Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal

Michael Eriksson

Lundhags Pro. såg bra ut, dock för dyr för min del

seobserver

ICAs Sy i skinn.
Tro inte att FM är bäst på skogen!: ok tack, ska kolla närmre på boken få se :)

Senast ändrad:
Så Lundhags Pro är för dyrt:

Bohuslän är mycket klippa: Någon begagnad Lundhags Cellgummikänga tar dig långt.

Annars på begagnatmarknaden;det som jag någonsin sett folk få längst livstid ur är:

Grova oldtimer bergskängor typ 4 mm + råläder med tjock lädersula och metallinlägg, har snackat med bergsbönder som inte sköter sina gamla skodon och är ute dagligen och fått ut över 20 år av sina.

Typ Gronell, eller något engelskt märke.

då slipper du garanterat underhåll länge.

/H

Senast ändrad:
Henning Olsen

Vad är FM?: Försvarsmakten, har inte gått lumpen men jag tror det är försvarsmakten det är då inte radiokanalen Rix FM iaf xD

-------------------------

Henning Olsen

Grova oldtimer bergskängor typ 4 mm + råläder med tjock
lädersula och metallinlägg, har snackat med bergsbönder som inte
sköter sina gamla skodon och är ute dagligen och fått ut över 20 år av sina.:

ok, har du någon länk till någon sida där kängorna finns ?

Det var vad jag menade menade med hur mycket du kan tänka dig att engagera dig. Det kräver att du hittar detaljorden för sådana t.e.x leathersole, och går igenom e-bay Jag har kommit förbi sådana där och på engelska mountaineering sidor, samt kam du kontakta alpinistklubbar i Alperna och England Mer jobb än blocket men skor för många år även begagnat,

Jag brukar få leta många timmar internationellt innan jag hittar något som jag tycker duger

/H

Jag håller med seobserver.
Eftersom det inte får kosta för mycket så skulle nog jag satsa på flera par stövlar.
Sedan skulle jag lägga lite pengar på liquisole, silvertejp, raggsockor och skruvdubbar.
Lär man sig reparera utrustningen kommer man långt.

Stövlar med löst foder, laddor som i Viking, Stövel 90, Nokia m fl är lättare att torka och laga än fodrade stövlar. Till varje par stövlar behöver man minst 2p laddor. 90 brukar finnas i överskottsbutiker. De andra blir dyrare. Kolla loppis....
//J

Blötnäbbar och mokkasiner så klart! De flesta naturfolk har liknande skodon. Att betrakta som förbrukningsvara bör man ha i åtanke. Mer moderna och kanske billigare är väl arbetsstövlar (helst såggodkända då), sliter du ut ett par såna är du väldigt ovarsam.

Men allvarligt talat, kan du inte lägga ner det här nu? För det första har det inget med överlevnad att göra och för det andra så hade du, om du nu var seriöst intresserad, lätt kunnat skaffa dig egna erfarenheter istället för att fråga folk om tips på överlevnadsgrytor, överlevnadsslöjdböcker, överlevnadsmatförvaring, överlevnadsfilmer etc..

Jag är nästan 100 på att du inte har tillgång till marken du kommer behöva för att kunna försörja dig, med största sannolikhet har du inte färdigheten (nope, få moderna människor har det tyvärr) och viljan (få har det när det är mindre en två dagsmarscher till närmsta ica), speciellt verkar du ju inte ha så mkt erfarenhet (annars hade ju ju knappast velat införskaffa dina 'överlevnads'-pryttlar på recon etc..)

Henning Olsen

tack för tipset :)

gro

jag har fått tillgång nu nyligen av min morbror som jag frågat att bo i hans skog så det är lungt.
jag vet endel men inte allt för mycket om överlevnad, alla börjar vi
från 0 information om allt så jag håller på och lär up mig och är mycket intresserad så jag är helt ärlig jag är ingen bra överlevare men jag tar ett steg varje dag till målet att försöka klara mig själv där ute.
jag känner att jag vill fråga folk för att det är bättre att vara fler som tänker på frågorna och hjälper mig och det hjälper säkert andra oxå som går in och läser trådar som jag skapat om saker jag undrar om.
så jag tänker inte ge up mitt intresse om överlevnad bara för du tycker att jag ska lägga av.

tack för tipset iaf om arbetsstövlar.

har du någon bättre sida att beställa saker ifrån än www.recon.se då? du som har mer erfarenhet än mig :)

mvh Gabriel

Känga

Bra svarat Gabriel, man ska inte ge upp sina drömmar!

Har samma erfarenheter som många av dom tidigare inläggen, kängorna håller en begränsad tid och därefter måste man hitta på nåt annat. Kanske skaffa flera par o lägga upp ett kängförråd?

Rekommenderar överlevnadssällskapets grundkurs, där kan du få en insikt i lite om dom svårigheter du kan tänkas stöta på.

http://www.overleva.se

Bästa hälsningar

/Christer

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg