Bra sovsäck

*bryter in i tråden*

Högst intressant, men temperaturgräns på 0°C känns aningen snålt för svenska fjäll... eller?

Det står väl ändå klart och tydligt -2 i komforttemp för män?

Min sommarsäck har t-lim på ungefär 0 grader, jag har sovit gott i -4 en sommarnatt..
Jag tycker det räcker för svenska sommarfjäll, det är ju bara att dra på sig alla kläder man har med och fixa en varmvattenflaska om man tror det kan bli kallt. :)
En varmare säck skapar ju även problemet med överdriven värme under varma sommarnätter, för dom finns ju dom också :)

Skulle jag inte haft en jättefin sommarsäck redan skulle jag lätt köpt Mountain hardware Phantom 32, min säck med ungefär liknande spec (men 2 grader kallare och 70 gram lättare) från roberts.pl kostade ungefär 2300 i våras..

Det är väl inget man tar med i oktober direkt men absolut juni-augusti!

Jag har beställt två sådana phantom32 sovsäckar till mina barn. De har tidigare haft tunna syntetsäckar (haglöfs camp lite). Hoppas det blir bra.
:)

Arctic Alpine sovsäckar.

Tjao.
Jag har använt några sovsäckar från Northstar Trading i Gällivare/Malmberget. Dessa säckar producerar de själva någon stanns i Kina. Jag har upplevt att man får mycket för pengarna. Har inte kollat exakt nu men vi är nöjda med de säckar som vi har ifrån dem.

/ Matti, Jokkmokkguiderna

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg