Bra scoutkniv?

Jag tror att anledningen är enkel: Det anses omanligt med parerstång. Det är för småbarn. Riktiga män ska ha en kniv som ser manlig ut.

(Själv kör jag för det mesta med en 7 cm lång brytbladskniv. Den duger för att skära snören, tejp, öppna matförpackningar och sånt. Ska jag nån gång tälja en grillpinne så tar jag med en morakniv. Sen har jag såklart en ihopfällbar såg och en liten Fiskars-yxa också som kommer med vid behov.)
 
När jag var en (halv)liten scout var man kung om man hade en rambokniv... Jämfört med dom är nog BG-knivarna riktigt användbara :)
 
Jag har skurit mig mer än en gång, och även konstaterat att man ute i ödemarken kan uppleva det som kvalificerat opraktiskt.
Men jag vet inte om jag nånsin egentligen halkat från handtaget mot eggen. Om man hugger med spetsen kanske man kan göra det, men det har jag aldrig gjort...

Fast den gången som jag blev mest illa till mods så skar jag mig nere i ryggsäcken, när jag skulle ta kniven ur slidan på kniven som brukar hänga inne i ryggsäcken, och då höll jag ena tummen precis över kanten på slidan när jag trodde att jag bara höll i slidan. När jag dragit upp kniven insåg jag att jag hållit tummen mot eggen - och där hade jag ju faktiskt klarat mig bättre om det funnits parerstång!
 
Jag har skurit mig mer än en gång, och även konstaterat att man ute i ödemarken kan uppleva det som kvalificerat opraktiskt.
Men jag vet inte om jag nånsin egentligen halkat från handtaget mot eggen. Om man hugger med spetsen kanske man kan göra det, men det har jag aldrig gjort...

Fast den gången som jag blev mest illa till mods så skar jag mig nere i ryggsäcken, när jag skulle ta kniven ur slidan på kniven som brukar hänga inne i ryggsäcken, och då höll jag ena tummen precis över kanten på slidan när jag trodde att jag bara höll i slidan. När jag dragit upp kniven insåg jag att jag hållit tummen mot eggen - och där hade jag ju faktiskt klarat mig bättre om det funnits parerstång!

Precis, undrar om jag någonsin har skurit mig i höger hand? Eller tagit hand om scouter som skurit sig i höger hand (förutsatt att dom är högerhänta).

Största risken för en kniv i scoutsammanhang är borttappning. Köp en billig som du inte gråter över om den kommer bort.
Mora är tråkiga som attan men mest pang för pengarna.

//Per
 
Haha. Orsaken är att det redan har kommit en del bra förslag :). Personligen skulle jag vilja föreslå Mora Viking i kolstål, måttskala på bladet och ihåligt grepp för att kunna stoppa i diverse attiraljer, som eldstål, fiskekrokar eller en mindre tändare.

~Paul~

PS Det är den äldre varianten jag syftar på
 
Visst finns det skaft som är mer eller mindre dåliga, men det tråkigaste på en kniv är en slö egg, en vass morakniv är roligare än vilken annan slö kniv som helst! Och jag skulle inte säga så om det inte vore för att jag tycker att det verkar rätt vanligt att folk har slöa knivar.

Jag är ingen kniv eller slipfreak, men om man har en vass kniv och är någorlunda försiktig med den, så går det långt mellan gångerna då den behöver slipas. Att slipa en kniv på bara ett bryne går fort och är inte så svårt och är den inte alltför misshandlad så krävs inte heller nån större skicklighet.
 
En Mora naturligtvis!

Fällkniven A1 i scouterna? Jag fattar inte.

Nu är det snart 20år sedan jag var scout och scoutledare men jag var med i många år. Något allt för dyrt skall man inte ha. Ett snyggt träskaft på en enklare kniv är kul att ha om man vill ha lite mer still.

Om man är scout så behöver man inte en superkniv, tälja grillpinnar, eldspån och skära bröd, det gör alla vettiga knivar med fast blad och med typ morakniv är stålet också bra. Om du är scoutledare så kom ihåg att du kommer låna ut din kniv och den kommer att bankas på med vedträn, grävas med i marken och kanske provas på en sten :), det är det som gör det så kul att vara scoutledare.

Att göra upp eld med eldstål är inte en scoutigt, det är tillräckligt svårt att göra upp eld i regn i alla fall. Men det är kul att leka med!


/Andreas
 
Om det är ett barn som ska bruka kniven tycker jag personligen att det ska vara ett greppsäkert knivskaft samt fingerskydd på kniven. För mindre barn bör man även ha en rundad spets (icke vass).

Hur den ser ut spelar mindre roll för mig, bara den är säker, vass och sitter tympligt i bältet.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg