Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag ska ha jackan till veckolånga vandringar sommar och vinter,paddling samt skidåkning. Har nu en Haglöfs Heli som jag tycker är för lång och väldigt stel i axlarna.
Gör som jag!! jag köpte en Gore PackLight eller Gore Light and Fast istället för en 3-lagers jackan.
Köpte en NorthFace Atmosphere jacket. På en rea för 1800.
packlight är lättare och smidigare. Det ända som är lite tråkigt med packlight jackor är huvorna, de är oftast inte lika bra som på 3lagers GT. Jag kommer nog att slita ut en packlight jacka fortare. Men den kommer nog att hålla tillräckligt länge för att jag ska tröttna på den.
Jag köpte en Tierra Conrad Kain Jacket på naurkompaniet i Karlstad i sommras. det var visserligen rea, så jag fick den under 3000:- men den kostar ju vanligen 3900:- men det är en riktigt skön jacka, har haft den på en del utfärder, både cykel, vandring och på sjön och har aldrig upplevt den som speciellt stel utan den är relativt föjlsam och riktigt skön, men smakar det så kostar det ju, sånt är livet..
Marmot Precip, Montane har flera billiga jackor, Mountain Equipment är inte så blodigt dyra, Sierra Designs inte heller, etc, etc.
I grund och botten är goretex-grunkor dyra. Kolla in skaljackor med andra membran. Till och med det betydligt bättre eVENT är ju billigare än goretex. Kanske föklarar varför W.L. Gore hade 16 (säger 16!!!) sidor reklam för sitt membran i senaste Utemaggan...
Offtopic. Inte för att jag har något emot gore-tex-membranen, har själv plagg med dessa, men annonsbombningen var något av det värsta jag varit med om. Snudd på pinsamt
I somras när jag var på Island köpte jag mig en 66north jacka (Glymur). I Stockholm har i alla fall tidigare Playground såld 66North (och den jackan tror jag). Jag har dock ingen aning om priset i Sverige.
Jackan är i vart fall lätt och smidig. Dock inte i GoreTex utan Event om det nu gör någon ledsen.
En nackdel är att skärmen inte är förstärkt, vilket gör att skyddet mot vinden inte är det allra bästa. Jag gillar den trots det.
Jag har av naturliga skäl inte vinterprovat den ännu, men den fick utstå tämligen eländigt isländskt sommarväder.
http://www.adventura.se säljer ut Tierra eftersom de ska byta märken om jag försått det rätt. Kanske inte är så mycket kvar, men det tåls ju att kolla upp iaf. Köpte en conrad kain där jag, helnöjd.
Offtopic. Inte för att jag har något emot gore-tex-membranen, har själv plagg med dessa, men annonsbombningen var något av det värsta jag varit med om. Snudd på pinsamt
Den som surfar till brittiska friluftshandlare på nätet kan hitta mängder av skaljackor (tält, sovsäckar etc) till vrakpriser. Montane har exempelvis en jacka V2 som reas för £50 (c.a. 650:- + frakt) från http://www.cotswold-outdoor.com/Cat/94310