Ååååkej... nu börjar det bli farligt här...
¤ "...har jag tyvärr inte riktigt orkat läsa hela tråden"
¤ "...ge mina åsikter"
¤ "...du skulle inte få någon rök utom vattenånga"
¤ "...det som i detta fall är intressant är bensener"
¤ "...även någon sorts mineral. (PVC plats t.ex.)"
Nu är vi farligt nära de skränande horderna av miljötalibaner här...
PVC är en alldeles utmärkt polymer som dessutom är fenomenal avseende återanvändning. Det man kan invända är att den är framställd av mineralolja (men jag har för mig att de kan framställa den av mer "naturligt" förekommande monomerer).
PVC-baserade plaster har eftersom just polymeren har så trevliga egenskaper, dock ofta kombinerats med en massa tillsatser av mer dubiöst slag; UV-stabilisatorer, fyllmedel, mjukmedel etc... men det är pga. av ANVÄNDNINGEN och inte polymerens fel.
Om nu de rättrogna horderna lyckas skruva till det så att "PVC" blir förbjudet... blir det då polyurethaner, polyamider, polyester, tovad ull och mossa eller vadå?
Skall man istället för att skrika sig hes mot PVC ta och fundera på vilket syfte plasterna fyller, försöka hitta lösningar till syftet, fokusera på att förbjuda toluener och annat istället. Det här tramsiga ylandet om PVC är mer att likna vid att förbjuda vitfärg för att man historiskt använde arsenik som färgämne.
Är "mineraler" farliga?
Det ordet brukar kopplas till oxider och karbonater som förekommer naturligt i jordskorpan, vilket vi ju sagt inte nödvändigtvis gör det "snällt"... men talk som fyllmedel är tämligen jättesnällt... å vilka mängder snackar vi om?
Den där "fjattlafjollajökul" fyllde "mineral"-kvoten för några sekel.
Vad har en skollab om att stearin efter pyrolys förångas och antänds med detta att göra, å en "rök" utan vattenånga ... amen nu får det väl vara någon måtta.
Tack Mjateznik för dina "åsikter", men om de nu förvandlar denna tråd till en sandlåda för falsettskriande miljötalibaner är jag "out".
Självklart skall man så långt det är möjligt plocka med sig skräpet...
Vad vi behöver jobba på är återanvändning och hantering av spill.
Får jag föreslå en annan favorit att jaga livet ur - läkemedelsindustrin
)
De behöver hjälp och styrmedel för att hantera de E-N-O-R-M-A mängder biologiskt aktiva och inte speciellt snälla kemikalier som spys ut, åsså i andra änden alla lallande dårar som betalar vad som helst för "ormolja" bara de får lite placebo
)
hmmm... kanske cyniker trots allt