Tack för input.
Dock är ambitionen här att fylla lite annan funktion än ett vanligt sovsäcksöverdrag, eller en s.k. bivy bag för den delen.
Kort sagt vill jag ha plats för lite packning, lite mer utrymme att röra mig på och sätta ner knäna på utan att bli blöt. Ja, allt man får av en vanlig botten. Enda tillägget är egentligen upphöjda kanter, detta av flera anledningar varav hålla extra väta/smältande snöslask borta är en. Möjlighet att eventuellt komplettera med myggnät en annan.
Kan ju även bli lite lättare att hålla koll på smågrejer om man har en naturlig kant som de inte rullar över. Etc.
Självklart finns även nackdelar med en sådan lösning, tex då risk för hemmabygd pool mitt i skogen. Men jag köper det då jag ser ett konkret, om än begränsat användningsområde för en här typen av lösning.
Tror även det är lagom lätt projekt när man inte har sytt sedan skoltiden och behöver lite uppvärmning inför mer komplicerade projekt som hägrar.
Håller annars helt och hållet med om att sovsäcksöverdrag i många fall är en riktigt bra lösning. Mitt nuvarande har jag haft en bra bit över 20 år och tycker fortfarande bra om det. Men det är inte riktigt samma sak som jag är ute efter just nu.