Brist på fickstorlekar

Jag har varit ute och sökt lätta ytterkläder, byxor och jackor. Har upptäckt att min provbit, fickalmenackan på 160x95x20 inte rymmdes i de flesta fickorna! Alternativt att det endast med svårighet gick att stänga fickorna.
Så var skall jag finna lätta ytterplagg med tillräckligt rymliga fickor?
Försäljarnas vimsiga kommentarer besparar jag er vänligen från.
Kartor, kikare, kamera, anteckningblock, handskar mm kräver tämligen rymliga fickor.
Problemet med att byxfickorna är så grunda att fickinnehållet ligger på sitsen efter resan känner säkert fler än jag igen!
Vilka modeller har tillräckligt stora och djupa fickor samt är lätta?

Frågar

Johan K

Berghaus

Kikare i fickan?
Kolla jackan Pinacle II på http://www.berghaus.com

"Reach across cargo pockets with GORE-TEX® Stormliner: 6 litres of storage to be able to dump the rucsac for a final summit push!"

Annars är fickorna på Klättermusen Bifrost riktigt stora, men den jackan är ju knappast lätt. Fast, stoppar man i en kikare så är ju ingen jacka lätt... Tyvärr har inte Bifrost vattentäta fickor, synd på fickalmanackan.

Klättermusen Njal är lätt och rymmer två 1 liters Arla mjölkförpackningar i vardera bröstfickan => fyra liter. Bra om man är törstig av sig.

Norröna brukar också ha stora fickor.

M90 brallorna har riktigt stora fickor, om man gillar att se ut som förortsrambo.
[Ändrat av Vandrare 2002-03-05 kl 23:00]

Jag tror det finns en ganska uppenbar anledning till att lätta plagg inte har stora fickor: Stora fickor väger. Ett lätt plagg med stora fickor är helt plötsligt inte lätt längre eftersom fickorna väger så mycket.

(Resten nedan är mest löst filosoferande)

Jag funderade rätt mycket över det här med fickor när jag började läsa om ultralätt packning. Jag är en sån som gärna vill ha många fickor (rymliga behöver de inte vara, jag har inte stora saker i fickorna, däremot massor med småsaker). Ska man se det ur ultrlätt synvinkel så är alla fickor som man inte använder onödig vikt, och det gäller ju då alla plagg man har nerpackade (för fickorna på dem använder man ju inte).

Det smidigaste måste nästan vara att ha nån form av tunn väst, kanske i nån form av tunnt nät, som har fickor och sen skippar man fickor på alla andra plagg.
Västen bär man såklart under skalplagget för att skydda sakerna mot väder och vind. Sånt som man behöver ha åtkomligt utanför skalplagget kan man hänga runt halsen eller varför inte på ryggsäckens axelremmar eller midjebälte.

Många ultrlätta vandrare kör med en lätt midjeväska (som ofta dessutom får fungera som midjebälte till ryggsäcken när den är fullastad).

Får ned kaffepannan i fickan på min Telemarkjacka

Gå till Fjällräven och se efter Telemark Jacket under
G-1000® produkterna.

http://www.fjallraven.se/sv/products.htm

Så här säger dom själva:
Klassisk G-1000® jacka med dubbla ok. Utrustad med huva som kan vikas in i kragen. Fyra rymliga fickor plus två värmefickor. Dragsko i midja, huva och nederkant. Ofodrad.

Har haft min i 5 år, och är väldigt nöjd. Den är lätt och tar liten plats, men är ändå ganska vindtät, och med impregnering skyddar den också hyfsat mot regn.

Speciellt nöjd är jag med fickorna, där jag får plats med det mesta när jag går på dagsturer från basecamp. Bl.a. så brukar jag ha Trangias kaffepanna (0,9 liter) i ena stor-fickan, och har i alla fall god plats kvar i resterande 6 fickor till en massa annat.

Dvs. Telemarksjackan kan varmt rekommenderas.

Råd och syften...

Jag valde medvetet att fråga om lätta plagg med rymliga fickor så att kartan, mössan, handskarna, kikaren och kameran kan hållas tillgängligare än i ryggsäcken.
Måhända är lösningen att lägga detta i en magväska och skippa fickorna helt i en lätt jacka.
Förslag om plagg i G-1000 är vänliga, men som ägare till flera G-1000 plagg sen Grönlandsjackan, orginal, och framåt så var det inte riktigt det jag var ute efter, den här gången.
Fler käcka förslag på lätta, gärna extremt, jackor och byxor i funktionsmatrial, med regntäthet.

Go fråga

Johan K

Gammal men oerhört bra

Har en gammal Fjällräven Forrest jacka från 96 som har oerhört stora fickor, och även en vettig ficka som är vattentät.
Dessvärre så har de slutat tillverka plagget, men rekomenderar annars den skarpt.
/ Karl

Norröna byxor

Norröna har en sommarbyxa i syntet som är smidig lätt och med byxfickor med blixtlås, bakfickor och en benficka. Jag har bara haft mina i ett halvår men de är mycket behagliga med gångvänligt snitt och luftiga i tyget. Kommer inte ihåg namnet men kanske var det något i stil med Kolsås. Jag kommer inte heller ihåg om det finns en jacka i samma serie men du kan kolla Norrönas hemsida.

Hälsningar Thure

I min Norröna trollveggen jacka har jag med lätthet fått ner de flesta böcker som jag köpt/lånat och skall ha med hem från biblioteket eller affären. Den senaste som jag fick ner där var "Hyperkapitalismen" med måtten 20.5 x 15.5 x 2.2 cm. Även första boken i "Kristin Lavransdotter" gick ner där, den är inte lika bred, men något högre. Dock tror jag gränsen ligger någonstans runt måtten på "Hyperkapitalismen", som dock är större än din fickalmanacka :)

Två fickor i den storlekern finns, plus en innerficka där i alla fall pockeupplagan av "Stalingrad" ryms och det med råge. Biljetter ála flygbiljetter ryms där också så höjden är väl ungefär som en flygbiljett, bredden som en pocketbok och tjockleken som ovan nämnda bok :) Ungefär.

/Martin

Eftersom jackan torde vara ganska lätt att hitta, så kommer här ett tips på ett par bra byxor.
Den här modellen finns i 50/50 bomull-polyester, tunn ripstop bomull och tung bomullstwill.
Jag har själv handlat från den här firman med mitt Visakort och det gick väldigt smidigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg