bränsle i fotogenkök

Skitofon

I fotogenkök ska man ha fotogen. Inte bensin eller spolarvätska. Fotogen har fördelen att det inte exploderar om köket går sönder, det är billigt och lätt att få tag i. Nackdelen är att det kan kladda lite samt tar längre tid att förvärma än bensin.

Tändvätka billigt och bra i fotogenkök

Lysfotogen kan vara lite svårt att få tag i men tändvätska för träkolsgrillar säljs i nästan alla livsmedelsbutiker. Ofta står det N-parafin eller liknande i innehållsförteckningen.

Utmärkt är t ex det som säljs på Willys för 11 kronor litern. T-gul är dyrare och luktar mer fotogen men fungera utmärkt. Lampolja fungerar också bra.

Däremot är det numera lite dyrare med sprit till förvärmningen för T-sprit får man ofta betala 40 kr per liter.

Thure

Skillnad tändvätska - fotogen

Det är lite skillnad i det kemiska innehållet i fotogen som Statoil Blå jämfört med tändvätska (T-gul eller liknande). Tändvätskan innehåller betydligt mer parafiner. Detta har två nackdelar när det gäller användningen i fotogenkök:

För det första så har tändvätska betydligt högre fryspunkt. Redan vid -15 till -20 kan den frysa till en geléliknande klump. Inget problem sommartid, men inte så lyckat på vinterturen.

För det andra så lär det vara så att parafinet "koksar" i brännaren, d v s det avsätts hårda kolavlagringar som sätter igen kanalerna inne i brännaren på lång sikt.

Jag använder alltid Statoil Blå när det går att få tag i, och tycker att det fungerar utmärkt. Det är möjligt att avgaserna luktar lite mer än från lampoljor, men det är jag van vid. Lukten från köket hör liksom till mitt friluftsliv.

Peter

Re: Skillnad tändvätska - fotogen

Pask; sa:
För det första så har tändvätska betydligt högre fryspunkt. Redan vid -15 till -20 kan den frysa till en geléliknande klump. Inget problem sommartid, men inte så lyckat på vinterturen.

För det andra så lär det vara så att parafinet "koksar" i brännaren, d v s det avsätts hårda kolavlagringar som sätter igen kanalerna inne i brännaren på lång sikt.
Nu tar jag upp en gammal tråd, men den är väl aktuell varje vinter!

Har du själv upplevt problem med tändvätska i köket? Jag har ett omnifuel, och någon hade ställt två liter tändvätska i soprummet som jag tog vara på (ja, Räven är ett sånt djur som rotar i sopor!), och nu undrar jag vart jag ska hälla tändvätskan. Jag behöver det inte för att göra upp eld, och ingen i grannskapet har en grill. Det vore smidigt om man kunde bränna det i köket!

Re: Re: Skillnad tändvätska - fotogen

Strykarräven; sa:
Nu tar jag upp en gammal tråd, men den är väl aktuell varje vinter!

Har du själv upplevt problem med tändvätska i köket? Jag har ett omnifuel, och någon hade ställt två liter tändvätska i soprummet som jag tog vara på (ja, Räven är ett sånt djur som rotar i sopor!), och nu undrar jag vart jag ska hälla tändvätskan. Jag behöver det inte för att göra upp eld, och ingen i grannskapet har en grill. Det vore smidigt om man kunde bränna det i köket!

Jag har eldat med tändvätska (några liter) utan några synbara problem. Även om det har varit ett kök med tanken monterad intill brännaren, så den värms upp. Har man en en separat bränsleflaska och en ledning där bränslet kan stelna så kanske det kan bli problem om det är riktigt kallt.

Huvudsaken är väl att man kan få ut tändvätskan om den skulle fastna. Jag skulle aldrig våga ta med tändvätskan på någon längre (=mer betydelsefull) tur, utan bara köra det på dagsturer, då det inte är någon katastrof om köket strejkar. Men, kan det ge skador som inte går att fixa?

Bensinbrännare

Även om det nu var fotogen det gällde så...

Det verkar som alla använder diverse specialbränslen. Jag använder vanlig 95-oktanig soppa för 11:38 och T-röd för förvärmning i mitt MSR kök. Det fungerar bra så varför krångla till det?

Jag tänkte tom göra någon form av tankningsutrustning för att fylla på från bilen men det är ej klart än.

Diesel har jag inte testat men jag kan inte förstå varför det inte skulle fungera.

Detta med vilken bensin man ska använda har diskuterats mycket. I summering, så brukar argumentet för alkylatbensin vara att man vill sitta i så lite cancerogena ångor som möjligt när man kör köket i tältabsiden/liknande trångt utrymme. Det är sällan man sitter och riktigt suger på avgasröret till bilen på samma sätt som man sitter i ett tält. Å andra sidan känns exponeringen rätt beskedlig. Gör som du vill.

För att slanga bensin till köket behöver du en slang. Sug med munnen tills du sugit upp bensin i slangen, håll sedan mynningen på slangen på en lägre nivå än den ända du stoppat i biltanken och det rinner av sig själv. Vill du undvika risken att smaka på bensinen, finns det färdiga set med en gummiblåsa att klämma på, som suger upp bensinen åt dig. Kolla med OK eller Clas Ohlson. Bra att ha när man tömmer gräsklipparen inför vintern.

Nordesjö; sa:
För fotogenlampan hemma använder man ju "lampolja" (n-paraffin) just för att slippa fotogenlukten, men hur bra det är i ett fotogenkök vet jag inte.
Förmodligen är det tillräckligt bra om man är ute efter att slippa fotogenlukten.

Men med tanke på att det är ett fotogenkök du har är grundtipset: fotogen.
T-gul har färre aromater än andra (enligt Kemetyl) och borde därför lukta mindre. Men luktar gör det nog ändå.

Spolarvätska är väl alkohol? Det är inget vidare i ett förgasarkök - energiinnehållet är för lågt.

Att man använder lampolja i en lampa beror väl på att fotogenlampan ska brinna genom vek-effekt. Då förbränns fotogenen ofullständigt och det luktar...fotogen!

Men i ett fotogenkök med förgasare sker förbränningen vid mycket högre temperatur och min erfa är att det inte luktar ngt särskilt alls (om inte köket brinner väldigt orent förstås ;) ).

Så kör på Statoil blå eller likvärdig fotogen!

//J

Strykarräven; sa:
Sug med munnen tills du sugit upp bensin i slangen, håll sedan mynningen på slangen på en lägre nivå än den ända du stoppat i biltanken och det rinner av sig själv.

Nog har jag slangat så jag är less. Jag tänkte mig snarare ett T-rör på lämplig bränsleledning och en avstängningskran. Men naturligtvis klarar man sig utan.

msl; sa:
Nog har jag slangat så jag är less. Jag tänkte mig snarare ett T-rör på lämplig bränsleledning och en avstängningskran. Men naturligtvis klarar man sig utan.
Vore häftigt om du kunde fixa en sån. Kan du sedan montera in köket i handskfacket och koka kaffe medan du sladdar mä PV:n så är du värd all respekt :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
gusbo Optimus 5 fotogenkök - ny packning Kök och brännare 18
thureb Tvärtomreglage på Sieverts Svea fotogenkök. Kök och brännare 6
Jock Scott Klubb för samlare av fotogenkök ? Kök och brännare 5
2004-06-16 Förvärmning av fotogenkök osv Kök och brännare 6
callespang Rapsolja i fotogenkök Kök och brännare 16
frisom Tyst brännare på fotogenkök Kök och brännare 6
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg