Attans fräck diskussion man fick fram här då .. svaret verkar vara att det inte är någon som riktigt har koll .. Jag letar dels efter den snabbaste blandning iofs.. - men främst undrar jag varför blandningen t-sprit - metanol är snabbare än dessa bränsteln för sig ... jag hävdar fortfarande att det är sådan marginal att det inte borde vara en felmätning - även om man givetvis måste göra testet mycket nogrannare för at det skall bli vetenskapligt .. detta gör jag dock inget anspråk på. För att svara på frågan om varför jag egentligen blandar så är det för att jag hela tiden trott att t-röd är snabbast -och att blandningen sotar minst - men att man tapppar effekt .. såledest har det berott på hur sotigt jag tycker att jag vill ha mitt kök .. dvs( hur länge man skall vara ute osv) hmm man kanske borde provelda med tenol också .. eftersom ingen verkar veta vad det egentligen innehåller
Skall nog trots allt köpa en Kap brännare någon gång i framtiden.....
De flesta uav de påverkande faktorer som nämns har jag tagit någorlunda hänsyn till .. har dock inte mätt med mätglas ... men ändå sett till att det är "fjong" på brännaren innan den exakt uppmätta vattenmängden sätts på .. inte lyft en massa på locket osv.. (skillnaden) kändes för stor för att vara slump.. Förgasningstemperaturen kanske inte följer kokpunkten .. ?? - vet ej .. är inte kemist - har iofs en vän som är - han visste dock inte .. kunde bara spekulera i att den kanske kunde ha betydelse.
Ha edt gott i sommarvärmen ..