Bra cykelverkstad för riktning av däck i Stockholm?

Nu har jag precis slagit till på en gammal fin Miyata-touring med aluminiumram för ynka 500. Efter byte av däck så återstår att rikta hjulen och det känns som ett väl stort projekt för en med tummen mitt i handen.

Så till frågan: Kan någon Stockholmare på forumet rekommendera någon cykelreparatör i närheten av Vasastan som gör ett extra bra jobb när det gäller hjulriktning? Jag antar att det är värt pengarna att få det riktigt bra gjort från grunden...
 
Teoretiskt

skall alla cykelreparatörer klara detta. Men den här årstiden så kan du dels riskera att få vänta länge på att få arbetet utfört dels riskera att det görs lite för snabbt och därför inte blir stabilt.

Bästa tipset är att fixa det själv eller fixa det hjälpligt själv och lämna in i höst.

Kolla att fälgsidorna inte är slitna (konkava) för i så fall bör du bygga nya hjul på de gamla naven.

Det är inte svårt det finns bra instruktioner på nätet. Kolla gamla trådar.

Thure
 
Länktips

skall alla cykelreparatörer klara detta. Men den här årstiden så kan du dels riskera att få vänta länge på att få arbetet utfört dels riskera att det görs lite för snabbt och därför inte blir stabilt.

Bästa tipset är att fixa det själv eller fixa det hjälpligt själv och lämna in i höst.

Kolla att fälgsidorna inte är slitna (konkava) för i så fall bör du bygga nya hjul på de gamla naven.

Det är inte svårt det finns bra instruktioner på nätet. Kolla gamla trådar.

Thure

Grundläggande hjulkunskap http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Hjulriktning http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Ekertensiometrar http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html
Hjulbyggnad (eng) http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
/Niklas
 
Phil på Dr Spoke bygger riktigt fina hjul. Han slår upp portarna till sin nya lokal på Vanadisplan den 15:e.
Även om alla cykelmekar bör kunna bygga hjul så skiljer det ändå på kvalitén på det utförda arbetet. Jarla Cykel fick tillbaka en uppsättning av mig där ekrarna var ojämnt spända och en del av dom var inte dragna alls..
 
Även om alla cykelmekar bör kunna bygga hjul så skiljer det ändå på kvalitén på det utförda arbetet. Jarla Cykel fick tillbaka en uppsättning av mig där ekrarna var ojämnt spända och en del av dom var inte dragna alls..

Detta är definitivt den största anledningen till att jag började rikta och så småningom bygga mina egna hjul. När man bygger/riktar hjul åt sig själv så ser man till att göra det riktigt från början - förutsatt att man själv har nödvändig kunskap och verktyg! Själv ledsnade både jag och plånboken snabbt på att behöva varva varje riktig cykeltur med en inlämning av cykel för hjulriktning...

/Niklas
 
Första riktningen genomförd!

Här kommer en sen uppföljning av min tidigare fråga.

Tack vare Niklas fenomenala instruktioner lyckades jag rikta framhjulet igår utan alltför stora problem.

Det riktigt kluriga, som Niklas eller någon annan kanske kan svara på, är hur man hittar den optimalt hårda ekerspänningen utan en ekertensiometer. Enligt Niklas instruktion kan man fortsätta spänna ekrarna så länge hjulet inte kollapsar efter spänningsbefrielsen. Men hur vet man att man slutar i tid? Nu skulle jag säkert kunna spänna ekrarna något hårdare men vågar inte eftersom jag inte har lust att börja om att rikta hjulet...

Har ni någon tumregel, tips/trix eller är det bara att inse att det krävs en tensiometer för att få mer exakt resultat?
 
Här kommer en sen uppföljning av min tidigare fråga.

Tack vare Niklas fenomenala instruktioner lyckades jag rikta framhjulet igår utan alltför stora problem.

Det riktigt kluriga, som Niklas eller någon annan kanske kan svara på, är hur man hittar den optimalt hårda ekerspänningen utan en ekertensiometer. Enligt Niklas instruktion kan man fortsätta spänna ekrarna så länge hjulet inte kollapsar efter spänningsbefrielsen. Men hur vet man att man slutar i tid? Nu skulle jag säkert kunna spänna ekrarna något hårdare men vågar inte eftersom jag inte har lust att börja om att rikta hjulet...

Har ni någon tumregel, tips/trix eller är det bara att inse att det krävs en tensiometer för att få mer exakt resultat?

Grattis till din första hjulriktning! Det är ett stort steg.

Beträffande risken för hjulkollaps, så är det bara att släppa spänningen ca ett halvt varv efter att hjulet har kollapsar. Mer info finns bl.a. på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html. Annars rekommenderar jag verkligen en ekertensiometer, ty då får du svart på vill hur hårt ekrarna är spända. Utan ekertensiometer är det svårt för nybörjaren och den ringrostiga om ekrarna är spända 500 N eller 1000 N. Med ekertensiometer så får du facit. Läs gärna min marknadsöversikt http://www.frilufts.se/uppsala/tips/ekertensiometer.html.
/Niklas
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg