Bra bärbar radio med smart laddning?

tillägg: dock skulle jag välja ett annat fabrikat än Apple. Deras kundpolicy liknar Garmins. Och iTunes kan man ju bli galen på!

//T

Du har en poäng men om man bara laddar ned ett par CD som man redan har via dator så funkar iTunes tillräckligt bra. Och för radiofunktionen så är iTunes inget man behöver använda. Dator verkar inte mottagaren av presenten vilja använda så enbart MP3-spelare är kanske inte rätt svar på TS fråga.

Det finns väl fortfarande billiga mp3-spelare med inbyggd radio (alltså inte apples), bara för att det är en mp3 spelare behöver man inte använda den funktionen. Det borde ju bli en väldigt billig lösning.

Att göra mp3 av sina skivor (om det är CD) är väldigt lätt och Tv-licens borde man klara sig ifrån om man har en äldre dator utan internettkoppling. Det enda som behövs är en nog stor hårddisk för lagret av låtar. Men jag förstår att det kanske inte är något som känns intressant.

Intressant tycker jag däremot trådskaparen liv verkar vara

Halaj!

Jag röstar också för thureb:s lösning. Vad gäller MP3 så finns i princip allt SR sänder att ladda ner som podcasts från deras hemsida, som MP3. Annars är talböcker är min favorit. Man kan låna gratis på biblioteket, om man inte vill köpa böcker.

tillägg: dock skulle jag välja ett annat fabrikat än Apple. Deras kundpolicy liknar Garmins. Och iTunes kan man ju bli galen på!

//T

Man behöver inte använda iTunes för att ladda mp3 på apples mp3-spelare, det finns en massa fri programvara

Ok så man får ha dator om den inte har uppkoppling? Nåja ska skriva Radiotjänst i det ärendet då vi måste kunna driva firman men tycker licensen är dyr. Tillbaka till tråden:

Mp3 låter intressant. Min sambo lyssnar ju på musik så kanske kunde det vara bra för henne. Då skulle man ju vilja ha en med kinetisk laddning så man slipper hålla på med externa laddkällor. Ficklampor har vi gott om. Litet och smidigt var nog min intention från början. Är ni nyfikna har vi en blogg. Heter Rubensgården på alternativ.nu. :)

Är det någon som har erfarenhet av att ha använt Philips radion (nämnd ovan) med vev för att ladda t.ex. en mobil? Är nyfiken på om det är praktiskt möjligt och därmed användbart eller mest en kul grej! Min erfarenhet av andra uppladdningsbara prylar med handvev säger mig att det kommer att gå åt väääldigt mycket tid till att veva och med ett mycket magert resultat.

Du tycks ha huvudet där det ska vara. Firma, självförsörjande, 12 v-system, osv. Du vet ju uppenbarligen hur man klurar ut det mesta...och så kommer du till utsidan för en fråga med så enkelt svar? Absolut ingen kritik menad, jag är både imponerad och intresserad. Vill du göra reklam eller träffa likasinnade? Pma om du vill byta idéer. Hare gött

Utsidan är full av kunskap. När jag kom hit 1997 var det för att inspireras. Nu är jag mest här för att inspirera men som sagt det finns mycket personer här med kunskap och erfarenhet. Därför kan en informationinhämtningsrunda också bli aktuellt ibland. Jag har hållt på med det mesta. Därför har jag inte blivit bra på något.

Om jag förstår rätt

så kommer en utredning senast 30 november 2014, som kommer att föreslå en övergång inom en 8-årsperiod till DAB+. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5769067

När de analoga FM-sändarna eventuellt släcks ned så blir FM-radiomottagare förstås värdelösa. En avsevärd kapitalförstörelse och kanske svårt att acceptera för väljarna.

Fördelen med DAB+ är att flera kanaler blir tillgängliga med en lägre sändningskostnad.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg