Bränna plastförpackningar - bra eller ....?

Det är en grundkomponent i många sorters grus. Så frågan är; är det miljöovänligt att slänga en (liten) näve grus i skogen?
 
Det är en grundkomponent i många sorters grus. Så frågan är; är det miljöovänligt att slänga en (liten) näve grus i skogen?

Jag tänkte mest som generellt argument, kanske inte just i det här fallet. Saker är ju inte miljövänliga bara för att de finns naturligt i vår miljö. Koldioxid är ett bra exempel. Eller koloxid för den delen.
 
Nej, du har rätt. Oljeläckor är också väldigt naturliga och tom bra för miljön. Men inte den i mexikanska gulfen. Vad gäller alu-oxid så är det dock ingen fara.
 
Generella argument = generaliseringar

Näe, det är inte bra...

¤ som att PVC är farligt... det är snarare ofullständig förbränning av somliga tillsatser
¤ köra bil är skadligt... snarare förbränning av fossila bränslen, men till återbruket med trasigt kylskåp?
¤ bomull är naturligt... men inte speciellt mycket av framställningen och transporten

Det är faktiskt jättesvårt det här och jag känner mig faktiskt ganska ödmjuk inför problematiken... men inte inför en del lanserade kvasireligiösa lösningsförslag.

hepp
 
Sila mygg...

Jag är lika skyldig som alla andra men visst har vi en förmåga att snöa in på smådetaljer istället för de stora bitarna. Om man identifierar vilka som är "de tre stora" i din miljöryggsäck (för att tala "utsidanspråk") och minskar på dom så kanske några realpåsar om året inte märks i helheten?
 
De bör inte göra det, som skrivet var det dock sambon som tyckte att det var lite tveksamt. Jag är annars noga med källsortering och slänger aldrig skräp ute. Kör dock mycket bil pga lång väg till jobbet och långt till släkten uppe i Norrbotten.
 
Att elda

så kraftigt att aluburkar försvinner låter tveksamt. Det lär gå åt en del ved.

Eldar du med lite ved och lämnar minimalt med spår efter dig tycker jag att det är OK.

Men det är mera P K att ta med sig sitt skräp hem.

Thure
 
En vanlig brasa som brinner hela kvällen lämnar faktiskt inget annat synligt mer än aska efter sig om man lägger en burk i glöden. Aluminiumoxid är (väl) väldigt inert så det tycker jag känns mer PK än att elda en plastpåse. Har jag bara en kort vandring hem så tar jag såklart med hem. Handlar om 1-2 burkar nån enstaka gång per år.

så kraftigt att aluburkar försvinner låter tveksamt. Det lär gå åt en del ved.

Eldar du med lite ved och lämnar minimalt med spår efter dig tycker jag att det är OK.

Men det är mera P K att ta med sig sitt skräp hem.

Thure
 
Hej, nu har jag tyvärr inte riktigt orkat läsa hela tråden men tänkte ändå ge mina åsikter.

Svaret: Nej, bränn inte - bär hem.

Anleddning: I stort sett alla kolväten bildar vid total förbränning vatten och koldioxid, de enda undantagen är väl kolväten som innehåller mer än bara kol och väte. Men detta gäller enbart för totalförbränning och för plast är det nog svårt att uppnå i skogen. Om du skulle få total/optimal förbränning så skulle du som sagt enbart få CO2 och H2O: du skulle inte få någon rök utom vattenånga - är detta fallet? Nej självfallet inte.
När plast bränns kan ganska mycket olika saker bildas men det som i detta fall är intressant är bensener (kolväte-ringar). Dessa är inte önskvärda i naturen då de är mycket svårnedbrytbara.
Dessutom innehåller visa plaster inte enbart kolväten utan även någon sorts mineral. (PVC plats t.ex.)


den här länken råkade jag trilla över http://school.chem.umu.se/Experiment/157 endel kanske tycker det finns lite rolig läsning där. Den är mycket grundläggande.
 
Måste föresten göra ett tillägg om brasor.

Om du gör en brasa på ved så behöver du inte ha skuldkänslor för miljön eftersom träet som du bränner inte frigör mer CO2 än det självt har plockat upp. Det är alltså ett nollsumme spel. Problemet är om dels hugger ner träd snabbare än de växer upp eller om du förbränner t.ex. kol eller olja (eller t-röd) eftersom dessa har "lagrats" av naturen i många många år och när vi människor plockar upp dem och förbränner så sker en ökning av CO2 mängden i atmosfären.
 
Kanske ska man ändra frågan till "hur är det bäst att ta hand om mitt skräp?".
Då är det gissningsvis bäst att ta med sig sitt skräp hem för återvinning eller förbränning.

Men om man inte vill optimera miljöhänsynen utan upplevelsen så är det nog trevligare att elda upp skräpet. :)
 
Ååååkej... nu börjar det bli farligt här...

¤ "...har jag tyvärr inte riktigt orkat läsa hela tråden"
¤ "...ge mina åsikter"
¤ "...du skulle inte få någon rök utom vattenånga"
¤ "...det som i detta fall är intressant är bensener"
¤ "...även någon sorts mineral. (PVC plats t.ex.)"

Nu är vi farligt nära de skränande horderna av miljötalibaner här...

PVC är en alldeles utmärkt polymer som dessutom är fenomenal avseende återanvändning. Det man kan invända är att den är framställd av mineralolja (men jag har för mig att de kan framställa den av mer "naturligt" förekommande monomerer).
PVC-baserade plaster har eftersom just polymeren har så trevliga egenskaper, dock ofta kombinerats med en massa tillsatser av mer dubiöst slag; UV-stabilisatorer, fyllmedel, mjukmedel etc... men det är pga. av ANVÄNDNINGEN och inte polymerens fel.
Om nu de rättrogna horderna lyckas skruva till det så att "PVC" blir förbjudet... blir det då polyurethaner, polyamider, polyester, tovad ull och mossa eller vadå?
Skall man istället för att skrika sig hes mot PVC ta och fundera på vilket syfte plasterna fyller, försöka hitta lösningar till syftet, fokusera på att förbjuda toluener och annat istället. Det här tramsiga ylandet om PVC är mer att likna vid att förbjuda vitfärg för att man historiskt använde arsenik som färgämne.

Är "mineraler" farliga?
Det ordet brukar kopplas till oxider och karbonater som förekommer naturligt i jordskorpan, vilket vi ju sagt inte nödvändigtvis gör det "snällt"... men talk som fyllmedel är tämligen jättesnällt... å vilka mängder snackar vi om?
Den där "fjattlafjollajökul" fyllde "mineral"-kvoten för några sekel.

Vad har en skollab om att stearin efter pyrolys förångas och antänds med detta att göra, å en "rök" utan vattenånga ... amen nu får det väl vara någon måtta.

Tack Mjateznik för dina "åsikter", men om de nu förvandlar denna tråd till en sandlåda för falsettskriande miljötalibaner är jag "out".

Självklart skall man så långt det är möjligt plocka med sig skräpet...

Vad vi behöver jobba på är återanvändning och hantering av spill.

Får jag föreslå en annan favorit att jaga livet ur - läkemedelsindustrin :eek:)
De behöver hjälp och styrmedel för att hantera de E-N-O-R-M-A mängder biologiskt aktiva och inte speciellt snälla kemikalier som spys ut, åsså i andra änden alla lallande dårar som betalar vad som helst för "ormolja" bara de får lite placebo :eek:)

hmmm... kanske cyniker trots allt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar