Jag håller med
Tja, sidvind gör ju inte att båten vinglar, utan snarare driver i sidled (fast nu kanske jag klyver hår, det var säker det du menade.) Är man nybörjare och har svårt att planera hur båten kommer falla av så behövs alldeles för mycket marginal för att inte falla in i båtplatsen nedan. (Särskilt om man kör väldigt långsamt och försiktigt som man normalt gör om man är lite osäker på hur båten beter sig.)
Jag vill istället hålla med "seglartjej (Linda Eriksson)". Fäst ett rep mellan pollarna och bryggan. Se till att det är så kort avstånd som möjligt mellan pollarna. Det enda du behöver lyckas med är att pricka in fören i hålet. Den som står fram i båten kan ta tag i akterfästet på lovartsidan (innan ni driver nedåt) och hålla upp båten i vind genom att dels hålla i lovart-akterfästet och dels i tampen mellan bryggan och pollaren. Se till att ha änterhaken redo. När ni dragit in båten till bryggan är det bara att låta aktern falla ner i vinden tills ni når lä-akterfästet (om inte styrman lycksdes greppa det tidigare).
Ju tätare pollarna sitter desto enklare är det att greppa alla linor/fästen utan att behöva dra runt båten.
Lycka till! Det är inte så klurigt, bara man tar det lugnt och inte skriker på varandra när det inte går som man tänkt sig...
Låg fart => små skador!
Övning ger träning
/Daniel
GrodanBoll; sa:Tänk på att du skall kunna lägga till i alla väder, även i stark sidvind. Med andra ord behövs lite vingelmån.
3 meter bred plats till en Maxi 77:a är inte för mycket. Fendrarna bygger cirka 20 cm var och de skall vara på innan båten är fastknopad, i vissa hamnar finns det regler om det såväl skriftliga som outtalade.
Tja, sidvind gör ju inte att båten vinglar, utan snarare driver i sidled (fast nu kanske jag klyver hår, det var säker det du menade.) Är man nybörjare och har svårt att planera hur båten kommer falla av så behövs alldeles för mycket marginal för att inte falla in i båtplatsen nedan. (Särskilt om man kör väldigt långsamt och försiktigt som man normalt gör om man är lite osäker på hur båten beter sig.)
Jag vill istället hålla med "seglartjej (Linda Eriksson)". Fäst ett rep mellan pollarna och bryggan. Se till att det är så kort avstånd som möjligt mellan pollarna. Det enda du behöver lyckas med är att pricka in fören i hålet. Den som står fram i båten kan ta tag i akterfästet på lovartsidan (innan ni driver nedåt) och hålla upp båten i vind genom att dels hålla i lovart-akterfästet och dels i tampen mellan bryggan och pollaren. Se till att ha änterhaken redo. När ni dragit in båten till bryggan är det bara att låta aktern falla ner i vinden tills ni når lä-akterfästet (om inte styrman lycksdes greppa det tidigare).
Ju tätare pollarna sitter desto enklare är det att greppa alla linor/fästen utan att behöva dra runt båten.
Lycka till! Det är inte så klurigt, bara man tar det lugnt och inte skriker på varandra när det inte går som man tänkt sig...
Låg fart => små skador!
Övning ger träning
/Daniel