Brist på respekt för allemansrätten....

Jag rör mig tydligen i områden där en viss typ av människor inte rör sig, det är för "besvärligt" att ta sig dit.
Upptäcker inte så mycket av brist på allemansrätt o vett på dessa platser.
Ju närmare bebyggelse, vägar, dit det är lätt att ta sig så ökar frekvensen av nedsmutsning.
Ibland så kan det vara en styggelse med uppmärkta vandringsleder, där märker man ofta brister i hanterandet av naturen, ibland önskar jag att få ha skogen för mig själv, ( och dom som kan det här) "bort med märkta leder"så man slipper okunniga svenssons i naturen. Men ioförsig, nu hamnar ju nedskräpningen utmed lederna, dom får trampa i sin egen skit så att säga, de kan inte kompassen, kartan och vågar inte gå en meter åt något okänt håll.
Sen är det ju så att det även finns svenssons som kan vara bättre än vildmarkssmänniskor på allemansrätten.
Det är ju så att skogen är till för alla att vistas i enligt gammal hävd i Sverige, så skräpfolket får vi tydligen dras med. Har även de senaste åren märkt att turister från land utan allemansrätter, tar sig friheter här som om dom vore kalvar på grönbete för första gången, bygger bryggor, sätter upp torklinor, kojor, gör fasta eldplatser som de återvänder till nästa semester, suck....

Jag håller med, de ställen "turister" av olika slag besöker drabbas av ganska hårt slitage och nedskräpning men ställen bara lite bortanför civilisationen och allfarvägarna är det knappt någon alls som besöker verkar det som. Det verkar vara en ytterst liten minoritet människor som ägnar sig åt sånt friluftsliv och även bland erfarna paddlare och liknande friluftsmänniskor så får man mycket konstiga blickar om man säger att man brukar vara ute i skogen, och ännu konstigare blir det om man säger att man är intresserad av överlevnad och lite mer primitivt friluftsliv, då tillhör man en ytterst liten minoritet bestående av kufiska och suspekta människor i de flestas ögon.

Det pratas också om förstörelse och brist på respekt för naturen när en del erkänner att de ibland tar lite färskt trä i områden som knappt någon besöker och på ett sätt som varken skadar naturen eller åsamkar markägare någon ekonomisk förlust. Ofta är det annars just markägare som är de största marodörerna och miljöförstörarna och det är ofta man ser gräsliga kalhyggen, spår av maskiner och groteska granodlingar. Många markägare har bara ett rent ekonomiskt och materialistiskt förhållningssätt till marken och skövlar naturen utan att tveka om det ger bra betalt. Här framställs ofta markägare som nåt slags ekologiska indianer som bryr sig så jättemycket om natur och miljö. Med tanke på att det inte finns så mycket liv i många sjöar och vattendrag där det en gång kryllade av fisk och att det i hela Sverige knappt finns någon urskog kvar alls så framtsår "grillpinndebatten" som minst sagt absurd och löjlig. Det är t.ex. en stor skam att det finns mer urskog i europeiska länder som är mindre till ytan och som är mer tätbefolkade än Sverige.

Ja, om det är stor risk att man snubblar över ilskna markägare så är man kanske på fel ställe som jag ser det.

Ponera att man stöter på ett stängsel som blockerar vägen, och avbitaren ligger i ryggsäcken.

Där befinner man sig på fel ställe menar du, dvs man ska gå hem igen. (Det fungerar ju så länge man inte vill gå just där.)

Jag menar att det kanske är befogat att klippa upp stängslet och knata på.

Men visst - jag frågar efter konkret information om vilka regler som gäller. Delvis finns inga skarpa regler, delvis är det få som kan dem tillräckligt bra för att svara. Dock så är hänvisning till sunt förnuft inte mer än vad jag själv förstod från första början.

Någon skrev att debatter som dessa är absurda, Men de är det inte.
Några små saker först .Större arrangemang som wasan och andra tillåtna tävlingar handlar inte om allemansrätten eftersom de har tillstånd. Om en mark ägare skövlar sin skog är upp till honom även om även jag blir ledsen. Och visst finns det länder i Europa som är mindre och har större urskogar. Men de har ingen allemansrätt att tala om och du måste ha tillstånd av staten eller betala någon slags entré. Skulle inte vara så kul att inte få nyttja skärgården för att några skiter över allt. Vet många öbor som är ruskigt trötta på besökare som inte sköter sig, Känner också de som vill och jobbar för att allemansrätten inte ska gälla. Kolla reglerna för sandhamn stockholmskärgård redan tältförbud.
Så debatten om grillpinnarna är inte helt tokiga även om vissa tycker det, men det kanske säger mer om dem själva.

I september förra år paddlade jag in ett fögelskyddsområde. Grunda vikar m.m. och ändå dessa läger relaterade skitpapper. Dessutom slaktade hassel buskar(fridlysta). Här är det vi fliluftsmänniskor båtfolk och paddlare. Hur delar ni in riktiga friluftsmännikor vad och vad får man inte göra enligt er? Vad är det som gör att det är ok om ni gör det och när blir det inte okej?

Ponera att man stöter på ett stängsel som blockerar vägen, och avbitaren ligger i ryggsäcken.

Där befinner man sig på fel ställe menar du, dvs man ska gå hem igen. (Det fungerar ju så länge man inte vill gå just där.)
.

Även om det rörde sig om ett av markägaren olovligen uppsatt stängsel så skulle jag inte annat än i en verklig nödsituation klippa sönder ett stängsel. Jag skulle helt enkelt försöka ta mig runt eller förbi på något annat sätt. Detta hände mig så nyligen som förra helgen. Det var ett tveksamt fall av "privat område", en väg som var avspärrad i ett naturreservat, men jag kände inte att det var läge att klättra över och gå över någons gårdsplan så vi svor lite och gick en annan väg helt enkelt. Inget större besvär och ingen skada skedd.

Jag menar att det kanske är befogat att klippa upp stängslet och knata på.

Det kan det kanske vara i sällsynta fall men mitt råd är att så långt som möjligt undvika åverkan. Om du börjar göra sönder eller flytta på saker så kan du eventuellt dömas för skadegörelse eller egenmäktigt förfarande. Om en markägare har satt upp olovliga stängsel så kan du vända dig till relevant myndighet och så får de ta itu med saken, du bör inte själv ta saken i egna händer.

Men visst - jag frågar efter konkret information om vilka regler som gäller. Delvis finns inga skarpa regler, delvis är det få som kan dem tillräckligt bra för att svara. Dock så är hänvisning till sunt förnuft inte mer än vad jag själv förstod från första början.

Det finns i många fall helt enkelt inte några klara regler och även domstolar använder sig av "sunt förnuft". Jag har faktiskt studerat ämnet på universitetsnivå men efter många om och men så blev slutsatsen ofta inte mycket mer än att "rättsläget är oklart".

Några små saker först .Större arrangemang som wasan och andra tillåtna tävlingar handlar inte om allemansrätten eftersom de har tillstånd. Om en mark ägare skövlar sin skog är upp till honom även om även jag blir ledsen. Och visst finns det länder i Europa som är mindre och har större urskogar. Men de har ingen allemansrätt att tala om och du måste ha tillstånd av staten eller betala någon slags entré. Skulle inte vara så kul att inte få nyttja skärgården för att några skiter över allt. Vet många öbor som är ruskigt trötta på besökare som inte sköter sig, Känner också de som vill och jobbar för att allemansrätten inte ska gälla. Kolla reglerna för sandhamn stockholmskärgård redan tältförbud.
Så debatten om grillpinnarna är inte helt tokiga även om vissa tycker det, men det kanske säger mer om dem själva.

I september förra år paddlade jag in ett fögelskyddsområde. Grunda vikar m.m. och ändå dessa läger relaterade skitpapper. Dessutom slaktade hassel buskar(fridlysta). Här är det vi fliluftsmänniskor båtfolk och paddlare. Hur delar ni in riktiga friluftsmännikor vad och vad får man inte göra enligt er? Vad är det som gör att det är ok om ni gör det och när blir det inte okej?
Hej BP!
Du har rätt i att debatten inte är absurd, den är jätteviktig !
Satt o spånade o funderade o kom på att det kanske förhåller sig så att folk tycker A-R är för icke skogsägare, medans skogsägare kan ge "tillstånd " till vilka övergrepp som helst på naturen, där även skövling, strunta i att plantera, strunta i strandskydd osv retar "vanligt" folk så mycket, att de får för sig att de kan bete sig lagvidrigt i skogen, är jag inne på rätt spår???
Egentligen skulle det va "körkort" för att få ge sig ut i skogen, om den ska hållas skyddad som vi tycker....
Ungefär som en del inte skulle ha djur...men det är en annan debatt, förlåt !
En friluftsmänniska är en person som gör allt rätt i naturen, njuter av sin vistelse, samt är kunnig på att vistas där utan att svälta, frysa,bli blöt, skada sig,gå vilse etc. De andra"friluftsmänniskorna" är inga friluftsmänniskor anser jag, de har hamnat fel o borde genast bege sig hem innan de själva, någon eller något i naturen pajar !!!

Usch, det är inte lätt det här, men det är kul att utbyta tankar kring detta ämne, det finns så många åsikter som helst verkar det som.

Senast ändrad:
Några små saker först .Större arrangemang som wasan och andra tillåtna tävlingar handlar inte om allemansrätten eftersom de har tillstånd. Om en mark ägare skövlar sin skog är upp till honom även om även jag blir ledsen. Och visst finns det länder i Europa som är mindre och har större urskogar. Men de har ingen allemansrätt att tala om och du måste ha tillstånd av staten eller betala någon slags entré.

Så bara det finns "tillstånd" från makten är det OK att natur och miljö förstörs? Om all mark och allt annat vore privatägt som nyliberala tokstollar vill så vore det helt OK, men lite ledsamt, att dessa markägare för kortsiktig vinnings skull skövlade nästan alla skogar i hela Sverige? I vissa länder är det ganska begränsat var man får och inte får vistas men det är en myt att det bara är i Sverige som det finns allemansrätt. I Norge och Finland har de också allemansrätt som är nästan identisk med den svenska. Även i en del andra europeiska länder är det inga problem att vistas i naturen om man vill, men där liksom här så är det inte så många som vill vistas utanför allfarlederna och de mest uppenbara vandringslederna, klätterområdena och liknande.

Skulle inte vara så kul att inte få nyttja skärgården för att några skiter över allt. Vet många öbor som är ruskigt trötta på besökare som inte sköter sig, Känner också de som vill och jobbar för att allemansrätten inte ska gälla. Kolla reglerna för sandhamn stockholmskärgård redan tältförbud.

De som missköter sig och ställer till problem är som sagt till 99% "oriktiga friluftsmänniskor". En del nyliberaler pratar också om att allemansrätten är en förmån som vi likt underdåniga undersåtar skall vara oändligt tacksamma för. Det är en rättighet och inget annat.

Ja vad säger det om dem?

Sunt förnuft, vett och etikett verkar trots många och långa utläggningar helt enkelt inte kunna greppas av en stor del av befolkningen. Allting handlar om avvägningar och bedömningar, men detta kan många tydligen helt enkelt inte förstå, hela konceptet går dem liksom förbi. Att det är stor skillnad på vad som kan göras utan att orsaka skada i ett fjäll- eller skärgårdsområde som besöks av tusentals turister varje år och stora "otillgängliga" skogsområden som kanske inte ens besöks av en handfull människor per år kan en del tydligen inte förstå. Jag undviker helst att vistas i turistområden och om jag ändå gör det så brukar jag ägna mig åt en annan typ av friluftsliv än normalt. Att kasta massa dasspapper, matförpackningar och engångsgrillar omkring sig, eller att tanklöst slakta buskar och träd till höger och vänster är för mig helt otänkbara, förkastliga och främmande beteenden.

Såhär tycker de tydligen i Finland, ett land som i mina ögon alltid verkat aningen mindre neurotiskt än Sverige.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=713&lan=sv

"Det händer ibland att markägaren och en person som utnyttjar sin allemansrätt har olika åsikter om vad rättigheterna innefattar och vad som är störande. Att ta hänsyn till sina medmänniskor är alltid rätt och genom en normal, sansad diskussion går det i allmänhet bra att komma överens om saker och ting. Att hota eller på olagligt sätt hindra någon är förbjudet. En markägare har inte heller rätt att lägga beslag på lösöre som tillfälligt finns på hans mark, t.ex. cyklar eller tält. Att klara upp de svåraste konflikterna är polisens sak."

Hörru hängbjörken, jag tycker absolut inte att debatten är absurd. Det är bra att vi tar den i ett forum som detta, för friluftsintresserade. Samtidigt är jag inte ett dugg förvånad, vilket du tycktes vara i starten av tråden, över att det är just friluftsmänniskor som sätter sig över denna typ av regler.

Det är ju mer regel än undantag att den som skaffat sig vana inom ett område börjar sätta sig över regler. Det är inte utan undantag - t ex tror jag bestämt att de flesta riktigt vana sportfiskare blir mer och mer regeltrogna med tiden, eftersom de inser värdet i fångstkvoter, fiskekortspriser etc. Men inom många områden är det tvärtom: Yrkesföraren som konstant kör för fort, läkaren som vågar prova behandlingar utanför vårdprogrammet, skogsägaren som börjar snabbfälla träd utan visirförsedd hjälm, invanda stadsbor som vet när de kan gå mot rött och inte, etc etc.

Jag ser två viktiga komponenter i detta betéende.

a) Först finns förstås inslaget av übermensch, dvs att "jag som är så van vet minsann bättre än reglerna vad som är rätt och fel", och om man tänker efter så kan det mycket väl vara så. Det är inte bara möjligt utan t o m troligt att det finns dem som skaffat sig så mycken kunskap och vana om ett område att de gör det bättre än vad man gör by the book. Problemet blir ju då att skilja ut dessa privilegierade som får "stå över reglerna", samt att dessa måste vara beredda på att ta konsekvenserna av sitt handlande (de blir ju personligt ansvariga och kan inte säga "jag gjorde bara som reglerna föreskrev") vilket leder oss in på

b) konsekvenserna av vårt handlande. Den som ständigt kör för fort riskerar inte bara sin utan kanske ffa andras hälsa. Den som fäller träd utan hjälm och i dålig belysning riskerar ffa sitt eget huvud. Den som tar två av de där björkslypinnarna som står sex-i-en-klunga gallrar åt skogsägaren, och den senare är bara glad för tjänsten (eller är en praktidiot som själv gott förtjänar att gå och svettas med röjsågen tio år senare när de sex björkpinnarna konkurrerat ut varandra och dessutom tallplantorna bredvid). Den som bryter torra kvistar under en gran likaledes (h-vete vilket bök det är att fälla en gran när de torra underkvistarna är så täta att man knappt når stammen med sågen!). Den som skiter uppströms ett vattendrag eller häller ut sina överkokta makaroner i fjälljokken gör någon annan en otjänst; den som skiter och stoppar skitpapperet under en sten nånstans på en fjällslätt och bidrar på sin höjd till grönskan, till skillnad från den som lämnar sin silverfärgade REAL Turmat (eller är de orange?) för generationer av kommande fjällvandrare att beskåda.

Jag anser således att en regel- och naturkunnig person gott kan tillåta sig att stå över reglerna, om han/hon kan vara säker på att det inte drabbar "naturen"/ekologin (vitt begrepp), andra utelivare eller markägaren. Själv kan jag t o m vara storsint nog att tillåta den som så önskar att leka överlevnad på min mark och knycka färskt granris, men det är förstås ett plus om de frågar först, men jag kommer inte att skrika på dem om de missat den detaljen.

Då skriker jag hellre på alla andra natur- och miljösabbare som åker ensamma i sina combis, duschar halvtimmesvis eller håller på med motorsport. De behöver minsann inte fråga någon om rätten att fara ovarsamt fram med gemensamma värden!

/A.

Till grön gubbe.
Vad jag personligen tycker om att ett skogsbolag sabbar skogen är ju ett annat forum, men har inget med allemansrätten. Och som argument att de skulle vara värre håller inte då. Du är inne på nåt helt annat... politik och sånt.
Din beskrivning om den finnska allemansrätten är ju som sagt mycket lik den Svenska. Och en svensk markägare har inte heller rätt att förgripa sig eller att ta annan egendom för att den är på hans mark.... Så vad är problemet där (jag har nog inte fattat vad du egentligen menade med detta)
Att bryta en kvist mitt ute i en stor skog... om ni tror att det är problemet så är det ju löljligt. Det står klart och tydligt på naturvårdverkets hemsida, tolka allemansrätten med sunt förnuft...
Så vad du gör ute i en storskog handlar nog mer om dig och markägaren om han kommer på dig på bar gärning. Utan det jag hänger upp mig på är när folk inte bryr sig och slitaget blir synligt och markbart inget försvar finns mot oavsätt hur mycket skogsbolgen sabbar i våra skogar.

Undrar bara...
Så om vi som gillar populära friluftmål med stort besöktryck blir vi då oriktigafriluftsmänniskor och de som besöker mål som praktiskt taget är omöjliga att nå blir då riktiga frluftsmänniskor? :)

Och hörru Räven. Din grillpinne är inte mitt problem om jag aldrig märker att du tagit den samma sak gäller med det du la under stenen. Skulle jag därimot behöva låna sten till att staga upp tältet eller om du glömde lägga över sten efter dig. Lovar jag att skriva nåt bittert ;)

Till grön gubbe.
Vad jag personligen tycker om att ett skogsbolag sabbar skogen är ju ett annat forum, men har inget med allemansrätten. Och som argument att de skulle vara värre håller inte då. Du är inne på nåt helt annat... politik och sånt.
Din beskrivning om den finnska allemansrätten är ju som sagt mycket lik den Svenska. Och en svensk markägare har inte heller rätt att förgripa sig eller att ta annan egendom för att den är på hans mark.... Så vad är problemet där (jag har nog inte fattat vad du egentligen menade med detta)

Jag ville bara ha lite perspektiv på det hela. Många verkar vara fanatiskt besatta av den heliga och okränkbara äganderätten till varje litet barr som princip framför allt annat och se mer till det än till allmän hänsyn till naturen och dess långsiktiga välmående.

Att bryta en kvist mitt ute i en stor skog... om ni tror att det är problemet så är det ju löljligt.

Visst är det löjligt, men det är exakt just detta som verkar vara ett enormt problem och en oerhört viktig principfråga för vissa personer.

Det står klart och tydligt på naturvårdverkets hemsida, tolka allemansrätten med sunt förnuft...

Sunt förnuft som sagt.

Utan det jag hänger upp mig på är när folk inte bryr sig och slitaget blir synligt och markbart inget försvar finns mot oavsätt hur mycket skogsbolgen sabbar i våra skogar.

Detta är jag självklart också mycket negativ till.

Undrar bara...
Så om vi som gillar populära friluftmål med stort besöktryck blir vi då oriktigafriluftsmänniskor och de som besöker mål som praktiskt taget är omöjliga att nå blir då riktiga frluftsmänniskor? :)

Nejdå. Poängen som jag och en del andra verkar vilja få fram är att många områden inte alls är otillgängliga. Tvärtom finns det gott om ganska fina stora skogs- och naturområden i närheten av många större städer, områden som är lätta att nå närsomhelst men som ändå nästan ingen besöker. De "oriktiga" åker hellre till fjällen och trampar fram längs nedslitna leder och kastar skräp omkring sig eller ger sig ut i skärgården och kastar toappapper, engångsgrillar, ölburkar, petflaskor, kläder och blöjor under var och varannan buske. Jag besöker också populära områden ibland just för att de ibland är väldigt vackra och trevliga men då kanske jag t.ex. använder medhavt kök istället för att göra upp eld. Då blir det mer som en utflykt eller en picnic. Det är liksom två olika sorters friluftsliv.

Det finns i många fall helt enkelt inte några klara regler och även domstolar använder sig av "sunt förnuft". Jag har faktiskt studerat ämnet på universitetsnivå men efter många om och men så blev slutsatsen ofta inte mycket mer än att "rättsläget är oklart".

Att domstolar använder sig av sunt förnuft är iofs ett svar så gott som något, men även de som kör för fort tycker sig nog också använda sunt förnuft. Att hänvisa till sunt förnuft är antagligen föga hjälpsamt om man skulle hamna i konflikt med t ex en markägare (eller vem som helst som hävdar ensamrätt till en bit mark).

Angående att klippa upp stängsel så är det väl lite hårddraget, men att kliva över detsamma är ju fullt tänkbart om avspärrningen bara är önsketänkande från nyliberaler som helt saknar juridiskt stöd.. :) (Brasklapp: antalet illegala stängsel i markerna är väldigt lågt - det har hänt några gånger att jag stött på hinder/tecken som jag blivit fundersam på. Inget akut problem alltså.)

Angående "bryta-kvist-aktivisterna" så känner jag inte igen mig - jag har själv brutit kvistar och t o m stulit björkslanor (ett brott som antagligen inte är preskriberat ännu!) - så jag hoppas inte mitt stängselresonemang i gör mig till "en sån där" i ditt arkiv. :) Sunt förnuft *är* en bra vägledare, men ibland funkar det inte när man är två i en konflikt. Då finns det plötsligt två sunda förnuft liksom.

Och hörru Räven. Din grillpinne är inte mitt problem om jag aldrig märker att du tagit den samma sak gäller med det du la under stenen. Skulle jag därimot behöva låna sten till att staga upp tältet eller om du glömde lägga över sten efter dig. Lovar jag att skriva nåt bittert ;)
Själv är jag faktiskt mest bitter på det moderna samhället och skogsindustrin (även om jag är del i bådadera), och det är jag rätt ofta.

De som skiter på lägerplatser borde utan pardon radas upp och skjutas. I knäna.

och avslutningsvis bör väl tilläggas att rävar alltid skiter stenar och inte under, det ligger liksom i vår natur...
http://www.arctica.se/dorrsjoarna_060826/P1010044.jpg

/A.

Grunden

Själv är jag faktiskt mest bitter på det moderna samhället och skogsindustrin (även om jag är del i bådadera), och det är jag rätt ofta.

De som skiter på lägerplatser borde utan pardon radas upp och skjutas. I knäna.

och avslutningsvis bör väl tilläggas att rävar alltid skiter stenar och inte under, det ligger liksom i vår natur...
http://www.arctica.se/dorrsjoarna_060826/P1010044.jpg

/A.
Lägg en sten över! Det kan bli en fin grund till ett röse!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg