Bra nybörjarkajak?

Hej!

Jag har aldrig provat kajak, men är ändå sugen på att köpa en då jag är helt övertygad om att jag gillar typen av aktivitet.

Till frågan. Vad ska jag välja? Har hittat två som ser bra ut, men jag vet egentligen inte om de passar? Vad säger ni med lite erfarenhet om "Acadia" eller "Carolina" som finns här:
http://www.perception.co.uk/html/touringrec.shtml

Har ni andra förslag på allround-kajaker i hyffsad prisklass?

Mvh Jesper
 
Vilken typ av paddling tror du kommer ägna dig åt? Korta turer eller längre med övernattning? Är det hav, sjöar. åar du kommer paddla i?

De kajaker du tittat på känner jag inte till, men de är båda väldigt korta och lastar lite. Inget att ha för turer utan kan nog vara bra för korta utflykter.
 
I utemagasinets senaste nummer testar de ett lass olika kayaker. Där fick den relaltivt billiga kajaken från "Rainbow" bäldigt bra recentioner.

/P.D
 
Det är främst i sjöar och enklare kustpaddling som jag tror att jag tänkt ägna mig åt. Det blir nog mest kortare dagsturer. Så de jag tittat på kanske lämpar sig bra då?

Ska ta och kika på "Rainbow" också.

Mvh Jesper
 
Korta kajaker...

För korta dagsturer så tror jag också att de kajaker du nämner kan funka helt OK. Rainbow har även en kortare modell (Oasis) som inte kostar mer än kanske 6000 kr beroende på var man köper den. Kolla på försäljare i länklistan. Längre kajaker föredrar de flesta av många orsaker, men en kort kajak behöver inte vara fel om man bara är medveten om användningsområdet. Är du sedan intresserad av längre turer så kan du ju titta på andra modeller (är ju inte fel att ha en "reservkajak"). Lycka till!
 
"Allroundkajak"

...den kajaken som möjligen kan ses som mest allsidig skulle kanske kunna tänkas vara Prijons "Yukon expedition". Bra för forsar, å-paddling, men även havspaddling (faktiskt använts till att paddla runt Kap Horn). Hyfsat billig i inköp och rejäl packvolym, kräver dock roder för kursstabilitet.
 
yeppe; sa:
Hej!

Jag har aldrig provat kajak, men är ändå sugen på att köpa en då jag är helt övertygad om att jag gillar typen av aktivitet.

Till frågan. Vad ska jag välja? Har hittat två som ser bra ut, men jag vet egentligen inte om de passar? Vad säger ni med lite erfarenhet om "Acadia" eller "Carolina" som finns här:
http://www.perception.co.uk/html/touringrec.shtml

Har ni andra förslag på allround-kajaker i hyffsad prisklass?


Mvh Jesper

Jag tycker definitivt att du skall hyra kajak några gånger och då prova olika modeller.

Dels för att se om du verkligen gillar det, det är väldigt trevligt så det gör du säkert - precis som du skriver, dels för att också känna vilken typ av kajak som passar just dig.

Det vore ju trist om du köper en som du inte blir nöjd med. Det kan vara väldigt personligt vilken typ man gillar, så prova dig fram är mitt råd.

//Henrik
 
henrik thyren; sa:
Jag tycker definitivt att du skall hyra kajak några gånger och då prova olika modeller.
//Henrik
Tack för alla svaren!

Jag hade gärna hyrt kajak och provat många gånger. Det är bara så ont om både försäljare och uthyrare där jag bor (Halmstad).
Närmsta uthyrare jag hittat är långt ner i Skåne. Närmsta försäljare tror jag är i Ängelholm, men de verkar bara ha avancerade (dyrare) kajaker.

Närmsta verkar för min del vara Göteborg? De säljer de två varianterna som jag är mest intresserad av.

Det är inte lätt!

Mvh Jesper
 
Danmark

[/QUOTE]
Det är bara så ont om både försäljare och uthyrare där jag bor (Halmstad).
Närmsta uthyrare jag hittat är långt ner i Skåne. Närmsta försäljare tror jag är i Ängelholm, men de verkar bara ha avancerade (dyrare) kajaker.

Närmsta verkar för min del vara Göteborg? De säljer de två varianterna som jag är mest intresserad av.

Det är inte lätt!

Mvh Jesper [/QUOTE]

Lika väl som att åka till Göteborg så kan du åka till Charlottenlund 3 mil söder om Helsingör.

Kano & Kajak Butikken har ett större sortiment och något bättre priser än de försäljare jag känner till i Sverige.

Se: http://www.kajak.dk

Mvh
Göran (Malmö KanotKlubb)
 
Ett vanligt misstag är att leta efter en nybörjarkajak...

... för efter ett tag är du inte nybörjare längre. Och då börjar du leta efter en roligare kajak!

Själv köpte jag en VKV Elite som första kajak och den har passat mig perfekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6

Liknande trådar