Bra vildmarkskängor?

Hej!

Är på väg att köpa mina första riktiga kängor. Har läst en himla massa tester och trådar och det verkar ju vara en djungel. Jag vill ha ett par kängor som tål den svenska vildmarken. Den ska främst användas i svenska skogar (inklusive våtmarker) men även hålla för nån fjällvandring. Väldigt många personer menar på att man ska undvila gore-tex i skor, varför det? Jag har spanat in Hanwag Tatra GTX som fått riktigt fina betyg överallt, men när så många säger att man bör skippa gore-tex så blir jag som nybörjare lite tveksam. Jag tar tacksamt emot alla tips :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.246338,12.868899

G-tex brukar inte släppa ut tillräckligt med fotsvett för att motivera sin existens. Dessutom kommer membramet att gå sönder där du veckar kängan inom någon månad till några år, beroende på hur hårt du brukar din kängor, d v s kort livslängd.
S k bondeförbundare har prövats länge i vårt blöta klimat och befunnits fungera väl. D v s en ofodrad känga med gummigalosh fastvulkad över. De kan nämligen torkas i fält eller hemma snabbt. Med en fodrad sko är alltid risken att den börjar mögla innan den är torrr.
Titta på Lundhags eller Jörn, men det finns flera.
go tur

Det finns för- och nackdelar med varje typ av känga.
Som seobserver skrev så kommer laminatet att läcka förr eller senare.
En annan nackdel är att om kängan blir blöt inuti så kommer den att förbli blöt under hela turen.
Jag har - trots dessa nackdelar - på senare tid valt denna typ av känga eftersom jag tycker att de är överlägsna när det gäller komforten. (Har nyss slitit ut ett par fantastiska Hanwag, förresten). För mig är det viktigast. Om jag riskerar att bli blöt kompletterar jag hellre med gaiters.

Men det finns mååånga fjällrävar som tycker tvärtom. Det är bara att du bestämmer dig vem du vill lyssna på. Någon "sanning" finns knappast.

Lufsa på!

HåkanF

Jag som yrkar på skalkänga, dvs inte fodrade eller med GTex, tycker att det där med att man måste gå in t.ex. Lundhags i flera år är ganska överdrivet. Jag tycker att det är kanon att kunna fylla på med så mycket strumpor som temperaturen kräver.

Jag som yrkar på skalkänga, dvs inte fodrade eller med GTex, tycker att det där med att man måste gå in t.ex. Lundhags i flera år är ganska överdrivet. Jag tycker att det är kanon att kunna fylla på med så mycket strumpor som temperaturen kräver.

Det håller jag nog faktiskt med om. Att själv kunna reglera temperatur efter behag är ju rätt smart. Sen gillar jag det faktum att skalkängor torkar snabbt. Har du några tips? Tittade lite på Lundhags Bielne Mid, kan det vara något att ha?

Jag måste eventuellt pensionera mina Lundhags Syncro Mid pga kromallergi, inte helt säkert än och funderar just på Bielne eller Jörnkängan, om de har ekologiskt garvat läder som just Bielne har. Jag klurar på en hög känga om jag byter men har kört med mid sedan jag började med kängor 1999 och det har för det mesta gått bra. Man kan ju ha damasker på sig eller dra åt remmar runt byxbenen om man ska vada. En hög känga kommer jag nog inte att ha lika ofta på vanlig fritid tan blir nog mest skogen i så fall, en fördel med en lägre känga för mig personligen.

Det håller jag nog faktiskt med om. Att själv kunna reglera temperatur efter behag är ju rätt smart. Sen gillar jag det faktum att skalkängor torkar snabbt. Har du några tips? Tittade lite på Lundhags Bielne Mid, kan det vara något att ha?

Jag rekomenderar också kängor utan Gore Tex. På endagarsvandringar går det utmärkt med Gore Tex, men om man vandrar i flera dagar utan möjlighet till inomhusövernattningar kommer kängorna förr eller senare att bli blöta inifrån och/eller utifrån.

Jag var inne på "fritid" här i Ängelholm och klämde på lite kängor. Det slutade med att jag gick därifrån med ett par Lundhags Liberty :) Kändes faktiskt riktigt bra.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg