Breda turpjäxor?

Det är dags för mig att köpa ny turutrustning.
Jag lider av åkomman "kalle anka fot" dvs. jag har väldigt breda fötter framtill.
Är det någon som kan tipsa om turpjäxor som är särskilt breda i lästen eller som går att få med bred läst så vore jag mycket tacksam.

Tack för alla tips, hittills...!
Jag har nu provat de som finns att se i staden, haglöfs, lundhags och alpina, alla för smala.
Att hitta Garmont var näst intill omöjligt. Generalagenten säger att de inte levererat turpjäxor till någon butik i södra sverige i år men till slut upptäckte jag att KG Outdoor har Garmont "Venture" som utgående modell och förhoppningsfull beställde jag ett par. Tyvärr var besvikelsen stor då de dels var VÄLDIGT små i storlek, dels verkar vara mer för skridskor än turskidor.
Det som återstår är nog att köpa ett par hyfsat breda pjäxor av läder och låta en skomakare lästa ut dom...

Mindful, tror du att alla modeller av Crispi har bred läst? I så fall kan jag åka till GetOut och prova ett par "Stetind"?

Senast ändrad:
Jag har bred fot kollade på stenrind den var smal funkade inte på mig. Jag köpte Alpina bc 1600 den var bred och skön.

Jag köpte ett par beg Crispi Stetind ifrån Abisko turiststation när dom sålde ut lite grejor och dom är smala i lästen så jag fick gå till en skomakare som har lästat ut dom till mig, har breda fötter och högt fotvalv. Nu återstår bara att testa dom i skidspåret men dom känns bra när man går med dom. En duktig skomakare kan göra underverk med en sko/känga som är lite för smal.
Passade på att köpa skoblock av skomakaren också så att dom håller sig "utlästade".

Tomas

Hur gick det med pjäxorna Tomas? Jag har precis samma problem som du hade - Kalle-Anka-fot och Crispi Steitind som jag har köpt begagnat. De funkar att åka skridskor i men är för smala att gå i, får allvarligt ont efter en promenad till och från sjön.

Jag har kontaktat en skomakare som säger att det inte går att lästa ut eftersom det är för mycket plast i pjäxan, att de bara går tillbaka. Så jag tänkte höra hur det har gått med dina, funkar de bra att åka skidor i och har de gått tillbaka till ursprungsformen?

En annan sak som jag var orolig för är om töjningen skulle spräcka Gore-Tex membranet. Är det något som du har märkt av?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg