Bra ryggsack?

Tänkte kolla om man kunde få lite tips på bra ryggsäckar (ja jag har sökt i tidigare trådar)..

Kom precis hem från min första fjällvandring och jag insåg ganska snabbt när jag var ute att min haglöfs sec 75 inte var så bra att packa i...

Är det någon som kan ge tips på bra ryggsäckar?

Hur är arcteryx acrux? någon?

tacksam för svar!

Sebbe

Jag kan inte säga något om Acrux, men däremot om Arc'teryx (New) Bora 80 som jag använde under min senaste fjällvandring. Jag gick ut med ca 23 kg packning som minskade allteftersom maten åt upps. Vid ett par tillfällen, när vi hyrde lite rep och annan alpin utrustning, bar jag uppemot 30 kg.

Mitt omdöme om denna dyra ryggsäck kan inte vara annat än 'Fantastisk'! Den är faktiskt värd varenda krona för mig. Stabilt bärsystem, fantastiskt höftbälte (inga skavsår på höftbenen för första gången), och bra att packa i om man inte gillar att ha saker fästa på utsidan. Den kan dock vara i minsta laget om man ska packa riktigt mycket, men jag fick ned min personliga utrustning, tält och mat för två personer i en vecka och ett par gastuber utan problem.

Det hör givetvis till att säga att passform mm. är individuellt och allt sådant, men det förstår du säkert ändå.

Lycka till!

bebben_ericson@hotmail.com; sa:
Tänkte kolla om man kunde få lite tips på bra ryggsäckar (ja jag har sökt i tidigare trådar)..

Kom precis hem från min första fjällvandring och jag insåg ganska snabbt när jag var ute att min haglöfs sec 75 inte var så bra att packa i...

Är det någon som kan ge tips på bra ryggsäckar?

Hur är arcteryx acrux? någon?

tacksam för svar!

Sebbe

Vad hade du för problem med haglöfs sec, som du vill ha lösta med en annan ryggsäck?

New Bora 80

Hej! Jag har en New Bora 50 som jag använde för en tredagars tur i somras, men har (förstås) insett stt jag behöver en större säck. Eftersom jag är super-dupernöjd med säcken lurar jag på en NB 80, men hur långt räcker den? Ska ja eventuellt ha en större modell? Hur länge var du ute? Man kan förstås köpa till extra sidofickor. Det ger 2x6=12 liter extra. PS även om den är vattentät, räkna inte med att den klarar ett skyfall (jag vet). Då behövs ett regnskydd utanpå. DS

Re: New Bora 80

fnöskticko; sa:
Hej! Jag har en New Bora 50 som jag använde för en tredagars tur i somras, men har (förstås) insett stt jag behöver en större säck. Eftersom jag är super-dupernöjd med säcken lurar jag på en NB 80, men hur långt räcker den? Ska ja eventuellt ha en större modell? Hur länge var du ute? Man kan förstås köpa till extra sidofickor. Det ger 2x6=12 liter extra. PS även om den är vattentät, räkna inte med att den klarar ett skyfall (jag vet). Då behövs ett regnskydd utanpå. DS

Om inte en 50 l säck räcker för en 3 dagars tur så kanske det var något annat det var fel på än storleken på säcken, t ex lufttrycket, temperaturen, luftfuktigheten eller något annat som man inte kan göra något åt?

Re: New Bora 80

fnöskticko; sa:
PS även om den är vattentät, räkna inte med att den klarar ett skyfall (jag vet). Då behövs ett regnskydd utanpå. DS

Sant - grejen är ju att Bora inte alls är vattentät. Den har vattentätt tyg, vilket Arcteryx slår på stora trumman för. För alla andra ryggsäcktillverkare är det en fullkomlig självklarhet sedan 80-talet.

Men så länge man har otäta sömmar behövs ett löst lager vattentätt tyg eller innerpåse, och då är det vattentätat tyget en smula bortkastat.

Deras AC²-serie har dock vattentäta sömmar och rullstängning, så till dem behövs inget regnskydd.

Sebastian,
Vad var problemet med SEC? Med sina tre ingångar och 4 extrafickor har man väl alla möjligheter att packa precis som man vill?
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-08 kl 09:03]

Re: Re: New Bora 80

Nordesjö; sa:
....
Sebastian,
Vad var problemet med SEC? Med sina tre ingångar och 4 extrafickor har man väl alla möjligheter att packa precis som man vill?
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-08 kl 09:03]

Som en enkel man har jag klarat av ryggsäckar med en öppning länge... Även jag avväntar svaret..

Var otydlig kanske...

Vad jag menade var att NB 50 inte är helt vattentät under ett skyfall, fast, egentligen, är det svårt att säga. Yttermaterialet är förmodligen tätt, men det som hände mig var förmodligen att det kom in vatten under locket, vatten som sedan letade sig ner i säcken den vägen. Torsdagen 27 juli var det ett kraftigt åskväder och ett rejält skyfall i Storlien (samma oväder som spolade bort väg och järnvägsbro på E14 mellan Östersund och Storlien). För en 3-dagarstur räcker säcken gott och väl.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg