Bra ryggsäck för nackskadade

Lättare än vad det verkar, i min erfarenhet.
Missförstå mig inte nu, jag tror säkert att det kan bli bra nog för att fungera. Det är den där "perfekta" balansen som han pratar om och visar i sin grafik som jag tror kan vara knepig att uppnå. Fast nu börjar vi ju halka över i semantik och språkvård. Om "ungefär rätt" är tillräckligt bra för att man skall få de utlovade positiva effekterna, då kanske "ungefär" är detsamma som "perfekt" i det här fallet.

Missförstå mig inte nu, jag tror säkert att det kan bli bra nog för att fungera. Det är den där "perfekta" balansen som han pratar om och visar i sin grafik som jag tror kan vara knepig att uppnå. Fast nu börjar vi ju halka över i semantik och språkvård. Om "ungefär rätt" är tillräckligt bra för att man skall få de utlovade positiva effekterna, då kanske "ungefär" är detsamma som "perfekt" i det här fallet.

Ungefär perfekt, ungefär ;)

Nej visst är det så att det inte blir helt perfekt balans, och inte heller helt perfekt på grammet när mellan de två framfickorna. Men det blir definitivt tillräckligt bra för att den centrala effekten ska uppnås, dvs att man får mer upprätt kroppshållning (tyngdpunkten hamnar närmare ryggen eller rent av mitt i kroppen). Effekten är faktiskt ganska stor, på sätt och vis känns det lättare att gå med tio kilo på ryggen plus två fram än att gå med tio kilo på ryggen enbart. Fast ännu hellre har man ju såklart 8+2 :)

De som prövat min säck har direkt reagerat på just det att man står mer som vanligt och inte lutar sig framåt. För min del ledde det till att det tog ett par dagar innan jag faktiskt lärde mig gå med Aarnsäcken, eftersom jag i början lutade mig framåt och klev på som jag brukar göra med ryggsäck. Lite inlärningströskel, m a o.

På NZ tror jag att Aarn kör med ett "try before you buy"-system, jag tror det är ett smart drag eftersom det kan ta i alla fall nån dag innan man lär sig utnyttja de positiva effekterna av bärsystemet. Innan dess kan det kännas som ett hinder mer än en tillgång. (Som alltid: inlärning kräver avlärning...)

Senast ändrad:
Med all respekt Ping, och helt utan kunskaper om just din skada, så måste jag få skriva att din "funktionsgrad" just vad gäller vandring må sägas vara rätt god (för att inte säga utomordentlig), om du klarar två mil per dag i tre veckor med 30+ kilo på ryggen. Gör du detta under (o)uthärdliga smärtor? Jag tror att det är mer än de flesta klarar, med eller utan whiplash.

Tack.

Jo,visst smärtar det hela tiden,ibland mer ibland mindre.Värst är det vid ryckiga rörelser uppåt eller till höger och på mornarna.Men smärtan finns ju där oavsett vad jag gör,eller vilken fysik jag har,man får anpassa sig inom rimliga gränser.Jag kommer aldrig klättra Trango Tower...det var en av 'drömmarna' jag hade.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg