Boycott 8a.nu

Va? Jag förstår inte vad du menar, men jag _tror_ att du missuppfattade mig.

Jag menade bara att det vore lite märkligt om man tycker illa om en person personligen - men tycker att han gjort storverk för klättringen, särskilt om man "känner" honom just utifrån vad han gjort för klättringen... Känns väl som att om man gillar vad han gör på sin site, så gillar man honom OCH siten, eller så ogillar man hans gärning och honom - just utifrån gärningen.

Kanske blev lite väl filosofiskt. Sen kan man ju möjligen tänka sig att man känner karln privat och har olika uppfattning om honom privat resp "professionellt".

Kritik som ofta förekommer mot 8a är dock att objektiviteten inte är tillräcklig i "nyhetsbevakningen". Fast nån annan kanske tycker att just det personliga tillför nåt extra.

Själv tycker jag dock att det blir obehagligt att rescensera en person på ett forum där personen inte deltar i diskussionen.

Själv tycker jag dock att det blir obehagligt att rescensera en person på ett forum där personen inte deltar i diskussionen.

Eller hur! Jag tycker som alltid det känns viktigt att här förstärka att åsikterna gäller 8a.nu, oavsett pro eller con, och inte Jens som person.

Han ska för övrigt skapa en ny sajt med data från cragdatabsen utan forum eller nyhetsbevakningsdelarna och enbart loggar, ingen poängberäkning alltså... Jag tycker ett samarbete mellan 8a.nu och sverigeföraren hade varit grymt, då skulle vi både kunna få en grym cragdatabas och en community som arbetade på att sätta upp vilka leder som görs var... Men det är väl bara att drömma på...

Jag menade bara att det vore lite märkligt om man tycker illa om en person personligen - men tycker att han gjort storverk för klättringen

Varför det? Det är väl inget konstigt alls, det finns många exempel där människor bakom storverk är riktgta arslen men deras insatser för "vad det nu är" kan vara helt otroligt, en persons personlighet behöver ju inte ha något att göra med hans entrepenörskap eller kreativitetet! Det är ju bara titta på många artister, som är dömdra för såväl pedofili, grova vålsbrott, rattfylla mm men som gör fantastisk musik.

Inte helt ovanligt är ju också att människor som gör historiska förändringar blir avskydda av sin samtids etablissemang, kanske är det så att 8a.nu är framtiden? (Hoppas inte... ;) )

Jag låter det dock vara osagt om Jens, 8a.nu, är bra eller dåligt för klättringen. Det får varje person själv avgöra, det jag kan säga är väl att han berör på ett eller annat sätt och det skapar diskussioner, vilket är ett grundkrav för att förändras/förbättras...

Nja, jag vet inte om historien verkligen visar på en massa arslen som gjort storartade saker - eller om det mest är nåt man brukar säga ibland. Jag drar dock inte in Hitler riktigt ännu i diskussionen...

Nåja, vad jag menar är att om man inte känner Jens privat så är det väl just vad han åstadkommit på 8a som man rimligen känner till. Och gillar man 8a så borde man väl gilla Jens?

Sen, och nu riskerar jag att bli onödigt personlig, så tycker jag att det verkar som att 8a har blivit väldigt stort i hela klättervärlden - vilket jag tar som intäkt för att många tycker att 8a har många bra inslag - men jag personligen tycker att argumenatationstekniken på kommentarstrådarna ofta är patetisk. Om jag inte säger att det är Jens som står för det patetiska så har jag rescenserat just honom. Men man skulle ju förstås kunna tänka sig att man tycker att scorecarden och databasen är storartad och retoriken från Jens desto sämre... Då kanske man sedan kan förknippa databasen med det positiva Jens gjort för klättringen och de fåniga trådarna med personen Jens. Detta var naturligtvis helt hypotetiskt.

Själv är jag tradtomte, och tycker att 8a är alldeles för konservativt...

Äh! Jag tycker att 8a.nu är en suverän site, även om jag också egentligen är en trad-tomte och inte alls vurmar för sportsclimbing eller scordecards.

Tack vare sajten har jag lätt kunnat hålla kontakt med klättrare jag träffat över hela världen och folk verkar använda den som en personlig klätterdagbok, då och då klättrade jag den och den leden osv. Kul att ha det sparat och tillgängligt.

Jag känner inte Jens personligen men har träffat honom ett par gånger och pratat med honom i telefon och han är verkligen trevlig. Dessutom schysst och rättvis. Jag beställde ett par saker från honom i samband med att jag köpte biljetter till Sharmas bildvisning i Sickla och då ringde han upp mig och sa att bl.a. 8a's årsbok kommer att delas ut gratis på showen, så han rådde mig att avboka beställningen på just den årsboken. Rakt och ärligt trots att han själv förlorade på det.

I like!

Jag menade bara att det vore lite märkligt om man tycker illa om en person personligen - men tycker att han gjort storverk för klättringen, särskilt om man "känner" honom just utifrån vad han gjort för klättringen... Känns väl som att om man gillar vad han gör på sin site, så gillar man honom OCH siten, eller så ogillar man hans gärning och honom - just utifrån gärningen.

Kanske blev lite väl filosofiskt. Sen kan man ju möjligen tänka sig att man känner karln privat och har olika uppfattning om honom privat resp "professionellt".

Kritik som ofta förekommer mot 8a är dock att objektiviteten inte är tillräcklig i "nyhetsbevakningen". Fast nån annan kanske tycker att just det personliga tillför nåt extra.

Det jag skrev var väl mer något av en provokation / staterande, något för att folk skulle tänka till på vad det är de har problem med. Jens har ju lagt ner en jäkla massa energi och tid på att främja klättringen i Sverige. Mycket av den tiden har varit ideell. Uttrycket "oavsett vad man tycker om honom personligen" var alltså inte menat för att starta en filosofisk diskussion, något som jag är ganska förvånad över att det ens var möjligt =)

Men i förhoppning att få slut på den så skriver jag vidare nedan.

Det jag vet om honom är ju inte bara resultatet av hans handlingar, jag vet ju även tillvägagångssättet och målet. (nu pratar vi idealt, givetvis kan jag inte vara säker på dessa). Självklart kan jag ha en åsikt om resultatet, en annan om tillvägagångsättet och en helt annan tredje åsikt om hans intenderade mål. Du hävdar motsatsen...

Så för att vara extrem. Säg att en person drar ihop en mob för att lyncha en mördare.. men misslyckas och råkar döda en oskyldig person istället.

Jag kan ha sympati för målet, jag gillar inte tillvägagångssättet och resultatet är avskyvärt!

Nåja, vad jag menar är att om man inte känner Jens privat så är det väl just vad han åstadkommit på 8a som man rimligen känner till. Och gillar man 8a så borde man väl gilla Jens?"

Varför? Kan man inte skilja på hans åsikter / handlingar och vad han har gjort för att göra klättringsvärlden "bättre" så har man antingen en skev bild av betydelsen av ordet "åstadkommit" eller så har man skygglappar för ögonen. Håller du inte med?

Senast ändrad:
Jag tycker väl utan vidare att jag känner till alldeles för lite om 8a och Jens för att ha alltför specifika åsikter om honom. Det jag vet är att 8a har fått många besökare, och som mycket annat i det moderna samhället har just storleken, spridningen osv posiitv betydelse. På så sätt tycker jag att man kan betrakta 8a och troligen Jens som framgångsrika. För mig som klättrare har inte 8a nån större betydelse alls, och jag upplever inte så särskilt många positiva (eller negativa) effekter av siten bland de klättrare jag träffar.

Jag vet inte heller så noga vilka delar på siten som Jens står ensam bakom. Detta tycker jag är en allmän brist på siten, det kommer nyhetsinlägg och partsinlagor blandat och på ett sätt som gör det svårt att veta om det är 8a som site, eller en enskild person som står bakom.

Jens brukar delta i diskussioner i kommentarstrådarna och det har även jag gjort. Som jag redan sagt kan jag ju ha en uppfattning utifrån dessa erfarenheter som skiljer sig från min uppfattning om vad 8a står för i sin helhet. På så sätt kan jag ju ha olika uppfattning om vissa av Jens personliga kvaliteter och vad han åstadkommit med 8a som site rent allmänt. Fast dels så vet jag inte så himla mycket om syfte, tillvägagångssätt resp resultat, och dessutom vet jag alltså inte om Jens ska betraktas som ensam upphovsman till allt som inte undertecknas av andra på siten - så därför skiljer sig inte min uppfattning om Jens särskilt mycket avseende honom personligen och "vad han uträttat för klättersverige".

Om jag också tar nån analogi till hjälp så är det ju så att om nåt fyllstyre kör över en vådtäktsman av misstag så säger jag inte att: jag tycker illa om personen (för att han kör full), men måste ändå erkänna att han gjort mycket för rättvisan... Jag tycker nog illa om rattfyllot rakt av bara. Och för all del våldtäktsmannen.

Men eftersom jag är en så pragmatisk person själv kan jag ju hålla med om att Jens verkar ha lyckats göra 8a till en jättegrej totalt sett, trots att han är en så kontroversiell person. Och det senare gäller ju inte bara i Sverigen, utan även när man läser de utländska versionerna av 8a så förekommer mycket personligt riktad kritik, inklusive sådana lite lsutiga idéer som "Ban Jens from 8a".
Håller väl i stort sett med om att den som inte gillar 8a rimligen inte heller surfar in där, och vips så blir problemet väldigt litet. Enda risken är väl om 8a ägnar sig åt opinionsbildning och utifrån statistik från siten hävdar att man kan företräda klätterpopulationen i sammanhang som t ex påverkar access. Jag vet dock inga direkta exempel på nåt sånt även om det ligger i farans riktning.

Bakgrunden

Kan inte någon som är någorlunda objektiv förklara vad det hela gäller för en utomstående?
Vem är tex Jens och varför är han så kontroversiell?

Jag kommer säkert bli korrigerad här för jag intresserar mig ganska lite för pajkastning och förespråkar fred och kärlek. Men här kommer lite bakgrund:

Jens Larsen är en förgrundsfigur inom svensk sportklättring, bla som tränare för landslaget (eller har jag fel där?). Han grundade för några år sedan sajten www.8a.nu som nu är en av de största klättersidorna i världen. Sajten har som idé att den som vill kan lägga upp en scorecard, alltså ett eget protokoll över vad man presterat som klättrare. Svårare leder ger högre poäng, liksom god stil (onsight ger plus, tex). På så vis kan man jämföra sig i en ranking. Det hela tas på mer eller mindre allvar av olika deltagare, skall väl tilläggas. För vissa klättrare sticker hela idén i ögonen och man tycker inte att dylika jämförelser hör hemma inom sporten.

Jens Larsen är också en, åtminstone inom sportklättring, tongivande person som inte är rädd att vara kontroversiell. Han är i mångas ögon en aggressiv bultförespråkare. Samtidigt skall tilläggas att han är mycket bättre på access och markägarkontakt än många stålborstande traddare, även om det inte alltid blir rätt. Och en del av hans bultklippor är sverigeklassiker idag, uppskattade av många. Jens har mycket bestämda åsikter om det mesta inom sportklättring, något han också ger uttryck för på 8a. Till mångas förtret, men också för att sparka igång diskussioner misstänker jag.

Hoppas detta gav lite bakgrund och inte lät vinklat åt ena eller andra hållet. Självklart finns det en massa personligt groll i bakgrunden, sånt som frodas på internetforum tyvärr... Läs själv på 8a.nu.

John

Känner Jens väl personligen och han följer denna diskussion med stort intresse :). Han tycker nog att tonen i denna tråd är betydligt mer positiv än på många andra ställen där han diskuteras (ja det händer rätt ofta).

Personligen tycker jag att Jens är en oerhört driven person som verkligen brinner för klättring is största allmänhet och han är, för det mesta, även mkt bra på att lyssna på kritik och ta åt sig av denna. Men med honom är det raka puckar som gäller och många har lite svårt för detta, framförallt på ett internetforum. Dessutom är det ju så att 8a började som hans personliga blogg där han kunde skriva vad han ville och han har svårt att släppa detta bara för att siten har blivit så stor.

Många av de saker han har tryckt på mkt i 8a är ytterst kontroversiella tex gradinflation. Och givetvis är det de negativa rösterna som hörs högst varför tonen på trådarna ibland kan tyckas som något våldsam.

Jag tror det han har fått mest kritik för dock är hans sätt att presentera statistik som sanningar (som jag oxå har svårt för). Istället för att skriva tex "dessa siffror tyder på att kan vara så och en möjligt förklaring kan vara..." skriven han "dessa siffror bevisar tydligt att... och detta beror på att...". Men bara man är medveten om detta (vilka dom flesta är) är det ganska lätt att förstå vad han egentligen är ute efter: debatt! Tror att det är just därför 8a är så populär och trådarna kan ibland vara hur långa som helst (och underhållande).

/Petri

Att bojkotta 8a.nu känns ju jäkligt futtigt, klart att Jens ibland har underliga åsikter men det är bara roligt att läsa.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg