Bra underställ?

Som några andra varit inne på tidigare, så beror det ju även på vad du har på dig för kläder i övrigt. Yttertemperaturen är oxå intressant. För att försöka minska svettmängden kan man klä sig så att är på gränsen till att frysa, när man står still. När man börjar springa så har man en behaglig temperatur. Följden blir oxå att understället klarar bättre att ta hand om den mindre mängd svett som du producerar.

/Håkan

Har inte folk vanvettigt mycket kläder på sig?

Jag tycker att det verkar som att många motionärer har otroligt mycket kläder på sig. Och då spelar det ju ingen större roll vad man har för underställ.

Jag var ute och promenedade i vårsolen igår, och mötte flera personer som var ute och joggade. De hade mer kläder än jag, som hade kortärmad t-shirt och jeans. Det räckte fint i mitt snabba promenadtempo. Hur varm är man då inte när man springer och har tre lager kläder på sig?

Inte ens när man är ute på skidtur på vintern behöver man ju tre lager om inte vädret är svinigt. Så varför har man så mycket kläder när man joggar?

(Själv joggar jag ju inte, så jag kanske har missat nån viktig faktor)

Re: Har inte folk vanvettigt mycket kläder på sig?

Nordesjö; sa:
Jag tycker att det verkar som att många motionärer har otroligt mycket kläder på sig. Och då spelar det ju ingen större roll vad man har för underställ.
Jag har en känsla av att ofta beror det på "rädsla". Man vill inte frysa, bättre att dra på sig en extra tröja.

Nordesjö; sa:
Fartvinden kyler! :)

/Håkan

Nordesjö; sa:

Jag var ute och promenedade i vårsolen igår, och mötte flera personer som var ute och joggade. De hade mer kläder än jag, som hade kortärmad t-shirt och jeans. Det räckte fint i mitt snabba promenadtempo. Hur varm är man då inte när man springer och har tre lager kläder på sig?

Inte ens när man är ute på skidtur på vintern behöver man ju tre lager om inte vädret är svinigt. Så varför har man så mycket kläder när man joggar?

Tycker nog inte att jag hade förmycket på mig, underställ, fleecetröja och vindbyxor då det var +1 grad och regn. Men jag kan hålla med om att många ser väldigt påbyltade ut.

Kortärmad t-shirt och jeans? Var bor du nånstans? :)

Nordesjö; sa:

Man har för mycket kläder på sig, blir blöt och börjar frysa. Nästa gång kommer man ihåg hur kallt det var förra gången och tar på sig lite mer kläder ...

En annan faktor kan vara reklam från bland annat Craft som förklarar flerlagerprincipen och säger att man ska ha tre lager. Att man nästan aldrig behöver ett värmande mellanlager när man springer tänker man kanske inte på.

"Värsta" exemplet på för varma kläder jag har sett var en person som sprang Stockholm marathon 2002 i R90-overall. Det var 27 grader varmt den dagen. Undrar vad hon hade för underställ ;-)

/Klas

Nordesjö; sa:

Kan inte annat än hålla med. Problemet är inte att klä sig, problemet är att klä av sig. Crafts trelagersprincip verkar uppfattas som att man prompt måste ha tre lager, no more no less. Själv låter jag ofta vindjackan stanna hemma om tempen är mer än några grader över nollan. En mössa reglerar värmen bättre, samt skyddar mot nasty bihåleinflammationer mm. Problemet uppstår i värme: bortom ettlagersprincipen, i gänslandet till nollagersprincipen, aka Naken-Janne. I mer normala temperaturer (vi hoppas väl att vi slipper en sån steksommar som den förra, eller?) tror jag att man bör experimentera mycket för att komma fram till rätt kombinationer. Min flickvän är ibland mycket mer lättfrusen än jag, ibland är det tvärtom.
Men ett svettransporterande underställ kan man gott kosta på sig, finns inget så irriterande som att vara blöt, oavsett om man har mycket eller lite kläder utanpå det blöta.

/A.

Re: Re: Har inte folk vanvettigt mycket kläder på sig?

cayenne (Åsa Randahl) skrev:Tycker nog inte att jag hade förmycket på mig, underställ, fleecetröja och vindbyxor då det var +1 grad och regn. Men jag kan hålla med om att många ser väldigt påbyltade ut.

Nu menade jag inte att just du hade för mycket kläder på dig, det var en allmän reflektion.
Men fleecetröja när man joggar i plusgrader tycker jag känns som ett lager för mycket (i alla fall om man har ett vindskal på sig - men det kanske du inte hade?).

Kortärmad t-shirt och jeans? Var bor du nånstans? :)

Stockholm. Och jag svettades.
I och för sig hade jag en vindfleece som reserv när jag stannade, men det är ju det som är flexibel klädsel.
Jag tror att många just TROR att det är kallare än det egentligen är, och vågar inte ta av sig trots att de svettas.

Det viktiga är ju inte hur varmt DET är,
utan hur varm DU är.

avslutad210712

Gäst
Problemet är som så många påpekat att säger någon tre-lagersprincipen så måste man ha tre lager. Själv åkte jag skidor drygt en mil igår i norrbottenskusten och hade enbart ett superunderställ och ett tunt vindtätt skal (craft *L*) utanpå. Observera att jag åkte på isen där det blåste rätt bra och jag var inte ute för att träna utan åkte i behagligt tempo utan att för den skull frysa eller bli svettig.

Så den gamla principen att man skall frysa när man startar stämmer fortfarande rätt bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg