Sprang en drygt 7-mils tur över fjällen från Hemavan till Ammarnäs för 1.5 vecka sen. Låg på sofflocket en dag och 2 dagar efter 7-milaren tog jag på mig jympa dojorna och promenerade upp för en skidbacke för lite frisk luft. Märkte nu att höger häl bränner rejält. Först tänkte jag att sen-fästet var överansträngt(smärtan uppkommer i detta område. Där hälen sticker ut mest på utsidan av foten). Men efter några dagar nu känns den teorin om överansträngd hälsena nästan uteslutet. Jag kan utan problem göra "tå-hävningar" och känner ingen smärta vid belastning... Smärtan verkar uppstå vid tryck rakt på hälen. Smärtan är inte den molande, intensiva smärtan som jag upplevt vid överansträngda muskel och sen-fästen. Mer en svidande, brännande smärta som är direkt kopplad till tryck från skor med ordentligt hälgrepp. Gamla stövlar går finnemang. Hälen är inte heller svullen på något sätt. Känns nästan som ett ordentligt skavsår fast utan själva såret. Jag tränar nu med cykel och merrel-sandaler där jag tagit bort häl-remmen tillsvidare.
Någon som varit med om något liknande eller kan uttala sig på annat sätt. Kan det va en irriterad slemsäck eller nått? Hur man ska förhålla sig, behandla osv...
Någon som varit med om något liknande eller kan uttala sig på annat sätt. Kan det va en irriterad slemsäck eller nått? Hur man ska förhålla sig, behandla osv...