Jag rör mig tydligen i områden där en viss typ av människor inte rör sig, det är för "besvärligt" att ta sig dit.
Upptäcker inte så mycket av brist på allemansrätt o vett på dessa platser.
Ju närmare bebyggelse, vägar, dit det är lätt att ta sig så ökar frekvensen av nedsmutsning.
Ibland så kan det vara en styggelse med uppmärkta vandringsleder, där märker man ofta brister i hanterandet av naturen, ibland önskar jag att få ha skogen för mig själv, ( och dom som kan det här) "bort med märkta leder"så man slipper okunniga svenssons i naturen. Men ioförsig, nu hamnar ju nedskräpningen utmed lederna, dom får trampa i sin egen skit så att säga, de kan inte kompassen, kartan och vågar inte gå en meter åt något okänt håll.
Sen är det ju så att det även finns svenssons som kan vara bättre än vildmarkssmänniskor på allemansrätten.
Det är ju så att skogen är till för alla att vistas i enligt gammal hävd i Sverige, så skräpfolket får vi tydligen dras med. Har även de senaste åren märkt att turister från land utan allemansrätter, tar sig friheter här som om dom vore kalvar på grönbete för första gången, bygger bryggor, sätter upp torklinor, kojor, gör fasta eldplatser som de återvänder till nästa semester, suck....
Jag håller med, de ställen "turister" av olika slag besöker drabbas av ganska hårt slitage och nedskräpning men ställen bara lite bortanför civilisationen och allfarvägarna är det knappt någon alls som besöker verkar det som. Det verkar vara en ytterst liten minoritet människor som ägnar sig åt sånt friluftsliv och även bland erfarna paddlare och liknande friluftsmänniskor så får man mycket konstiga blickar om man säger att man brukar vara ute i skogen, och ännu konstigare blir det om man säger att man är intresserad av överlevnad och lite mer primitivt friluftsliv, då tillhör man en ytterst liten minoritet bestående av kufiska och suspekta människor i de flestas ögon.
Det pratas också om förstörelse och brist på respekt för naturen när en del erkänner att de ibland tar lite färskt trä i områden som knappt någon besöker och på ett sätt som varken skadar naturen eller åsamkar markägare någon ekonomisk förlust. Ofta är det annars just markägare som är de största marodörerna och miljöförstörarna och det är ofta man ser gräsliga kalhyggen, spår av maskiner och groteska granodlingar. Många markägare har bara ett rent ekonomiskt och materialistiskt förhållningssätt till marken och skövlar naturen utan att tveka om det ger bra betalt. Här framställs ofta markägare som nåt slags ekologiska indianer som bryr sig så jättemycket om natur och miljö. Med tanke på att det inte finns så mycket liv i många sjöar och vattendrag där det en gång kryllade av fisk och att det i hela Sverige knappt finns någon urskog kvar alls så framtsår "grillpinndebatten" som minst sagt absurd och löjlig. Det är t.ex. en stor skam att det finns mer urskog i europeiska länder som är mindre till ytan och som är mer tätbefolkade än Sverige.