Bränsle till trangiat??

Hallå där!!
Jag har ett hederligt gammalt trangiakök, utan gastillsatser och annat skrutt. Men hur ska jag veta vad jag ska elda med under min europatur i sommar?

har för mig att jag sett någon liknande fråga tidigare men hittar den ej.

vad heter t-röd på allt ifrån franska till polska??

john

Kolla i ordböcekr vad metanol heter. På engeslka methanol, methylalcohol.
i vissa spansktalande länder i sydamerika kallas det för "alcohol industrial". Men du kanske inte ska till spanien och jag vet inte om det heter så där.

Men metanol borde räcka långt.

MVH
Rolf

Engelska: menthylated spirits.
Tyska: Brennsprit. Säljs på apotek.
Frankrike: Alcool, tror jag.
Brukar inte vara något problem. För egen del kör mig KAPs konverterade Trangiakök, som går på fotogen. De är bränslesnålare, fotogen räcker längre, mycket längre, men den viktigaste fördelen är att man kan koka saker som tar längre tid. Med sprit måste köket kallna innan man kan fylla på det så mycket mat blir det helt uteslutet att laga.

Per

Johnboy; sa:
Berätta mera om den här fotogenkonverteraren, det låter intressant.

Det är ett vanligt Trangia kök som har en fotogenbrännare. Det är byggt för det. På samma sätt som det finns de som är byggda för gasbrännare. Det blir möjligen någon extra del men inget skrymmande.

Skillnaden är att man har en annorlunda brännare och en ratt som man reglerar lågan med. Bränslet förvaras i en vanlig bränsleflaska som följer med köket, från Cege eller vad de heter, på flaskan sitter en pump. Normalt tänder man köket med en skvätt röd-sprit, en särskild liten spritflaska medföljer också. Det går även att tända utan sprit. Men då blir det osigt.

Fördelarna jämfört med att koka på sprit är flera:

bränset är drygare, 1 liter fotogen räcker väldigt mycket längre än en 1 liter sprit.

lågan är mer reglerbar. Visserligen kan man justera spritbrännaren med det speciella locket men det går inte att jämföra på samma dag. Fotogenvarianten har helt andra möjligheter till finjustering, dels direkt med ratten, dels med trycket i flaskan. Man kan alltid ställa in lågan optimalt i någon mening, och det utan att behöva riskera att bränna fingrarna.

man kan ha köket på så länge man vill. Spritkök brinner bara 10 minuter om ens det. Därefter är bränslet slut, och brännaren måste få kallna innan man säkert kan fylla på nytt. Det gör det uteslutet att koka ris, potatis, och en massa andra saker. Fotogenvarianten kan man ha på tills maten är färdig, i timmar om så skulle krävas.

fotogen finns överallt. Även långt ut i Himalaya, t ex i Khumbu vid Everests fot kan man lätt köpa fotogen. Däremot kan det ibland vara svårare att få fatt på methylalkohol. Sista gången vi vandrade med spritkök i Indien var vi tvugna att använda någon sorts terpentinliknande lösningsmedel som bränsle, eftersom det var det enda vi kunde få tag på i New Delhi, och det var inget kul att laga mat med.

Nackdelar då? KAP-köken är dyra. Vi ser det som en investering. Fördelarna är så stora att vi tycker det är värt det, och med god vård kan man räkna med en lång livslängd. Sedan 1990 har vi använt KAPs kök o har varit mycket nöjda. Är inne på vårt andra nu.

Per

Johnboy; sa:
Berätta mera om den här fotogenkonverteraren, det låter intressant.
mvh John

Om du ändå är inne på att köpa en helt ny brännare (det är ju det "konverteraren" är) till ditt Trangia så tycker jag att en gasbrännare är ett bättre alternativ för "normalt" bruk. Det är enklare, billigare och du slipper förvärmningspulet som du måste syssla med i ett förgasningskök.

Gas är förvisso något dyrare än fotogen, men själva brännaren är billigare. Så länge du rör dig i Europa ska det inte vara några problem att hitta gas.

Fördelen med en fotogen- eller bensinbrännare (till exempel Optimus Nova eller KAP) är naturligtvis att du kan hitta bränsle var som helst (inte bara i stan i Polen, utan även på landsbygden), och att köket funkar även när det är svinkallt.

Optimus nova?

Nordesjo; sa:
Fördelen med en fotogen- eller bensinbrännare (till exempel Optimus Nova eller KAP) är naturligtvis att du kan hitta bränsle var som helst (inte bara i stan i Polen, utan även på landsbygden), och att köket funkar även när det är svinkallt.

Gas kan som du antyder strula när det är kallt. Höll aldrig på att få igång ett gaskök på 5000 m höjd i Nepal en gång. Nackdelen med bensinbrännare är att det är ganska explosivt. Bensin är farligt, minsta gnista, och hela härligheten kan gå i luften. Bensin förutsätter att man alltid lagar maten utanför tältet.

Fotogen däremot kräver en förgasare för att det ska brinna rejält. Innan det har förgasats brinner det visserligen men är inte mer eldfängt än t ex stearin. Slänger man en brinnande tändsticka i en dunk fotogen exploderar den ej. Vi lagar för det mesta maten innuti tältet. Då har vi köket stående i förgården, i absiden, så att det är mark, ej tältväv, under det. När det är dåligt väder eller kallt och snö är det en stor fördel.

Hur är Optimus Nova? En sak jag gillar med Trangia är den bekväma packningen. Allt går in i samma paket, utom bränsleflaskan, och sotiga kastruller kommer inte i kontakt med resten av packningen.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mr.peterjohansson Gas/Esbit/Flytande bränsle - Rumänien Långcykling 7
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 37
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg