Nja, eftersom de tunnare ekrarna "tvistar" sig mkt lättare är det svårare att bygga hjul med DT Rev-ekrar.
Åtminstone för mig.
Visst "tvistar" DT revolution klart mer än DT Comp 2.0/1.8/2.0, men DT revolution är ju bara aktuellt på den sidan med svagare ekerspänning, alltså vänstersidan på ett modernt bakhjul.
När det är dags att hitta ekrarnas förvidrningsfria position (engelska twist free position), så är det bara att ta högersidan för sig och vänstersidan för sig.
Nja (även här), om ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att vänsterekrarna inte går att spänna tillräckligt hårt så är det helt klart en fördel med tunnare ekrar på vänstersidan.
När ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att det blir bättre med tunnare ekrar på vänstersidan väljer jag därför att bygga hjulet med ekrar typ DT Rev på vänster sida och DT Comp på höger sida.
Trots att det är svårare.
Håller inte med om att det blir svårare att bygga/rikta ett offset bakhjul med DT comp på högersidan och DT revolution på vänstersidan. Ty när bakhjulet spänns upp med denna ekerkombination, så drar ju bägge sidorna fälgen ungefär lika mycket i sidled, d.v.s. du slipper den ständiga sidjusteringen åt höger, som annars uppstår under uppspänningsfasen med samma ekrar på bägge sidor i bakhjulet.
Skillnaden i ekerförlängning (p.g.a. ökad ekerspänning) mellan DT comp 2.0/1.8/2.0 och DT revolution 2.0/1.5/2.0 motsvarar ungefär den skillnaden i ekerspänning mellan höger och vänster sida på ett bakhjul byggt på 8-delat XT-nav (fälgbroms) och normal fälg.
Men, och detta är ett viktigt men, med 135mm breda skivbromsnav är jag tveksam till att ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida blir så pass hög. Blir den inte det är det bättre med DT Comp på båda sidor av navet..
Nu har jag förvissa bara byggt bakhjul med 135 mm baknav avsedda för fälgbroms och där blir det närmast perfekt med DT comp 2.0/1.8/2.0 på högersidan och DT revolution 2.0/1.5/2.0 på vänstersidan. Så vitt jag vet är skillnaden i offset är liten mellan ett 8-delat XT-baknav för fälgbroms och ett XT-skivbromsnav.
Ett enkelt sätt att kontrollera ekerspänningsskillnaden redan innan hjulet är byggt, för den aktuella kombinationen av nav och fälg, är mha ekerlängdskalylatorn SpoCalc.
Det enda som krävs för att använda SpoCalc är en dator med Excel.
Spocalc är bra och därtill gratis. Bara att ladda ner.
/Niklas