Brand

Hej på er!

Med risk för att dra upp ett väldigt uttjatat ämne så tänker
jag påminna om risken för brand i huset där man bor.

Jag var nyligen på begravning av en arbetskamrat som
omkom av röken som speds då det brann i lägenheten under
hans och det var flera andra som dog i samma brand.

Räddningsledaren som var med berättade att materialen
man har hemma oftast ger så pass giftig rök att man inte
klarar mer än 8 - 12 sekunders exponering och att de
flesta som dör inte ens hinner märka något förräns det
är för sent. Ett enda andetag rök kan vara dödligt...

Trots att jag själv bl a tagit räddningsdykarcertfikat
och tack vare mitt jobb fått öva flera gånger på
brandkårens övningsfält, så hade jag ingen aning om att
rök kunde vara så pass farlig!

Ni har väl åtminstone en fungerande brandvarnare?
[Ändrat av Coriolis 2006-01-13 kl 00:27]

Ett tänkvärt inlägg

Idag har vi ju även många nya möjliga källor till brand också. Jag tänker på all hemelektronik som står på för jämnan. Antalet laddare och andra transformatorer (som omvandlar 230V till lägre spänning) har ökat markant. Vanliga mobilladdare kan överhettas och starta eldsvådor..

Re: Ett tänkvärt inlägg

Fresso; sa:
Idag har vi ju även många nya möjliga källor till brand också. Jag tänker på all hemelektronik som står på för jämnan. Antalet laddare och andra transformatorer (som omvandlar 230V till lägre spänning) har ökat markant. Vanliga mobilladdare kan överhettas och starta eldsvådor..

Därför är det väldigt viktigt att vara noga med att läsa bruksanvisningen och se till att produkterna är tredjepartscertifierade (t.ex. S-märkta).

En produkt SKA nämligen inte kunna börja brinna om den används enligt bruksanvisningen och är korrekt konstruerad. Men idag så är det ju inget krav på att någon tredje part skall kontrollera att kontruktionen är säker utan det får varje tillverkare intyga själva (med CE-märkning). Det blir alltså upp till konsumenterna att själva avgöra om man litar på produkten eller inte.

Hos elsäkerhetsverket kan man se vad de hittat på marknaden.
http://www.elsakerhetsverket.se/van...judnaprodukter.4.188f506ff69105f45800016.html
De där är alltså produkter som de har hittat i butiker.

Transformator

Satt på jobbet en dag och noterade en rörelse bakom min Laptop. Det var rök som steg upp från den sakta kolnande transformatorsladden. Efter att ha lindat sladden runt transformatorn och packat den i ryggan varje dag hade det uppstått ett brott på isoleringen inuti sladden med kortslutning som följd.

S-märkning upphävd av tanklöshet...

/Henrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg