Brant - underställstest

Följande läste jag i underställstestet i senast nr av Brant!

"Om du svettas mycket för att sedan ägna dig åt något lugnare, exempelvis uppför och sedan utför vid topptur, kan det vara en bra idé att ha med sig två underställ och byta när man kommer upp"

Oj vilken bra idé, jag vill se Brantredaktion på toppen av Storsylen i fullfärd att byta underställ ;-)

Micke

MikeMike; sa:
Följande läste jag i underställstestet i senast nr av Brant!

"Om du svettas mycket för att sedan ägna dig åt något lugnare, exempelvis uppför och sedan utför vid topptur, kan det vara en bra idé att ha med sig två underställ och byta när man kommer upp"

Oj vilken bra idé, jag vill se Brantredaktion på toppen av Storsylen i fullfärd att byta underställ ;-)

Micke

Det är väl inte så konstigt att man byter underställ om man har svettats som en gris?
Jag fattar inte sarkasmen.
Dessutom brukar ju Du inte vara särskilt kritisk till "tester" i vissa skidtidningar.

/K

Nog byts det underställ ibland..

Svenska fjälltoppar är ju oftast av den tacksamma sorten- platta, så det finns mycket plats att rumstrera om när man är uppe. Jag brukar ibland byta underställströja innan jag åker ner. När jag svettats som en gris kan det vara värt det, även om det blåser litet.
Visst, i en storm är det en annan sak, men då bör man ge upp toppalternativet i alla fall.

Rastplagg

Om man "svettas mycket för att sedan ägna sig åt något lugnare" är det väl den naturligaste saken i världen att ändra sin klädsel?

Själv brukar jag kanske inte BYTA underställ (antingen ska det ska ju ha transporterat fukten till nåt annat lager, sett till att svetten dunstat eller låsa den i ull som inte kyler) utan ta på mig tröja och jacka.

Det kanske är det som du menar, Micke? Om understället är blött är det ju egentligen nåt som är fel, och det finns klart mindre bökiga lösningar än att byta ställ.

Till exempel ha på sig mindre kläder medan man jobbar.

Re: Rastplagg

Nordesjo; sa:
Om man "svettas mycket för att sedan ägna sig åt något lugnare" är det väl den naturligaste saken i världen att ändra sin klädsel?

Själv brukar jag kanske inte BYTA underställ (antingen ska det ska ju ha transporterat fukten till nåt annat lager, sett till att svetten dunstat eller låsa den i ull som inte kyler) utan ta på mig tröja och jacka.

Det kanske är det som du menar, Micke? Om understället är blött är det ju egentligen nåt som är fel, och det finns klart mindre bökiga lösningar än att byta ställ.

Till exempel ha på sig mindre kläder medan man jobbar.

Helt rätt, jag kan bara hålla med!

//Micke

Ultralätt?

Jag ska nog köpa "Brant" och läsa artikeln, den verkar intressant. Tidningen verkade annars bara innehålla skidåkning, måste ha missat testet när jag skummade igenom den...
Min "North face mountain bib" verkar fungera hyfsat i temperaturer ner till -10 C om man har dubbla långkalsonger, men jag skulle nog behöva ett underställ för höghöjdsturer.

Jag skulle helst vilja ha ett enda underställ p g a vikten, sedan så vill man inte byta underställ när det snöar från höger till vänster på några tusen meters höjd... Varmt underställ, men möjlighet att ventilera istället (fälla ner bakluckan ;))?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Brant värvar Percy!!! Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg