Broddar med gummisula!?

Jag använder mina vanliga längdpjäxor till mina klappskridskor, vilket fungerar utmärkt. Dessa skor är dock otroligt hala och opraktiska att göra landpassager med eftersom de slits väldigt snabbt och risken att böja "bindningsstången" i framkanten på pjäxan är stor, om man traskar omkring i skog och mark för mkt.

Har ni några tips om ngt smidig gummiöverdrag med broddar, som skulle kunna användas?

Helst skall det hela vara lätt att sätta på och ta av, eftersom jag även tänkt använda broddarna vid exempelvis Krogrännet, där det är en del landpassager.

/Stefan

Jag hade visst lite bråttom...

Nu har jag hittat lite tips i tidigare trådar om "SNS halkskydd". De ser dock lite klena ut. Funkar de verkligen bra, eller är de mer att betrakta som nödlösningar för kortare sträckor. Jag vill ju kunna springa en bit!

Tacksam för tips från er som testat olika lösningar!

Har också funderat mycket på detta. Mina skatepjäxor är ju så sköna att jag faktiskt inte direkt längtar efter att få köpa ett par Alfa Hafjell.

Kan man ta ett par sådana där SNS-broddar som det tipsats om och fästa en sula på som sedan kapas till i rätt format och sedan fästs med tex en rem baktill?

Annars har jag också funderat på någon form av galosch eller överdragssko.

TIPS!?

/Andreas

ICERS from Canada

Hej igen,
Sorry for writing in English,
I can read Swedish fairly well.

"broddar" == "crampons" "ice grippers" etc.

My Alpina NNN boots have narrow,
slippery soles. I strap on "ICERS",
they are VIBRAM soles with metal screws:

http://www.icers.nb.ca/
My photo at:

http://www.dermott.ca/ski/icers.jpg

Under "STORE LOCATOR", they list sellers
in Sweden, Norway and Finland:

Brunngard AB _
Sparsorvagen 1
Sparsor, 513 50
Sweden
46-33266750
Fax: 46-33260601

There is also a US company STABILICERS
which sells a lighter version (the SPORT):

http://www.32north.com/activities_sports.htm

-

David Dermott , Wolfville Ridge, Nova Scotia, Canada

Löplabbet (och sökert massa andra löpbutiker) säljer broddar att ha på löpskorna. Löplabbet tar 150kr för dem. Funkar finfint att springa med, så de funkar nog vid kortare vandring ochså.

Vill du så kan jag maila en bild på dem. Påminner ganska mycket om clas i sjöns 34-867... (Fast möjligtvis lite stabilare i infästningen av tårna)

/Daniel

Tack!

Tack alla för era snabba och bra svar!

Special thanks to our friend in Canada! That SPORT-version looks great! Unfortunatelly, I did not find any retailer in Sweden for those...

/Stefan

Jooo... att använda vanliga broddar kändes väl inte direkt banbrytande... Inget ont om förslagen, tack för dem. Helsulsvarianter kan säkert fungera hyffsat även om sulan känns bred i förhållande till undersidan av en SNS-sko. De andra varianterna hjälper nog inte mot slitaget i framkanten på skon.

Min fundering kvarstår... Någon som provat att integrera en sula likt den dubbade ovanför med ett halkskydd för SNS-skor som det nedan?

CR70021.jpg

+

icers.jpg

ala; sa:
Någon som provat att integrera en sula likt den dubbade ovanför med ett halkskydd för SNS-skor som det nedan?
Betyg 5-. Det som drar ner betyget är att de lossar ca var 800:e meter. Man får gå tillbaka i snitt 4 meter för att hitta brodden. Om du kan välja färg så skulle jag välja röda som på förpackningen på bilden, enklare att hitta än mina svarta. Du får superbt fäste på is och frusna bäckar.

Problemet med att tappa dem går säkert att lösa relativt enkelt. Tex. göra spåren som låser metallpinnarna trängre, eller någon typ av fångrem.

Lasse Nilsson; sa:
ala; sa:
Någon som provat att integrera en sula likt den dubbade ovanför med ett halkskydd för SNS-skor som det nedan?
Betyg 5-. Det som drar ner betyget är att de lossar ca var 800:e meter. Man får gå tillbaka i snitt 4 meter för att hitta brodden. Om du kan välja färg så skulle jag välja röda som på förpackningen på bilden, enklare att hitta än mina svarta. Du får superbt fäste på is och frusna bäckar.

Men har du provat att limma fast halkskyddet i en sula som man sedan fäster med remmar??? Då borde den ju inte tappas utan mest bara hålla den extra sulan bättre på plats och hjälpa till att rädda framkanten på skon. Eller?

/A

ala; sa:
Men har du provat att limma fast halkskyddet i en sula som man sedan fäster med remmar??? Då borde den ju inte tappas utan mest bara hålla den extra sulan bättre på plats och hjälpa till att rädda framkanten på skon. Eller?

/A
Förlåt, min kommentar handlade om SNS-brodden ensam. Inte fastlimmad i något. Jag läste din fråga för dåligt. Att montera ihop SNS-brodden med något stort, tungt och klumpigt känns för mig som en krånglig lösning på ett litet problem.

Lasse Nilsson; sa:
Förlåt, min kommentar handlade om SNS-brodden ensam. Inte fastlimmad i något. Jag läste din fråga för dåligt. Att montera ihop SNS-brodden med något stort, tungt och klumpigt känns för mig som en krånglig lösning på ett litet problem.

Jag misstänkte det. Jag har läst dina åsikter kring SNS-brodden i någon annan tråd där det diskuterats. Du tycker det räcker med brodden för att gå några kilometer, kanske tom åka lokaltrafik etc utan att skon tar skada eller man riskerar att halka? Jag har tyvärr inte halkskydden själv då de verkar vara lite svåra att få tag på. Jag bor i en liten stad i södra Sverige. :-/

/A

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg