Bra bärbar radio med smart laddning?

Då min sambo snart fyller år tänkte jag ge henne en radio. Hon jobbar i vårt lantbruk och vi har ingen el. Därför letar jag efter en smart lösning med hörlurar. Bara radio. Någon som har tips?

Typ något sådant. Vill ha en bra radiodel som tål att man rör sig. Sen hoppas jag att de menar hörlursutgång och inte ingång. ;)

Conrad har flera olika varianter av solcellsdrivna radio. lite tveksam blev jag på en av de dyraste modellerna när jag läste bruksanvisningen "skall skyddas från fukt och vatten", lät inte så förtroendeingivande. :)

Det tråkiga med dagens marknad är att erkända märken inte längre är erkända men kinetisk laddning känns ju trevligt. :) Den verkar dock inte ha hörlursutgång och är jävligt dyr.

Jo, i specifikationerna anges att den har utgång för hörlurar men jag håller i övrigt med att priset var högt.

Har

ni 12-voltssystem hemma kanske en kombinerad MP3-fickradio är smidigare. Apples små Ipodar med radio är läckra och har bra radio!

Thure

Vad menar du med ingen el? (frågar av nyfikenhet). Var skriver du inläggen ifrån? Eller menar du ingen el som hon går omkring med? Eller kanske bara ingen el i lagårn.
Kan du ladda apparaten i boningshuset?
Har ni traktor och använder hon den?
Om ni inte har el någonstans men en traktor så är det bara till att skaffa en inverterare så får du ett vanligt uttag med 220 v i traktorn.

Det finns hörselkåpor med radio och med blåtand eller liknande funktion så när någon ringer kan du svara o prata direkt i hörselkåpan, som värsta sportkommentatorn!

12V har vi. Alla smarttelefoner och datorer går bort eftersom vi måste betala TV- licens för dem. Inläggen skriver jag med jobbdator/ I phone. Vi strävar mot att ha självförsörjande enheter. Alla hus kommer på sikt ha solceller men just nu laddar jag ett batteri i firmabilen som byts varannan vecka.

Mp3 tycker jag verkar krångligt. Ingen värld jag känner till. Konvertera sin musiksamling lär man väl aldrig göra och inte betala för att ladda ner låtar heller.

Mp-3

använder jag i ärlighetens namn rätt lite men har ändå lagt in ett tiotal CD med olika kategorier i min lilla manick. Radio framför allt P1 är "my cup of tea".

Med hörlurar som ligger i slinga runt halsen blir det en smidig kompis t ex vid cykelpendling. Formatet på själva radion/spelaren är i storleksordningen femkrona.

Thure

Bilagor

• ipod.jpg
    ipod.jpg
    19.6 KB · Visningar: 801
Halaj!

Jag röstar också för thureb:s lösning. Vad gäller MP3 så finns i princip allt SR sänder att ladda ner som podcasts från deras hemsida, som MP3. Annars är talböcker är min favorit. Man kan låna gratis på biblioteket, om man inte vill köpa böcker.

tillägg: dock skulle jag välja ett annat fabrikat än Apple. Deras kundpolicy liknar Garmins. Och iTunes kan man ju bli galen på!

//T

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg