Brännvin

Re: Lite tufft eller?

hakan_l_borg; sa:
Thure,

jag tolkar ditt svar som att SSSKs officiella policy är att det är okej att ge en skadad person sprit?

Man tar sig för pannan.

Jag är mycket förvånad över att du kan göra denna
tolkning av Thures svar. Jag tycker att hans svar
snarare rekommenderar att inte ge sprit.

Re: Lite tufft eller?

Hej Håkan.

SSSK har inte tagit ställning i frågan nedan. Det har däremot Lars Thulin gjort varför du snarare bör debattera med honom. Jag har deklarerat min uppfattning och den är alltså att jag inte ser någon fördel med alkohol jämfört med andra smärtstillande medel. Det finns naturligtvis många nackdelar med alkohol jag har berört några tidigare. Nackdelar finns med samtliga smärtlindrande medel.

Alkohol är kontroversiellt men det finns en del effekter som kan användas i medicinska sammanhang. Jag tycker emellertid inte att alkohol bör ingå annat än för utvärtes bruk (bakteriedödande) i medicin och förbandslådor.

Se i övrigt mitt tidigare inlägg.

Thure

hakan_l_borg; sa:
Thure,

jag tolkar ditt svar som att SSSKs officiella policy är att det är okej att ge en skadad person sprit?

Man tar sig för pannan.

Re: Re: Lite tufft eller?

kr-val; sa:
hakan_l_borg; sa:
Thure,

Man tar sig för pannan.

Krister,

min tolkning utgår från att Thure inte säger "Det var dumt, och vi skall inte göra så igen". Han säger: "Det är upp till skribenten att skriva vad han vill, även om jag inte personligen håller med".

Om en förening gör ett utskick till sina medlemmar så måste man väl anta att föreningen står för det man distribuerar?

Mvh Håkan Borg

Re: Re: Re: Lite tufft eller?

hakan_l_borg; sa:
min tolkning utgår från att Thure inte säger "Det var dumt, och vi skall inte göra så igen".

Det gör han ju för att han inte ha tagit ställning. Eller tror du att alla som inte säger att de ska rösta "ja" till EMU kommer rösta "nej"? Det finns de som kommer rösta blankt...

Det finns nämligen inte bara två ståndpunkter att ha (som du verkar tro). Det finns inte vara "rätt" eller "fel", det finns också "jag vet inte" eller "jag har inte bestämt mig".

Re: Re: Re: Lite tufft eller?

hakan_l_borg; sa:
kr-val; sa:
hakan_l_borg; sa:
Thure,

Man tar sig för pannan.

Krister,

min tolkning utgår från att Thure inte säger "Det var dumt, och vi skall inte göra så igen". Han säger: "Det är upp till skribenten att skriva vad han vill, även om jag inte personligen håller med".

Om en förening gör ett utskick till sina medlemmar så måste man väl anta att föreningen står för det man distribuerar?

Mvh Håkan Borg

Hej igen Håkan.

Det är alltså inte SSSK som har skrivit broschyren. Vi tycker att den är bra som helhet och har därför distribuerat den. Detta om alkohol tycker jag personligen är en så liten del av broschyren att det har mindre betydelse för helheten. Jag delar inte Lars uppfattning om lämpligheten av att rekommendera alkohol i dessa sammanhang utan att kommentera det närmare. Lars har bedömt det annorlunda. Det finns för och nackdelar med alkohol i smärtlindringssammanhang. En fördel är att det inte behövs recept. En annan fördel är att det kan användas för olika ändamål t ex desinficering och lugnande / smärtlindrande.
Jag ser det som bra att debatten kommit igång den kan sprida en del kunskap som inte får plats i det format av broschyr som är lämplig att ta med sig på isen.

Att ta med sig en hel lärobok i friluftsmedicin är ogörligt.

Somliga tycker också att alkohol kan öka välbefinnandet efter genomförd tur. Afterskate med polarna på lokal när man kommit tillbaka till civilisationen gillar jag personligen och då går det naturligtvis minst lika bra med alkoholfria alternativ.

Till sist en liten anekdot ur verkliga livet.

En utomstående person noterade att många av SSSKs skridskoåkare har den typen av 50 cl platsflaska i benfickan som man kan köpa skattefri sprit i på flygplatser. Vederbörande undrade över klubbens medlemmars relation till alkohol.

Förklaringen kanske är självklar. Vatten eller ennan alkoholfri sportdryck är mycket tillgänglig och lagom tempererad i en dylik fickvänlig rundat nymåneformad flaska.

Hälsningar Thure

Re: Re: Lite tufft eller?

nermander; sa:
[Han skriver att det är ok att förstärka effekten av acetylsalicylsyra med 1-2 cl alkohol. En så liten mängd påverkar knappast kroppen mer än vad en större dos acetylsalicylsyra skulle göra. Det är få läkemedel som INTE har några negativa biverkningar, att se alkohol som ett läkemedel är väl inte så konstigt? T.o.m. hasch används ju som läkemedel. Man måste ju sätta det hela i ett sammanhang och se till mängden. Det är ju ingen som talat om att ha med sig ett helrör att fira plurret med, det som nämns är att man kan förstärka effekten av acetylsalicylsyra med en liten mängd alkohol.

Acetylsalisylsyra förstärken effekten av alkohol inte tvärt om. Acetylsalisylsyran minskar effektiviteten på alkoholdehydrogenaset i kroppen vilket gör att alkoholen bryts ner långsammare....

/P.D

Re: Re: Re: Re: Lite tufft eller?

thureb; sa:
Till sist en liten anekdot ur verkliga livet.

En utomstående person noterade att många av SSSKs skridskoåkare har den typen av 50 cl platsflaska i benfickan som man kan köpa skattefri sprit i på flygplatser. Vederbörande undrade över klubbens medlemmars relation till alkohol.

Förklaringen kanske är självklar. Vatten eller ennan alkoholfri sportdryck är mycket tillgänglig och lagom tempererad i en dylik fickvänlig rundat nymåneformad flaska.

Hälsningar Thure

Fast ännu bättre vore det om det fanns flaskor i detta format i Lexan från t.ex Nalgene.
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=875

pic_3864.jpg

Per Brune

billigt och färdigtryckt anbefalles!

Hej Skrinnare!
Jag har talat med det diskuterade kompendiets författare Lars Thulin, senior kirurg och skrinnare, och han bad mig framföra följande här i forumet:
Tanken med kompendiet är att det ska medföras under färd förslagsvis i benfickan, därav A5-formatet och förstärkt papper på de färdigtryckta exemplaren. Då priset är endast 3 kr + ev porto så borde inte detta avskräcka någon utan tvärtom har nog de flesta till och med råd att köpa nytt efter en eventuell plurrning. Om du saknar ett eget exemplar och din klubb inte har fler till försäljning kan man beställa av författaren direkt. Mail, telefon och postadress återfinns i kompendiet (se tidigare länk).
Innehållet inte får ändras och författaren undanber sig bestämt tryckt spridning i annan form än häftet.
Kompendiet är distribuerat i 16000 ex under hösten.

/Patrik, något juniorare skrinnare

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg