bra jobbyxor!

Jo, jag har också konstaterat att byggjobbarbyxor nog är för klumpiga och varma.

Itab har en samling plagg som låter som just de du beskriver...

"Material:
Dupont Heavy Supplex®. Vikt 260 g/m².
Heavy Supplex är ett syntettyg med canvasstruktur och bomullskänsla. Mjukt, lätt och extremt starkt. Materialet är vindtätt och har goda andnings-egenskaper. Det är smuts- och vattenavvisande och torkar snabbt. Ett ofta använt material som förstärkning på ställen där plagg utsätts för hårt slitage. När det används som material i hela plagget blir resultatet näst intill outslitliga kläder.
Innovative Nanotechnology by DuPont TM:
Tygets utsida har den nya generationens behandling mot väta och fläckar, byggd på nanoteknik. Ger en effektivare och mer långtidsverkande skydd än konventionella impregneringar. Behandlingen är inte bara ett skydd mot väta, utan också ett mycket effektivt skydd mot fläckar och smuts. Värme behöver inte tillföras för att aktivera impregneringen efter tvätt."

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16574&aktbild=1
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16564&plats_id=1383
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16562&plats_id=1383
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16563&plats_id=1380

...jag har själv just beställt de sistnämnda zippoff brallorna och har inte fått hem dem ännu, om några dagar kommer jag förmodligen kunna utala mig om hur materialet verkar.

Annars är väl KMs gere/garm koncept nått att kolla på men då kostar det ju lite mer.

Om tyget verkar förtroendeingivande ska jag nog köpa fler plagg då det är ett koncept som jag gillar mycket (för vardagsbruk). Det finns ingen anledning att inte ha slitstarka, bekväma, funktionella kläder som vardagsplagg så idag springer jag runt i fjällrävenbrallor dagarna i ända, skulle vara kul att byat ut dem måt någonting slitstarkare och billigare!

Nu kan jag medela att tyget känns mycket bra, hur slitstarkt det är får tiden utvisa men det känns mycket svalt och blockar vinden bra, torktiden har jag inte testet ännu men av det jag kännt av tyget hittills är det mycket lovande.

Genomgående känns det mycket prisvärt!

Tack för alla svar!

Det senaste alternativet här ovan låter intresant, ska kolla upp det...

För övrigt är jag lite trött på alla dessa vind- och vattenavvisande material i allting. Jag jobbar utomhus främst på sommaren, och även dagar med dåligt väder är det oftast varmt nog för att man inte ska behöva sådana material. Och eftersom jag vadar i jobbet blir ju även vattenavvisande material blöta om det inte är fråga om regelrätta regnkläder, så jag ser hellre att materialet andas bra och torkar snabbt. Det är också anledningen till att jag är tveksam till sånt som byggjobbarbyxor i för tjocka material, de tenderar ju att torka långsammare.

Vad gäller prisvärdhet så är det helt klart så att man inte kan förvänta sig att kläder håller i all evighet om man jobbar som jag gör, men tyvärr är kläder i fjällrävenprisklass ett väl dyrt alternativ för en doktorandplånbok om de bara håller en säsong (och klättermusprisklassen är inte att tänka på). Alla alternativ är därmed värda att överväga. Nu i höst åker jag till australien för att fältjobba några månader där, mina fjällrävenbyxor har mer eller mindre dragit sin sista suck (tyget är så slitet att det inte går att sy i det, så det går inte att lappa mer) så jag tänker passa på att kolla utbudet där nere i stället för att köpa nytt här innan jag åker.

think geek...think western...

Man kan fundera lite på kombinationer av kläder också.
Har vänner som sysslar med western ridning der har något som de kallar chaps (eller nåt det hållet i stavning, men det uttalet) det är läder/skin/förstärkningar som hänger från bältet, fästa runt benen med remmar. Från början var tydligen tanken att chapsen skulle skydda byxorna när djur drevs ut ur taggbuskar, men borde funka i skärgården åxå, vet att det kan vara en hård miljö där ute.

Jo, jag har också ryttarkompisar och har ridit en hel del själv så jag är väl förtrogen med chaps. Tyvärr mår nog inte läder särskilt bra av skärgårdsmiljön med kombinationen av brackvatten och vind...dessutom är chaps för klumpigt att gå med i vadarstövlarna som jag hoppar i och ur flera gånger om dagen och att ta på och av dem varje gång skulle vara för omständigt (det är omständigt nog att hoppa i och ur vadarna). Och sist men inte minst skyddar de byxknäna, men inte byxbaken som också är ett utsatt parti när man jobbar på klippor. Men tack för tipset. Skydd mot taggbuskar vore ju inte fel i skärgården heller, de där havtornen överallt...

Taiga

Mitt förslag är Taiga kläder i alla former.
Bra passform
Bra kvalite
Pris ja bar om man jmf med Fjällräven, dåligt mot Idefix men där kan man inte skryta med kvalite.

Jag har slitit ut en Taiga jacka och då trillade jag med cykel och fick repmärken i tyget mot asfalten.
Byxor har jag ett par som jag lyckats slita så att jag fått hål. Sedan så går man på knä hela dagarna
ska man ha knäskydd som man kan byta.

Nansen?

Själv tittar jag på ett par Haglöfs Nansen Mountain Pant. Kevlarförstärkta knän och bakdel. Smarta blixtlås i sidorna för ventilation, samt lätt att dra upp byxbenen och dra åt en chord för att göra dem till shorts när det är riktigt varmt. Rejäla men tyget verkar inte för varmt. Haft ett par Haglöfs i Climatic tidigare och måste säga att tyget är mycket stryktåligt, andas bra och torkar fort. Enda nackdelen jag kan se är benfickornas placering på Nansen, men det kunde knappast vara annorlunda med tanke på blixtlåsen på bensidorna. Kanske en vanesak.

Begagnade byxa m/59 torde vara oslagbar ur ett pris/effekt-perspektiv. Finns för typ 100-150 spänn på ett överskott nära dig. Varken lätta eller snygga men därmot hållbara och har man ändå sönder dom är det ingen personlig konkurs som hotar.
Instämmer. Tåligare, mer slitstark byxa får man leta efter. "Andas" inte så dåligt heller eller tar så förtvivlat lång tid för dem att torka, mest i linningen och bensluten

M/59 har inte så tunt tyg, men det är ju en viss trade-off effekt här, mellan tålighet och tunnnhet i tyget.

Raskesven

Intressant...särskilt det där med kevlarförstärkning. Löstagbara knäskydd är som sagt inget alternativ som i sig är tillräckligt för min del, dessutom är det ju inte bara byxknäna som tar stryk av kringkravlande på klippor.

Har haft ett par M59 och har för tillfället en liknande amerikansk variant (med knä- och bakförstärkningar). De är ganska slitstarka, men för sommarens fältarbete tycker jag att de torkar för långsamt och är lite för varma när det är varmt. I och med att det dessutom inte går att göra skjorts av dem så att man kan vada i skjorts när det är varmt så använder jag dem därför mycket lite under sommaren. För små utflykter, fågelskådning och utomhusundervisning andra tider på året fungerar de däremot utmärkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg