Bränsleflaska av annat märke än köket?

Ja, det låter onekligen som att det skulle kunna vara problemet. Blir väl att returnera Brunton-flaskan och skicka efter en MSR-flaska istället - om inte det fungerar blir jag mycket förvånad...

Efter att tänkt ytterligare lite på saken blir jag inte riktigt klok på varför pumpen inte passar i flaskans gängning.

På Youtube finns klipp med olika MSR-kök som används med Brunton-flaskor. Det förefaller naturligt att anta att MSR använder samma gängning på sina pumpar, liksom att Brunton använder samma gängning på sina flaskor vilket borde innebära att min pump borde passa i min flaska - viket den inte gör.

Det får mig att fundera vidare. Köket har några år på nacken, pumpen är svart och grå och påsen den svarta med en logotyp i blått och vitt. Jag har svårt att tänka mig det, men kan det vara så att man ändrat gängningen? Ett annat långskott är att gängningen är annorlunda på grund av att det är köpt i USA och inte Europa? Vad som helst som förklarar situationen är väkommet.

Min största fundering är - om MSR-pumpen (enligt filmer på Youtube) passar i Brunton-flaskor och samma pump passar i MSR-flaskor; hur underligt känns det inte då att tänka sig att eftersom min pump INTE passar i en Brunton-flaska så passar den nog i en MSR-flaska?

Det är en tänkbar lösning, men den passar inte särskilt bra för min del eftersom det är en bit till närmaste butik (inte Norrlands-långt, men ändå ;)). Jag har däremot mejlat till MSR:s kundservice och frågat vad det är för skillnad mellan den äldre svart/gråa och den nyare röd/svarta pumpen...

Efter en tankemiss under gårdagen - faktum är att en filuftsbutik finns alldeles väldigt i min närhet, men jag har missat den under ett antal år (internetgenerationen?) - tog jag ditt (Crall.Scout) råd till mig. Tyvärr fanns bara Primus-flaskor, men inte heller i dessa passade pumpen. Jag har läst på flera fora i diverse trådar att gängningen ska vara identisk på Primus och MSRs flaskor - stöd för det finns även i den här tråden.
Det sannolikaste just nu känns helt enkelt som att det faktum att gängningen är sliten i nederkant har gjort den inkapabel att fungera med gängningen på en bränsleflaska. Större delen av gängningen är helt intakt, men ungefär ett halvt varv är ordentligt nött (d.v.s. från spårets början och ett halvt varv uppåt). Är det något som går att fixa - det finns ju två och ett halvt varv med intakt gängning, så bara den går i gängningen i en flaska så känns det som att den bör sitta stabilt... Vad tror ni?

Det kan hende du kan fixe på inngangen til gjengene med en s.k. gjengefil. Du skal være litt forsiktig, for løsner oumpa mens dy fyrer med bensin så er du garantert en spennende opplevelse.
Desverre er det ikke sikkert at du kan fortelle om den senere. Vær forsiktig!

De nye MSR pumpene har spesielt forbedringer m.h.p. sikkerhet og soliditet. Ulempen er at de passer ikkeg godt på annet enn de siste årenes MSR-flasker.

dsk

Bensin som läcker och bensin i fotogenlampan kan lätt sluta vida värre än en trist upplevelse, FED är synnerligen otrevliga apparater.

Pet?

Jag har ett MSR Whisperlite. Fick med en sjudecilitersflaska (eller nåt sånt) vid köp, men har aldrig haft med den. Jag kör enbart med den minsta flaskan och har resten av bränslet i PET-flaskor istället. Efter att ha provat 1,5l pantflarra versus volvo-combi med läckfritt resultat vågar jag påstå att PET-flaskor håller måttet.

Kan i och för sig tänka mig att den stora flaskan är bra om man vill elda en koja varm under en hel natt eller något sådant, så att 325ml faktiskt inte räcker.

Det enda jag kan komma att tänka på om du vill ha en annan flaska än vad som är tänkt är att plaströret där bensinen trycks upp till munstycket kanske inte bottnar. Alltså så att inte allt bränsle 'sugs' upp på slutet. Det fixar du lätt genom att böja till röret litet extra. Det får man jju göra ibaldn ändå.

Jag har ett MSR Whisperlite. Fick med en sjudecilitersflaska (eller nåt sånt) vid köp, men har aldrig haft med den. Jag kör enbart med den minsta flaskan och har resten av bränslet i PET-flaskor istället. Efter att ha provat 1,5l pantflarra versus volvo-combi med läckfritt resultat vågar jag påstå att PET-flaskor håller måttet.

Jag vill utfärda en liten varning för PET-flaskor i kombination med bensin! Det kan skapas statisk elektricitet, vilket kan leda till att PET-flaskan med bensin fattar eld. Mig veterligen har detta inträffat en gång (när bränsle hälldes över från PET-flaska till vanlig bränsleflaska utan öppen låga i närheten), men det känns tillräckligt allvarligt för att låta bli att varna andra för det...

Som tur var satt inte användaren inne i ett tält den gången, utan lyckades kasta iväg den brinnande plastflaskan i en snödriva, men det hade ju kunnat sluta betdligt värre...

Go tur!

/ Nicke

Hej alla,
Vill meddela att problemet nu är löst. Köpte en MSR-flaska på vinst och förlust i helgen, och troligen var det något galet med gängningen på Brunton-flaskan för nu glider pumpen lätt ner och går perfekt i gängningen. Gängorna behövde inte ens filas utan det lilla slitage som den felaktiga gängningen på den förra flaskan orsakade "lagade" sig självt och gängorna är nu i princip som nya - hela spåret är kvar och allt fungerar kalas. Tack för all hjälp och alla tips!

Så bra.
Nu har jeg efter 34 dagers postgang:( fått en 750 ml aluminiumsflaske fra China.
Ikke testet på annen måte enn å skru pumpa i og se at det er tett når jeg pumper.
:)Her er gjengene i ett stykke med flaska, akkurat som Coleman MSR og Laken.
Gjengene er like med MSR og prisen er til å leve med.
Merke: RESOLUTES
Flaska kjøpte jeg på eBay hos: plus2city
De har flere flasker, men bare de røde har gjengene i samme stykke som flaska.
Det står selvsakt advarsel om at flaska bare skal brukes sammen bed BULIN eller Resolutes brennere, og at disse bare skalbrukes med slik faske;)

dsk

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg