Bräckligare tändstickor?

Jag letade länge dom lite grövre och längre tändstickorna då mina gamla tändstickor höll på att ta slut (2007)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42832&highlight=t%E4ndstickor

Men tittar jag på min gamla ask med 3 tändstickor kvar på har dom som tillverkar tändstickorna och asken ändrat på plånet på tändsticksasken.

Förut var plånet helt brunt, nu är det på mina nya än så länge oanvända tändsticks askar så att plånet har ett rutmönster.

Min teori är att man bytt material i plånet på tändsticksasken och att tändstickorna därmed är mer svårantändbara och att man måste göra fler försök, alternativt att man måste trycka tändstickorna hårdare mot plånet för att tändstickan ska tändas. Och trycker man för hårt så går tändstickan av som trådskaparen konstaterat.

Om man bytt material i planet av miljöskäl eller ett någon ekonom vill spara något öre per tändsticksask har jag ingen aning om.

Per

Men... om man tar tändstickan som en penna mellan tummen och pekfingret (med "svavlet" (tror inte det är svavel längre) som "udd") och sedan "slår den mot plånet går det bra. Modellen att dra med tändstickan bakom handen funkar sämre.

Har ni problem med den metoden också?

Håller med om att det var bättre förr. Denna metod har funkat i säkert 1000 år. Roligt är det också men det krävs lite övning.

Bilagor

• hämta.jpg
    hämta.jpg
    8.7 KB · Visningar: 401
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Tändstickor Utrustning allmänt 4
Eric R Tändstickor versus gaständare Utrustning allmänt 39

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg