Bränsleflaska av annat märke än köket?

Hej,
Hittade den här sidan som innehöll många eminenta svar på en hel del frågor jag suttit inne på inför en resa tll Afrika som närmar sig.
En fråga som jag dock inte hittat något svar på och som därför blir mitt första inlägg kommer här;

Inför resan har jag inskaffat ett MSR Whisperlite. Min fråga är om det går att använda en bränsleflaska av annat fabrikat än MSR till detta kök. Bakgrunden är Addnature som har en Brunton-flaska om en liter för 70kr. Att gängningen passar vet jag så det bekymmrar mig inte, utan vad jag tänkte på är om det kan vara så att det blir problem med pumpen - exv. om man kommer "komma åt" allt bränsle?

Om det är någon som vet så är jag jättetacksam. Snabba svar uppskattas eftersom Addnatures pris är tillfälligt.

Det är ju klart att MSR inte kan ta ansvar för andras grejor, utan måste rekommendera sina egna...
Men jag har för mig att MSRs flaskor görs i ett enda stycke, till skillnad från en del andra där gänginsatsen tillverkas separat...

Men om det här stämmer så kan jag inte se varför den inte skulle funka:

"Flaskan är klarar alla flytande bränslen, inklusive alkohol, och är trycktestad för att klara högpresterande pumpenheter."

Mina bränsleflaskor av olika fabrikat, dock inte brunton, har alla samma diameter, så pumpen funkar lika bra i alla mina iaf.

Finns säkert fler som har tankar och åsikter...

Det är ju väldigt enkel mekanik i en flaska med pump och jag kan inte tänka mig att det är fler saker som skiljer än gängorna, diametern är ju knappast väldigt olik och längd varierar ju även på flaskor av samma fabrikat men av olika storlek.

Enda skillnaden med det skulle väl vara att slangen kanske inte når precis ända ut till kanten så att man inte kan köra slut på den där sista matsketen bränsle, och det kan man väl knappast räkna med ändå..

Sen kanske inte flaskan matchar köket designmässigt och det är ju lite tungt.. men det kanske man får ta. ;)

Det låter ungefär som jag tänkt mig - skönt att jag inte verkar tänkt något helt galet... Det blir nog att göra en besparing och få en designmässig avvikelse, det finns alldeles för mycket annat inför och under resan som jag hellre lägger pengar på än en bränsleflaska med matchande färg och logotype ;).

Ta med pumpen till butiken och testa!

Den enda riktiga säkerhets/funktions aspekten på att använda "fel" flaska, som jag stött på, är om packningen inte sluter ordentligt tätt för att halsen ser "fel" ut.

Vissa halsar har bredare anläggningsyta för en platt packning, och vissa (bl.a. msr tror jag) har smalare anläggningsyta för en packning av o-rings typ. Problem uppstår om pumpen har bred platt packning, och flaskan är smalhalsad. Då kan packningen kränga av och lägga sig utanpå halsen när du drar åt lite hårdare. Ta inte detta som skäl för att inte våga köpa bruntonflaskan. Du ser säkert själv om det ser bra och tätt ut när du testar i butiken.

Brasklapp för andra läsare än TS. Det finns en del flaskor (både äldre bränsleflaskor och såna dricksflaskor som blivit populära på sistone) som passar gängan på de vanliga kökens pumpar, men som inte egentligen är avsedda att trycksättas. Se upp med det! TS bruntonflaska är ju avsedd för tryck så det gäller inte den.

Det är ju klart att MSR inte kan ta ansvar för andras grejor, utan måste rekommendera sina egna...
Men jag har för mig att MSRs flaskor görs i ett enda stycke, till skillnad från en del andra där gänginsatsen tillverkas separat...

Men om det här stämmer så kan jag inte se varför den inte skulle funka:

"Flaskan är klarar alla flytande bränslen, inklusive alkohol, och är trycktestad för att klara högpresterande pumpenheter."

Mina bränsleflaskor av olika fabrikat, dock inte brunton, har alla samma diameter, så pumpen funkar lika bra i alla mina iaf.

Finns säkert fler som har tankar och åsikter...

MSR anvendte SIGG flasker till sine første køk. P.g.a. noen lekkasjer gikk MSR over til egne flasker gjort i 1 stykke. Coleman har egne flasker og gjenger, ellers bruker alle Sigg-gjenger.
Laken har også flasker gjort i 1 stykke. Tror alle andre bruker Sigg systemet med innpresset gjenget ring. Mulig det finnes kina-flasker gjort i 1 stykke???
Du må selv ta avgjørelsen, jeg bruker mange ulike, og har aldri hatt problem. Bare styr unna flasker som har feil gjenger. Jeg tror Sigg bruker 3/4" x 14 WPIPE ~(26,988mm) og en del andre flasker bruker ~26,44mm. Disse ødelegger pumpa!

Du får ikke bedre flasker enn MSR orginale flasker!

dsk

hej
när det gäller just den här frågan så framkommer det ju som vanligt mycket bra information.

och nu tänker jag vara lite tråkig.. men..rent generellt......

varför vara dumsnål och riskera att ramla i onödan ?
jag menar -en hundralapp hit eller dit ?

jag tycker själv oxå att det är kul att pilla, testa och prova, MEN..

vissa saker vill/bör/behöver/ska man inte tjafsa med - gör riktigt, gör rätt och betala vad det kostar - det brukar bli billigast och enklast så...;)

vänligen nils

Jag tänker i helgen använda en MSR-flaska till Primus Omnifuel. Testade med en gammal primuspump och det verkade funka. Nu ska jag fylla bensin i flaskan.

/Rasmus

Hej,
Inför resan har jag inskaffat ett MSR Whisperlite. Min fråga är om det går att använda en bränsleflaska av annat fabrikat än MSR till detta kök. .

Jag har ett Whisperlite (lev med liten flaska) och har skaffat flera olika 1 liters flaskor, bla. Primus, MRS och någon billig Mc Kinley ligger i samlingen och alla fungerar utmärkt.

Använder en bränsleflaska från MSR till mitt MSR Dragonfly. Testade först med en bränsleflaska från Primus, men fick läckage..
Enligt personal i en friluftsbutik så borde Primus bränsleflaska och Dragonfly ha fungerat, men nu gjorde det visst inte det...

Har nu bägge delar hemma. Pumpen passar inte i flaskan trots att jag fått bekräftat från Addnature att det ska fungera (man provade till och med för säkerhets skull innan jag köpte den). Pumpen går i ett varv och sedan är det stopp och gängorna tar stryk. Jag anar att det bara är att köpa en MSR-flaska trots allt.
Förstår dock inte hur detta problem kan uppstå, gängningen ser otroligt lika ut på korken till flaska och pumpen...

klipp...
Jeg tror Sigg bruker 3/4" x 14 WPIPE ~(26,988mm) og en del andre flasker bruker ~26,44mm. Disse ødelegger pumpa!
klipp....
dsk

det var synd...
låter ju som skillnaden dsk beskriver ovan, den är nog svår att se utan att mäta...
det är inte alltid så lätt att se skillnad på gängor... förutom diametern finns det ju olika stigningar och vinklar också, tex både 55 och 60 grader.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg