Bra skidmössa?

Har ni ett tips på en bra mössa till mina fjällturer. Kravlistan ser ut som följer:
Den skall vara relativt tunn och lättorkad, men utan bekostnad på värmegenskaperna.
Vinden är största bekymmret på fjället så ingen som det viner igenom :)
Vad säger ni finns denna mössa?
Hasse

Jag tar med en mössa och en buff.. egenligen räcker en mjuk mössa som är hyffsat vindtät över öronen + buff.. en "stormkeps" eller vad man nu ska kalla dom tycker jag ofta är onödiga då man hör väldigt dåligt med dom på, eller så fryser man om öronen med öronlapparna uppvikta..

Och sen har jag huva på alla jackor ändå så, blåser och regnar det har man på sig anpassad jacka och huva ändå.. Superskönt utan drag runt halsen när det blåser..

Dessutom blir man snyggare på bild då! ;)

Det jag varit ute efter är en tunn skidmössa typ craft, som har lite vindskydd i pannan och runt öronen. Till det har jag försökt få tag på öronvärmare, eftersom det kan vara skönt att lufta upp på mössan men öronen vill aldrig luftas på kalfjället.
de flesta mössor jag har haft har varit för täta och lufta är inte på kartan pga öronen..... Så en buff att kompletera med kanske fungerar... en ullbuff....

Länken ovan

pekar på 30 olika mössor.

Jag har personligen med mig minst 2 olika mössor på flerdagars fjällvinterturer. Oftast en tunn T&P Kashmir och en Goretexkeps med öronlappar. Kan kombineras på olika sätt med aktuell jackas huva etc. Vid regn och sludd är ofta goretexskärm förnämlig inte minst om man som jag är glasögonbärare.

Den tunna Kashmirmössan är även bra inne i skidhjälm vid lite mera avancerad utförsåkning. Hittar den tyvärr inte nu på deras hemsida kanske är modellen slut för närvarande.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1261

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg