PDA + GPS
Följande kombination är jag fortfarande mer än nöjd med efter att ha använt MYCKET nu i över ett år.
Ipaq 2210 med Fortuna blåtandsGPS använder jag i bilen och i båten i skogen (i Aquapåse vid behov).
Numera finns ju batterier med bra kapacitet till Ipaqen så man kan köra systemet betydligt längre utan laddning..
En begagnad ipaq 2210 är ett bra köp!
TomTom3 med europakartor Fugawi med röda och gröna kartor samt sjökort täcker det mesta,
Fortuna blåtandsGPS tappar nästan aldrig fixen i skogen eller i trånga gränder och behöver ingen antennförstärkare i bilen och slår nog fortfarande det mesta inställd i det känsligaset läget där fördröjningen är försumbar ( om man inte flyger)
Magellan Colour med utbytbara baskartor för olika världsdelar blir ett utmärkt komplement för längre förflyttningar vid landsvägskörning i Europa, USA och Australien.
Ipaqen kan ju oxå köras med blåtand mot Ericsson blåtandstelefon för email och internet via GPRS och minneskorten i Ipaqen 2* 512 MB kan förutom kartor lagra bilder från en medhavd digkamera om man fotograferar mycket och vill tömma minnet i kameran.
Ipaq är nog fortfarande den bästa PDAn som den varit i många år nu.
Mitt nästa byte av system blir nog till en Ericsson PDA-tfn - de tycks ju köra från konkurrenterna ordenligt på det spåret nu där man kan integrera allting i samma apparat. Kanske blåtandsGPSen får vara med där också eftersom den är så oerhört fixsäker.
Jag tror att fristående GPSer inte längre blir så intressanta i framtiden för multianvändare utan man kommer att vilja ha allt i ett om man har en bra PDA telefon för det är ju klart enklare
http://agert.homelinux.org/~bengt/Nav/bagnav.htm