Bra handskar som är ok i 30- grader

Hej:)


Håller på och letar effter bra handskar, ska bo i skogen som sagt och överleva i några år.
Tänkte ha 1 par tumvantar & i dom handskarna ha
Ett par fingerhandskar, låter det bra om det är 30- tex?
Skulle gärna vilja ha rätt slitstarka och varma handskar.
Vilka handskar skulle ni rekommendera?
Säg gärna om ni även äger / ägt dem handskarna eller hört att dom är bra och så :)


Mvh Gabriel
 
Kolla in min hemsida http://skuggan.alhagensmainecoon.com
Där finns tips för nybörjare.
Kul Gabriel att du har planer på uteliv i skogen, du får räkna med att göra/tillverka utrustning själv, allt går inte att köpa som passar dig.
Det blir roligare att göra grejorna själv, än att köpa färdiga grejor,
Peter skuggan
 
Lovika

Ett par rejala Lovikavantar! De ar absolut dom basta tumvantarna att anvanda nar det ar riktigt kallt, tillsammans med ett par bra skalvantar sa slar lovikavantar alla dagens moderniteter enligt mig
 
Om du ska vara nåra år i skogen så bör du i allafall ha ombyten! :)
Om inte vikt är nåra problem så är detta mitt förslag: skaffa rejäla skinntumhandskar, det brukar finnas billiga (typ 50kr) och rejäla handskar ibland i skoterbutiker, järnia affärer, överskottslager (nu vette 17?) och liknande.. Dock är dessa dåligt skyddad uppe vid handleden, så här bör du ha en jacka som kompenserar för det. åså skaffar du lovikkavantar som du har i dem. Då har du vantar som skyddar både mot kyla och vind, -30 klarar de lätt. samtidigt som de är slitstarka att använda och lätta att reparera (inte lovvika, men de bör du ha flera av). Dock är de känsliga mot vatten, så beroende på torkmöjligheter, antal ombyten bör du överväga om du ska ha ordentligt vattentäta handskar i tillägg.. Sen skaffar du fodrade arbetshandskar, för arbeten där det krävs slitstarka handskar och alla fingrar. :)
 
Undvik allt med Goretex. Dom är jättebra, men håller oftast inte för flera års bruk. Försök hitta ett par rejäla skoterhandskar helt i skinn istället. Jag vet att det finns såna att köpa på ställen där folk är ute på riktigt (norra Sverige, Svalbard osv), har aldrig sett nåt som duger till sånt på Naturkompaniet mm. På fältjobb har jag använt ett par i tjockt fårskinn med pälsen kvar på insidan, håller bra och är tokvarma.

Det finns bra arbetshandskar helt i skinn, brukar kosta några hundra. Riktigt bra handskar har ofta tjockt och stelt skinn som tar ett tag att "gå in".

Yllehandskar är bra, men håller inte att jobba i. Trevliga till lättare göromål dock, som att gå omkring och titta på djur mm. Om du ska ha hållbara yllevantar kan du kolla in Ortovox, dom är hyffsat tätt stickade.

Om man kan lägga mycket stålar kan man kolla in BlackDiamond Guide glove. Dyrt och goretex, men varma och sköna så länge dom varar. För maximal hållbarhet/pris, leta rätt på Arméns helvita skinnhandskar med tillhörande yllefoder.
 
Har ett par otympliga men underbara vantar som räcker i princip hur långt som helst. Fick dem av en äldre herre så jag vet inte vad de heter men jag kan försöka beskriva dem. Ytterlagret är en tumvante som består av ganska så stelt skinn (tjockt och mörkt som man får smörja då och då). Nästa lager består ytterligare en tumvante av någon sorts fiberpäls (som Helly Hansen såg ut i början, dvs ett tjockt lager med "ludd") med ulliga sidan mot händerna. Sedan har jag kompletterat med ett par fingervantar innerst.

De är otroligt slitstarka pga av det tjocka lädret men inget som man genomför precisionsarbete i. De har lite längre yttersta lager som går en bit över jackmudden. Det finns även en dragsko/rem så att man kan spänna åt något vid handleden.

Jag har för mig att farbrorn sa att det var ett par tidiga MC-vantar om det kan vara till någon hjälp...
 
Har ett par otympliga men underbara vantar som räcker i princip hur långt som helst. Fick dem av en äldre herre så jag vet inte vad de heter men jag kan försöka beskriva dem. Ytterlagret är en tumvante som består av ganska så stelt skinn (tjockt och mörkt som man får smörja då och då). Nästa lager består ytterligare en tumvante av någon sorts fiberpäls (som Helly Hansen såg ut i början, dvs ett tjockt lager med "ludd") med ulliga sidan mot händerna. Sedan har jag kompletterat med ett par fingervantar innerst.

De är otroligt slitstarka pga av det tjocka lädret men inget som man genomför precisionsarbete i. De har lite längre yttersta lager som går en bit över jackmudden. Det finns även en dragsko/rem så att man kan spänna åt något vid handleden.

Jag har för mig att farbrorn sa att det var ett par tidiga MC-vantar om det kan vara till någon hjälp...
Det är rätt Karolina, det är såna grejor som funkar när det tjurar till sig i kylan.
Jag har själv ett liknande par handskar, helt otroligt varma.
Flerlagersprincipen ska man nog följa, så man kan "finlira" med fingrarna trots att det är kallt med ett par innerfingerhandskar innerst.
 
Yes! såna handskar ska det vara! Fast med lovvika i! :)
Och gärna kortare, så det blir lättare att skydda handlederna!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg