Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bouldringskor
- Trådstartare Neverest
- Start datum
Många
De flesta skomärken har högprestanda-skor där komfort och lång hållbarhet (på gummit) har fått ge vika för känsla, precision och friktion.
Jag gillar La Sportiva Miura. La Sportiva Cobra är billig och bra och många använder den till bouldering men jag har inte lyckats förstå vilken storlek jag ska ha...
Five Ten gillar många. Scarpa har fina modeller. Boreal har en bunt (fast jag gillar inte gummit). Och så vidare.
Prova dig fram!
De flesta skomärken har högprestanda-skor där komfort och lång hållbarhet (på gummit) har fått ge vika för känsla, precision och friktion.
Jag gillar La Sportiva Miura. La Sportiva Cobra är billig och bra och många använder den till bouldering men jag har inte lyckats förstå vilken storlek jag ska ha...
Five Ten gillar många. Scarpa har fina modeller. Boreal har en bunt (fast jag gillar inte gummit). Och så vidare.
Prova dig fram!
Det enklaste är ju ändå att hålla sig till de märken som är enkla att få tag i - FiveTen har ju ingen distributör i Sverige. De skor som lämpar sig väl för bouldering är ju gärna mockasiner/slippers och skor med kardborrelåsning. Detta eftersom man vill kunna ta av/på sig skoran ofta om man är ute och bouldrar. Skor jag rekommenderar är; Scarpa - Dominator Velcro, Vortex; La sportiva - Flash, Katana, Cobra; Boreal - Zen, Pyros, Ninja, Spirit (utgången men går att få tag på via sportsnet.se - otroligt bra sko!). Vissa av modellerna är ganska extrema (framför allt lämpadde för överhängsklättring), men Scarpas Dominator Velcro, la Sportivas Cobra och Boreals Zen och Ninja är alla väldigt bra allround-bouldering skor. Den allmänna åsikten att Boreals gummis kulle vara så otroligt dåligt att det bara inte går att klättra med är enligt mina erfarenheter överdrivet - gummit på mina Boreal spirit är klart bättre än det på övriga skor jag använt (La Sportiva och Scarpa).
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg