Jeg har i snart to år hatt denne
Zeiss Victor Compact 8x20T kikkerten, og jeg er kjempefornøyd. Da jeg kjøpte den var det ut fra følgende som var viktig for meg:
1
en skulle være så liten at den ble med på alle turer og kunne oppbevares så nært at jeg kunne ta den frem hvis noe var interessant. Den går fint inn i brystlomma på jakka.
2: Den skulle være så lett at jeg ikke vurderte å lagge den hjemme av den grunn heller.
3: Den skulle være enkel å få innstilt
4: Den skulle ha god optikk.
5: den skulle være vanntett, hvis jeg faller i vannet skal den tåle det. Også å oppbevares under en svettvåt skalljakke.
På punktene 1,2,4,5 så fyller den uten problem kriteriene. Punkt 3 så ser du at kikkerten har bare ett ledd for åpning fra sammenslått. Der har jeg bare markert i spalten hvor mye den skal åpnes for å passe avstanden mellom mine øyne. Dessuten har jeg lagt en liten bit hvit korrekturlakk i rillene på det sentrale fokuseringshjulet. Når jeg da altså åpner kikkerten til det merket jeg har laget og vrir rattet slik at korrekturlakken har en bestmt posisjon, da
vet jeg at kikkerten er sylskarpt innstilt for å se noe fra ca 100 meter. Fungerer hver gang!
Jeg anbefaler å kjøpe kvalitet på slike ting. Jeg har vel fire andre kikkerter hjemme, men det er en eller annen feil på alle disse.
Da jeg kjøpte Zeissen min fikk jeg den for ca 4000 NOK, blir vel 5000 SEK nesten tror jeg. Om du finner den til den prisen enda vet jeg ikke, men jeg ville uansett kjøpt den selv om den kostet litt mer enn de 5000 du hadde som grense.