Bränna plastförpackningar - bra eller ....?

Orkar inte googla just nu men måste jag som har lite miljösamvete börja bära med sig REAL-påsar och nån 3-litersplastpåse hem från jakt och annat? Jag lämnar såklart aldrig skräp i skog eller mark. Har för mig att jag läst att viss plast bara blir vatten och koldioxid vid förbränning. Har inte forskat och brukar elda upp REAL och nån enstaka plastpåse i brasan för att slippa bära hem skräpet.

PS. Har läst kurser i polymera material och kemi för 13-14 år sen så gärna en teknisk förklaring tack.
 
Man ska nog till att börja med skilja mellan småskalig förbränning och storskalig där man har kontrollerad förbränning och bra rening av rök. I Det sistnämnda fallet borde det inte vara några problem överhuvudtaget med att förbränna plast. Hur det är när man bränner en plastpåse med en cigarettändare är en helt annan sak...
 
Jag vet, har läst energiteknik tidigare och har koll på NOx, kväveoxider, och annat kul/tråkigt och är därför rätt skeptisk till hemmaeldare med pelletspannor och "supereffektiva, miljövänliga kaminer".

Det här har jag dock inte tänkt så mycket på innan jag fick påpekande av sambon om att inte bränna en plastpåse. Får jag välja att bära hem alla REAL-påsar alternativt elda upp dem i en brasa så är jag mig själv närmast men kan ändra mig. Är man en ruskig miljöbov för att man nån gång per år bränner lite skräp? Lite filosofisk fråga.
 
Det är nog en försvinnade liten mijöpåverkan att förbränna/elda påsar från frystorkat, bara man tar med sig det aluminium som blir kvar i askan.
 
Det är så jag vill tycka. Dock så eldar jag så ordentligt så det inte ens blir något kvar av en ölburk än mindre REAL-alu. Var en som misstrodde mig där men en kvälls eldande så finns inget utom aska kvar.

Det är nog en försvinnade liten mijöpåverkan att förbränna/elda påsar från frystorkat, bara man tar med sig det aluminium som blir kvar i askan.
 
Myggsilning?

Intressant det här med miljösamvete...

# Har man kvar Aluminium i elden... har man då eldat?
Aluminium brinner alldeles utmärkt och bildar Al2O3 som bara mjölar sig... tämligen vanligt förekomande i både biosfären och litosfären

# Hur skall man kunna få NOx av förbränd polyeten?
Vi snackar ju inte högkompromerade dieslar här utan förbränning vid atmosfärstryck... och mängderna ????

# Inte elda "plast"... öhhh...
Med den utspädning din brasa innebär är väl den ekologiska nedbrytningen tämligen jättekvick.
Är det klor i plasten så kan man ju påminna om att det finns några "miljoners" kubikkilometer klor i världshaven. Styrener och cykliska kolväten, näe de blir ju vatten och koldioxid... om de förBRÄNNS.
TILLSATSERNA däremot kan vara lite si och så med, men de är numera ganska snälla och utspädningen borde hantera det.

FörBRÄNNER du plasten torde det vara helt förenligt även med ett ganska trångt miljösamvete, men om du "kastar sopor på en falnande brasa" är det en annan sak.
Då är nog "brasan" i sig minst lika dubiös.

En kille som förundras över folk som sköljer ur mjölktetror med varmvatten innan de återvinns av miljöskäl och gladeligen brassar nyårsfyrverkerier... men nu blir jag väl påhoppad av en massa "miljötalibaner" :eek:)

Kamelen
 
Det var delvis en fråga om hur jag motiverar fortsatt eldande av plastpåsar på uteäventyr med sambon. Sånt här har jag inte ens funderat på innan jag blev med sambo. Nåja, tutar vidare med min diesel-BMW och gör nån brasa per år och mår fortsatt bra i själen. PS. NOx gällde villapannor och inte plastpåseeldning.
 
Håller med allt som sagts ovan. moderna plaster är snälla, och alumineumoxid utgör en stor del av jordskorpan. Så länge skräpets bränns i en regält upphettad brasa med god syretillförsel så lär eventuell miljöpåverkan vara en miljondels miljondel av vad du åstadkommer i din vardag. Åker du bil till jobbet så är bara det värre än något du kan elda i skogen.

Man kan väl också påpeka att skogen i sig har en viss förmåga att ta hand om avgaser, ett biologiskt luftreningsfilter hlet enkelt. Det borde hjälpa till en del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar