Animerade instruktioner för allt från att sitta i kajaken till att rolla densamma: http://swe.kayakpaddling.net/
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra nybörjarsida!
- Trådstartare the_tnt
- Start datum
Starkt av killen att lyfta kajaken i en hand och tömma den simmandes, när han kunde ha tryckt ned aktern och roterat ett halvt varv.
Bra förvisso med tydliga enkla animationer och text, men avsaknaden av pontoner, stabilisatorsystem och alternativ gör mig lite putt. Samt klumiluren om att man inte bör paddla själv och kamraträddning. Att paddla i grupp kan ju vara lite falsk trygghet och det är ju inte så just att utsätta sina vänner för risker som en kamraträddning i dåligt väder innebär. Men med blåbär och vackert väder går det ju bra.
Kul i alla fall att killen hänger upp och ned och vinkar till publiken.
Jag orkade förvisso inte se allt och lägga energi på detta men initiativet är bra.
Kåre
Bra förvisso med tydliga enkla animationer och text, men avsaknaden av pontoner, stabilisatorsystem och alternativ gör mig lite putt. Samt klumiluren om att man inte bör paddla själv och kamraträddning. Att paddla i grupp kan ju vara lite falsk trygghet och det är ju inte så just att utsätta sina vänner för risker som en kamraträddning i dåligt väder innebär. Men med blåbär och vackert väder går det ju bra.
Jag orkade förvisso inte se allt och lägga energi på detta men initiativet är bra.
Kåre
Starkt av killen att lyfta kajaken i en hand och tömma den simmandes, när han kunde ha tryckt ned aktern och roterat ett halvt varv.
Kåre
Detta var en av de första bra nybörjarsidor jag hittade, mycket bra när man är nyfiken och det mesta är nytt. Bra text, bra animationer, lätt att förstå.
Kåre, den här återkommande reklamen om pontoner får mig att tänka på dig som reklamerad leverantör. Jag vet dessutom att stora sittbrunnar är mycket bra om man skulle behöva ta sig ur kajaken snabbt i händelse av brand på fördäck.
--- Mats ---
Vet inte vad Kåre dillar om. Jag tycker att det är en jättebra sida.
Kåre påpekar att den inte är VKV-specifikt anpassad. Amerikanska sidor kan ha den tendensen.
--- Mats ---
Senast ändrad:
Jag vet dessutom att stora sittbrunnar är mycket bra om man skulle behöva ta sig ur kajaken snabbt i händelse av brand på fördäck.
Jösses, det var ett spontangarv i sällan skådad magnitud! Tack Mats!
Sidan är för övrigt finsk i grunden och har en del språkförbristningar i svenska översättningen men budskapet går fram.
Ja instämmer i att detta är en mycket trevlig sida med bra animationer och väldigt pedagogisk etc.
Den enda invändningen är att jag tycker den är omodern eftersom kunskapen och teknikerna är baserat på gamla och nya testamentet och att utvecklingen gått framåt sedan 80-talet och borde kompletteras med kunskaper i handhavandet av stabilisatorer.
Vem i hela friden hänger kvar upp och ned i kajaken i skarpt läge, släpper paddeln och viftar med händerna?
Förvisso säljer vi stabilisatorer på VKV och gärna marknadsför dessa eftersom de bevisligen räddar liv och ökar säkerheten och jag kan försäkra er om att jag inte tjänar många kulor på detta men att det skänker frid i sinnet att kanske någon klarar hanken med hjälp av dem.
Fortfarande önskar vi att andra leverantörer och tillverkare kopierar systemet eftersom vi och många uppskattar det. Seabird gör detta samt att andra tillverkare monterar röret som krävs på önskemål från kund utan att betala oss för licenser etc.
Jag kan inte förstå de som motarbetar ett säkerhetssystem som bevisligen fungerar bra för många. Är det någon som skulle få för sig att skriva nedlåtande om tex bilbälten eller ABS-bromsar?
Förvisso har vi inte lyckats marknadsföra detta i staterna och i övriga värden så bra. Men vi kanske skulle sträcka på oss och inse att allt bra inte bara kommer från de eng-talande länderna utan en o annan bra grej kan ha sitt ursprung i Sverige.
/Kåre
Den enda invändningen är att jag tycker den är omodern eftersom kunskapen och teknikerna är baserat på gamla och nya testamentet och att utvecklingen gått framåt sedan 80-talet och borde kompletteras med kunskaper i handhavandet av stabilisatorer.
Vem i hela friden hänger kvar upp och ned i kajaken i skarpt läge, släpper paddeln och viftar med händerna?
Förvisso säljer vi stabilisatorer på VKV och gärna marknadsför dessa eftersom de bevisligen räddar liv och ökar säkerheten och jag kan försäkra er om att jag inte tjänar många kulor på detta men att det skänker frid i sinnet att kanske någon klarar hanken med hjälp av dem.
Fortfarande önskar vi att andra leverantörer och tillverkare kopierar systemet eftersom vi och många uppskattar det. Seabird gör detta samt att andra tillverkare monterar röret som krävs på önskemål från kund utan att betala oss för licenser etc.
Jag kan inte förstå de som motarbetar ett säkerhetssystem som bevisligen fungerar bra för många. Är det någon som skulle få för sig att skriva nedlåtande om tex bilbälten eller ABS-bromsar?
Förvisso har vi inte lyckats marknadsföra detta i staterna och i övriga värden så bra. Men vi kanske skulle sträcka på oss och inse att allt bra inte bara kommer från de eng-talande länderna utan en o annan bra grej kan ha sitt ursprung i Sverige.
/Kåre
...
...
Kåre
Ja instämmer i att detta är en mycket trevlig sida med bra animationer och väldigt pedagogisk etc.
...
/Kåre
Nej, man ska akta sig för att paddla i grupp och riskera att någon annan kan hjälpa en om man går runt, bättre att förlita sig helt på sin egen utrustning som förstås aldrig går sönder eller blåser iväg. Att man kanske inte på egen hand kan hantera utrustningen i hög sjö eller kallt vatten är såklart bara en parentes då man förmodligen hade utsatt sina kamrater för större risker om de hade hjälpt till.
Jag kan inte förstå de som motarbetar ett "säkerhetssystem" som kamraträddning som bevisligen fungerar bra för många. Är det någon som skulle få för sig att skriva nedlåtande om tex vanliga trumbromsar och nyttan av att kunna pumpbromsa i de fall hjulen låser sig om tekniken bakom ABS-systemet skulle fallera?
Sidan är tydlig och pedagogisk om än inte heltäckande för samtliga räddningssystem som finns på marknaden. Jag kan ju tycka att det hade varit bra om man hade visat en re-entry-roll eller bara en så enkel sak som att man ska ha kapellet på medan man pumpar ut vattnet ur sittbrunnen så att det inte slår in mer vatten än man evakuerar.
/Kåre
Jag har varit med i många forum många år, men kan inte minnas att jag någonsin sagt, knappt tänkt, detta förr (utom i denna tråd till samma leverantör, och i en annan tidigare tråd, samma leverantör):
För mycket reklam, skippa reklamen. Att förstöra ett budskap om en bra nybörjarsida, och goda råd i allmänhet, för att framhäva att utlandets informationssidor borde innehålla de egna produkterna på sina informationssidor, ger inget extra.
Bristen på information om en enskild leverantörs produkt i ett eller annat sammanhang går att dra hur långt som helst. Jag har tre böcker om rollar. Alla trodde jag var bra, men nu när jag kontrollerar innehållet har de bommat att skriva om hur man undviker rollen genom att snabbt montera ett pontonsystem under fallförloppet, eller före fallförloppet, eller efter fallförloppet (de tre möjlighet jag kan se). De har heller inte nämnt hur man kan göra fler försök innan man ger upp genom att vara längre under vattnet genom att utnyttja den stora sittbrunnen till att rotera inne i kajaken och andas den luft som bildas uppe vid kajakens skrov innan man roterar tillbaka i sittande ställning för att bli klar med pontonmontaget eller ett nytt rollförsök, beroende på vilken plan man just nu följer.
De har helle rinte nämnt vikten av att inte paddla med andra när man rollar, men det går att inse att en kamrat i en kajak intill kan komma ivägen för paddeln under svepet, så rollen fördärvas. Så kamrater i kajakandet är en säkerhetsrisk och bör undvikas till förmån för speciella produkter.
Argumenterar jag dåligt mot rollen? Ja. Menar jag allvar om roll och kamrater? Nej
--- Mats ---
Let it roll
Hej,
Nybörjarsidan är kalas, och måste vara en tillgång för alla som vill veta mer om kajaking, och är föredömlig i tydlighet, och mycket bättre än alla stillbilder i kajakböcker. Sidan har hjälpt o inspirerat mig åtminstone. Och den behöver inte vara fullödig för att vara bra.
Pontonkivet vill jag egentligen lämna därhän, fast givetvis är det alltid bra att vara källkritisk, dvs var kommer informationen från och vad är syftet/syftena?Den tråkiga attityden är de förklenande tillmälena man får höra från pontonförespråkare om att man är oansvarig mm osv.
Jag är ingen rollningsmästare, men känner mig tryggare med kamraträddning och re-entry-teknik, än jag skulle göra med pontoner. Jag skulle heller aldrig få för mig att borra hål o sätter stänger genom skrovet a la VKV-teknik. Det viktigaste är väl att ingen ska pådyvla på en en lösning, utan man tar eget ansvar, och att man är förberedd.
hils
Mats
Hej,
Nybörjarsidan är kalas, och måste vara en tillgång för alla som vill veta mer om kajaking, och är föredömlig i tydlighet, och mycket bättre än alla stillbilder i kajakböcker. Sidan har hjälpt o inspirerat mig åtminstone. Och den behöver inte vara fullödig för att vara bra.
Pontonkivet vill jag egentligen lämna därhän, fast givetvis är det alltid bra att vara källkritisk, dvs var kommer informationen från och vad är syftet/syftena?Den tråkiga attityden är de förklenande tillmälena man får höra från pontonförespråkare om att man är oansvarig mm osv.
Jag är ingen rollningsmästare, men känner mig tryggare med kamraträddning och re-entry-teknik, än jag skulle göra med pontoner. Jag skulle heller aldrig få för mig att borra hål o sätter stänger genom skrovet a la VKV-teknik. Det viktigaste är väl att ingen ska pådyvla på en en lösning, utan man tar eget ansvar, och att man är förberedd.
hils
Mats
Senast ändrad:
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg