Hannulan: Det var väl främst hur Gert Schraner förklarade vad som händer med ekerspänningen när ett hjul belastas. Det är ju bara ca 4 ekrar i botten som tar upp påkänningen genom att kraftigt minska sin spänning. Resterande ekrar ökar sin ekerspänning något. Gert Schraner överdriver också trampandet och inbromsningens inverkan på ekerspänningen, som i båda fallen ytterst sällan överstiger 5% (ca 50 N) av hjulets rekommenderade ekerspänning (ca 1000N).
En annan märklighet är att Gert Schraner tycks skilja på olika ekerbrott beroende på att ekern rör sig i ekerhålet respektive låg ekerspänning.
Så länge ekern är hårt spänd, kan ekern helt enkelt inte röra på på sig i ekerhålet! Sålunda borde ekerbrickor (engelska
washers) vara tämligen överflödiga!
Så länge Sheldon Brown levde, nämndes inget i hans hjulbyggarartikel om ekerbrickor. Nu har dock John Allen lagt till ett stycke om detta. Även Jobst Brandt är mycket skeptiskt till ekerbrickor på nav med
aluminium-flänsar, utan rekommenderar istället att (vid behov) medelst tummen korrigera ekerlinljen (engelska
spoke line). Däremot kan möjligtvis ekerbrickor funka på nav med
stål-flänsar, se andra inlägget i
http://www.cyclingforums.com/forum/thread/175195/bicycle-wheel-respoking.
En bakgrund till bruket av ekerbrickor är att DT år 2000 plötsligt ökade ekerändens längd från ca 6,1 mm till ca 6,8 mm, för att snabbt justera ner längden till ca 6,3 mm
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=536515 och
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=536515. Hur långa ändar dagens DT-ekrar har, vet jag ej.
En annan sak är att Gert Schraner varmt rekommenderar att ekrarna sammanbinds och löds, vilket Jobst Brandt anser vara ett helt onödig process
http://www.sheldonbrown.com/brandt/tied-soldered.html
Sedan rekommenderar också Gert Schraner två varianter på stessbefrielse (engelska
Stress relieving), som Jobst Brandt underkänner
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html.
Det var väl de viktigaste märkvärdigheterna jag hittade. Lusläser jag Gert Schraners nbok, så hittar jag nog några fler märkligheter.
/Niklas