Bra ventilerade tält?

Finns det flera med erfarenheter av MSR-tälten? Jag har kollat recensionerna på sidan, och börjar nog fastna lite med behöver gärna någon med lite mer erfarenheter av tälten....

tält

Tänkte kolla era erfarenheter av varierande ventilation i tält.

Har kollat på Hilleberg och deras NALLO 2 och NAMMATJ 2 i första hand, har även kolat en del på Fjällrävens Skule R/S 2. Jag har att en kamrat har haft lite problem med sitt Nallo (kondens och värme).
Det låter som att NAMMATJ på alla sett har en bättre ventilation än Nallon. Erfarenheter?

Finns det någon som har erfarenheter av detta, även andra tillverkare och erfarenheter av dessa är av intresse. Då jag söker ett nytt tält (2 manna) för kommande nätter, där ventilation är prio 1. Prio 2 max 3 kg.

Peter.

hade själv liknande dilemma innan mitt tältköp. hörde mig för lite här på utsidan samt att jag läste en hel del om just ventilation och kondens, så efter mycket huvudbry föll mitt val till sist på ett Nammatj 2. har väl inte hunnit o testa så ingående ännu, men dom turerna jag har haft med tältet har överraskat mig positivt! nammatj har ju väldigt stora ventilationsluckor i bägge absiderna och i fotändan på innertältet, min andra tur fick jag tillbringa i tältet i 3 dagar då det fullständigt vräkte ner från skyn, men jag hade inget problem med kondens alls vilket ju tyder på att ventilationen fungerar bra. jag är mer än nöjd med mitt tält.

hade själv liknande dilemma innan mitt tältköp. hörde mig för lite här på utsidan samt att jag läste en hel del om just ventilation och kondens, så efter mycket huvudbry föll mitt val till sist på ett Nammatj 2. har väl inte hunnit o testa så ingående ännu, men dom turerna jag har haft med tältet har överraskat mig positivt! nammatj har ju väldigt stora ventilationsluckor i bägge absiderna och i fotändan på innertältet, min andra tur fick jag tillbringa i tältet i 3 dagar då det fullständigt vräkte ner från skyn, men jag hade inget problem med kondens alls vilket ju tyder på att ventilationen fungerar bra. jag är mer än nöjd med mitt tält.

Lysande kommentar.
Hoppas det fortsätter att hålla dig nöjd.

Alla tält har nackdelar och fördelar. HBs är vindsäkra, dyra och lite åt den tunga sidan, även om jag har tyngre i garderoben.
Men rent praktiskt så är Nallo mkt tält, liksom Hubba, solo har jag kört med Akto, Rajd m fl men mest med tarp av olika modell.
Kamintält och kåtor hör mest till basläger men det finns dem som rör på sig med dem också.....
Jag har sett nöjda användare med både Tältcentralens solotält som Friluftsvarors dito. Av vad jag sett så får man mycket för pengarna.....

Alla tält har nackdelar och fördelar. HBs är vindsäkra, dyra och lite åt den tunga sidan, även om jag har tyngre i garderoben.
Men rent praktiskt så är Nallo mkt tält, liksom Hubba, solo har jag kört med Akto, Rajd m fl men mest med tarp av olika modell.
Kamintält och kåtor hör mest till basläger men det finns dem som rör på sig med dem också.....
Jag har sett nöjda användare med både Tältcentralens solotält som Friluftsvarors dito. Av vad jag sett så får man mycket för pengarna.....

Det blir en tur förbi Tältcentralen i veckan och prata lite.

Nu har jag prövat Coleman tälten jag nämnde tidigare i tråden:

Coleman Falcon X1 kändes för trångt för mina 87 kilo och vanan att sprida alla grejer runtomkring mig. Väger 1050 gram (inte annonserade 980), fick ned det till kilot jämnt med några titanpinnar o några utbytta linor. Överraskande bra ventilation, trots att det var trångt. Verkar vara bra kvalité också. "Tillräcklig" kvalite för tre säsonger. Nästan riktigt perfekt förutom att det var trångt. X2 var alldeles för stort som enmanstält (1400 gram med utbytta linor, lättare än vad de säger). Välventilerat.

X2 verkar vara bra tvåmans men sämre än HubbaHubba HP, inte lika lätt för två pers att samsas i för takrymden mindre så man kan inte ligga skavfötters o sitta upp båda o man måste in o ut genom samma ingång.

Jag har ett MSR Hubba (deras enmanstält med mesh tyg.)

Att resa det är en dröm, går sjukt smidigt även i stark vind! Jag vandrade en vecka i fjällen i sommras med det och är riktigt nöjd FÖRUTOM att det vissa dagar blev kondensvatten på golvet i tältet. Inte alls bra. Men detta tror jag beror på att det är mesh varianten jag har. När jag har tältat med det här i skåne har det fungerat precis så som ett tält ska fungera!
Som lite kuriosa var det guldvärt med innertältet med meshtyget när jag bara tältade i det som skydd mot myggen och kunde se stjärnhimmelen ändå :D

Detta tältet är trots allt utvecklat i californien där man inte riktigt har samma klimat som svenska fjällen om man säger så :p Men om man väljer ett av deras tält som har riktigt tyg istället för mesh så slipper man nog detta problem. (tex hubbaHP på länken under) Det säger dom är för "extremt 3-sesongsbruk" Vilket borde innebära svenska fjällen i min mening.

Någon som har erfarenhet av MSR tälten som inte har mesh?

http://cascadedesigns.com/msr/tents/fast-and-light-tents/category

Nu har jag prövat Coleman tälten jag nämnde tidigare i tråden:

Coleman Falcon X1 kändes för trångt för mina 87 kilo och vanan att sprida alla grejer runtomkring mig. Väger 1050 gram (inte annonserade 980), fick ned det till kilot jämnt med några titanpinnar o några utbytta linor. Överraskande bra ventilation, trots att det var trångt. Verkar vara bra kvalité också. "Tillräcklig" kvalite för tre säsonger. Nästan riktigt perfekt förutom att det var trångt. X2 var alldeles för stort som enmanstält (1400 gram med utbytta linor, lättare än vad de säger). Välventilerat.

X2 verkar vara bra tvåmans men sämre än HubbaHubba HP, inte lika lätt för två pers att samsas i för takrymden mindre så man kan inte ligga skavfötters o sitta upp båda o man måste in o ut genom samma ingång.

Är Coleman Falco så kallad "nordisk disign"
Dvs att innertält reses samtidigt som yttertältet ?

Coleman tältet är amerikansk design, dvs innertältet kan stå för sig själv utan yttertält. Viss liten nackdel i regn men det verkar funka att hålla torrt ändå, när det är varmt är det en viss fördel (tycker jag med Hubba Hubba HP i alla fall, colemantältet har jag inte prövat i värme.)

Har lagt ut Falcon X2 på blocket (grymt lågt pris... men inget napp ännu, folk vet inte vad det är antar jag), tyckte det vara för stort (!)som enmanstält och som tvåmans har jag Hubba Hubba HP som har två ingångar vilket är lite bekvämare. Falcon X2 verkar vara lite större än Hubba Hubba i golvyta också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg