Nu har jag plockat upp en Bask Aggressor, 60 l. Gav 1295 SEK för den. Träffade Carsten Webering på stan och han var mycket bra att ha att göra med.
Säcken var inte så ren som jag trodde från bilderna utan hade mängder med olika fästen och bärremmar av olika slag, samt flera dm. för långa kompressionsremmar, så det skulle gå att fästa grejer även på sidan av säcken. De flesta spännremmar var onödigt långa. Säcken hade också en reglerbar tygbit i botten för att kunna förvara grejor även där. Jag packade säcken full, plockade fram sax och tändare och rensade sedan rubbet som jag inte kommer att behöva. Sparade två fästen som jag troligen kapar, men ville vänta med dem tills jag varit ute med den.
Vidare fanns ingen ram alls i säcken utan endast en mjuk ryggplatta. Jag tog tre bambupinnar och stadgade upp ryggplattan med. Verkar fungera bra. Nu förefaller säcken vara precis vad jag var ute efter, dvs. en ren lätt 60-liters säck med bra bärsystem, med möjlighet att sätta sidofickor på den, och m.h.a. bambustavarna känns den riktigt stadig. Om den i utgångsläget var gjord för vikter runt 15 kg tror jag att med den nu stadigare ryggplattan blir 20 kg inget problem.
Summa summarum blev viktförändringen noll, efter att jag kapat en mängd fästen mm. och tillfört bambupinnarna. 1530 gram. Kändes lite lustigt att på en ny modern säck tillföra bambupinnar, men det verkar hur bra som helst. Får väl se vad jag tycker efter en vandring. Nu har jag finetunat ryggsäckar för alla de ändamål jag använder säckarna till, allt från helgturer med tarp till långvariga vandringar med kåta. Behöver troligen inga fler ryggsäckar under de närmaste 10 åren;-)
Raskesven