Bra träning för onda knän???

Re: Cykla!

Gunilla; sa:
Vill bara instämma i att cykling är jättebra träning för knäna! Cykling är väldigt snällt mot knäna, eftersom du inte belastar dem med hela din kroppstyngd - samtidigt som du ändå tränar musklerna kring knät rejält.

Det hjälpte mig efter att ha överansträngt knät på väg brant utför ett fjäll, med båttid att passa....

Man kan förstås skaffa, eller förvärra, knäproblem genom cykling, speciellt om man kör på för höga växlar i motlut. Cykling på flackt underlag (Östergötland,
där jag bor, t ex) åtminstone SPARAR knän, vilket räcker en bra bit.

"Träningen syftar till att stärka muskler som kan stabilisera knäleden så man avlastar strukturerna i (anslutning till) ledkapseln, särskilt inre (mediala) delen av lårets framsida." påpekat Stykarräven.
Detta kan inte bli mera rätt.
"Droppmuskeln" strax ovan knäskålen av lårmuskelns insida är en stor stabilisator för knät och ofta dåligt uppmärksammad när man får ont i knäna.
Du tränar lårmuskeln genon att sträcka knät (som Strykarräven påpekar) och för att komma åt den mediala portionen vinklar du foten utåt då knät nästan är fullt sträckt. Jfr en fotbollspelares "tåfjutt" - rakt knä med "bredsida" - utåtvinklat knä.
är du osäker så uppsök en sjukgymnast där du bor så får du hjälp.
F ö verkar du vara i säkert vatten med alla bra tips!

mvh
Ingela

Re: Re: Cykla!

marmotta; sa:
Gunilla; sa:
Vill bara instämma i att cykling är jättebra träning för knäna! Cykling är väldigt snällt mot knäna, eftersom du inte belastar dem med hela din kroppstyngd - samtidigt som du ändå tränar musklerna kring knät rejält.

Det hjälpte mig efter att ha överansträngt knät på väg brant utför ett fjäll, med båttid att passa....

Man kan förstås skaffa, eller förvärra, knäproblem genom cykling, speciellt om man kör på för höga växlar i motlut. Cykling på flackt underlag (Östergötland,
där jag bor, t ex) åtminstone SPARAR knän, vilket räcker en bra bit.
Känner en med trasiga knän som fick tipset att sluta springa och börja cykla. Det viktiga här är att ha hög kadens, man ska "trippa fram" när man cyklar. Och sedan strecha efteråt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg