Bra förstahjälpenväska?

Jag är på jakt efter ett litet och prisvärt förstahjälpenkit för att ha på vandring. Har tittat på gamla trådar och där står en hel del om vad som bör ingå osv men inte så mycket om priser och märken.

Kollar man runt på nätet så finns det en rad förstahjälpenväskor i olika prisklasser, men tyvärr ofta ganska dålig beskrinving på vad de innehåller. Ex: "det nödvändigaste du behöver i en sjukvårdsväska" pris 150:- nästa väska innehåller oxå det nödvändigaste men kostar 350:- :)

Finns ett bra baskit som ni kan rekommendera?
Vad brukar ni kompletera med?

/Joakim

Mitt råd: Köp en tom väska och bygg själv. Du måste ändå oftast komplettera med sånt du vill ha med men inte fanns med den där väskan du köpte. Ortlieb och Ortovox gör bra väskor och jag tror att båda har kittade versioner om du står fast vid att köpa det. MVH "Syster Tagge"

Tagge; sa:
Mitt råd: Köp en tom väska och bygg själv. Du måste ändå oftast komplettera med sånt du vill ha med men inte fanns med den där väskan du köpte. Ortlieb och Ortovox gör bra väskor och jag tror att båda har kittade versioner om du står fast vid att köpa det. MVH "Syster Tagge"

Jag håller med (bygg din egen, börja med lite för mkt prylar och lär dig vad du behöver) men vill tipsa om att Apoteket har väskor, kanske inte lika coolt som att ha en Ortovox/lieb/nånting men antagligen mer prisvärda.

/M

Håller med

Jag håller också med föregående svarare. Själv har jag olika styckförpackade plåster, förband och dylikt i en vanlig ZipLoc påse, likadant med kartor med tabletter i en anna ZipLoc påse, och sen har jag ner allting i en knallröd vanlig tygpåse. Småpåsarna är vattentäta och den röda påsen väger (nästan) ingenting, och är lätt att hitta om det är lite bråttom.

Ortlieb

Hej!

Jag har en vattentät första hjälpen-väska från Ortlieb sedan några år och jag är mycket nöjd med utförandet. Då jag fick den var den fylld med allehanda tysk erste hilfe-material... Med åren har det tyska grundkitet modifierats (plasthandskar och räddningsfilt har ersatts med bland annat första förband och Ipren).

Och som sagt, vad du väljer att ha i din väska beror ju på vilka aktiviteter du ägnar dig åt.

/Pär

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg