Bra telisträning i Hammarbybacken?

Hej.

Någon som kört nyligen i Hammarbybacken? Har fått hem mina nya häftiga ScottyBobs och vill gärna provköra.

Hur parkerar man en bil numera vid Hammarbybacken? Ser ju helt annorlunda ut nu med Södra Länken.

Kan man parkera på Fredells??

Thure

Hammarbybacken?

Är inte det den gamla sophögen vid Sickla Kanal på gränsen mellan Nacka och Stockholm? Där åkte jag för trettifem år sen. Jätteläskig tyckte jag då.

Näe, kom upp hit till Jämtland och testa dina nya skidor istället. Var har du förresten köpt dom? Vore intressant att höra hur dom beter sig.

/Örjan

PS hittade en länk som nog kan besvara dina frågor:

http://www.hammarbybacken.se/

thureb; sa:
Hur parkerar man en bil numera vid Hammarbybacken? Ser ju helt annorlunda ut nu med Södra Länken.

Kan man parkera på Fredells??

Thure

Du kan parkera precis vid backen. Åk in från Hammarby Sjöstad och över HammarbyFabriksväg. Finns kanske ca 10 platser eller så. Är det fullt är det nog bättre att stå på Sjöstads-sidan och inte på Fredells.

Bra förhållanden

Körde idag lördag och blev postivt överraskad av fina pister och inga liftköer fram till 11:30. Lite hårt och isigt här och där men glest med folk även i backen.

Det finns en parkeringsplats som rymmer minst 50 bilar alldeles nedanför liften. Lite svårt att hitta dit då stora dela av Hammarby sjöstad fortfarande är en byggarbetsplats. Enklast hittar man dit om man kör in i sjöstaden från öster eller väster och följer spårvägslinjen mot Sickla kanal. Från stationen strax väster om Sickla kanal så viker man av mot söder via en rondell på en slingrande smal väg som via en bred betongbro korsar Södra Länkens fyrfiliga motorväg.

Kul att ha så bra skidåkning med Stockholm under fötterna.

Thure

Ett första intryck av Scotty BobTails på begäran.

Testade de nya skidorna under knappt två timmar i Hammarbybacken idag.

Jag har erfarenhet av olika varianter av Telemark under 20 års tid. Började med Kästle och Fisher Europa 99 och klena läderpjäxor. Senaste 7-8 åren har jag kört på ett par 197 cm Tua Montes MX och sista åren Garmonts låga plastpjäxa Libero. Bindningar Voile med 1,5 cm plattor.

Mina nya skidor är 178 cm Scotty BobTails medium flex dvs lite hårdare än standard med samma Garmont Libero och med utlösningsbindningar 7 tm monterade på plattor. Jag är 175 cm lång och har rätt korta kraftiga ben och väger ca 85 kg.

Det var min första erfarenhet av skidor med carvingstuk. Kändes lite underligt i början med så korta lagg. Efter någon halvtimme kom jag underfund med att det behövdes lutning på skidorna för att få igång dem och då blev det genast roligt. I korta telemarksvängar ger skidan en inspirerande återfjädring så att man accelererar ut ur svängen och får böjtryck på nästa skida i en studsrörelse från sida till sida. Det blev roligt med telisskidor i pisten på ett annat sätt än jag upplevt tidigare. Bindningar och plattor bidrar till detta genom att jag kan luta skidan betydligt bättre än med mina tidigare utrustningar. Detta ger ett bra bett även på is.

Skidorna har bra stabilitet även i längre skärande svängar.

Förhoppningsvis skall skidorna vara roliga även i lössnö som jag fortfarande betraktar som själva essensen med telemarktekniken.

Mycket mer om Scotty Bobtails hittar du på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23322

Thure

[Ändrat av thureb 2004-03-06 kl 21:44]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg