Bekräftar - brukar själv torka ansenliga mängder mat (typ allt för två veckors tur) i en vanlig ugn. Trevligt och stämningsfullt, om man ser till att börja i god tid så man slipper stressa. Köket fylls av härliga dofter (utom när jag försökte torka räkor och fisk, höll på att bli skilsmässa)!
Ställ värmen på lägsta möjliga eller högst 50 grader, kila upp ugnsluckan med någon pinne eller gaffel så den glipar minst 5 cm, fördela maten jämnt på max 2-3 galler.... och gå och gör något annat. Har du varmluftsugn, blir det ännu enklare och bättre, och du slipper dofterna i köket
. För sådant som skall skäras i bitar blir resultatet bäst om de är hyfsat tunna och jämnstora. Är det rinniga saker, investera i flergångsbakdukar och bre ett tunt jämnt lager. Du vinner naturligtvis tid på att koka i så lite vätska som möjligt redan från början, alt. koka bort det mesta av vattnet. Jag har torkat både egenkokt pumpamos, färdigköpt tomatpuré och hopkokta plommon från sommarstugan på detta sätt, det blir en knaprig skorpa, som man kan bryta till mumsiga "chips" eller mala till pulver (tar minst plats i packningen).
Ute på vandring häller jag ner matportionen i min lilla gryta, häller på lagom med vatten och rör om. Sen tar jag fram köket, kokar upp blandningen, låter sjuda mellan noll och 30 sekunder beroende på vad det är för mat (nu kan man vid behov korrigera kryddning och saltmängd och/eller boosta med t ex sojamjöl, nötter, kokosmjölkpulver, smör etc), stänger av brännaren, stänger in grytan i min grytmysare och sysslar med annat. Efter 5-10 minuter är det klart - då är maten fortfarande så het att den är svår att äta.
Alltihop väldigt enkelt och bränslesnålt, och fr a betydligt mer näringstätt i förhållande till vikten, än de bästa frystorkade rätterna.
Jag lyxar mig oftast med att låta kolhydratdelen - t ex bulgur, couscous, basmatiris, potatismos eller supertunna nudlar - svälla i hetvatten i en separat skål (som också är lock och stekpanna) ovanpå matkastrullen, men man kan mycket väl kasta in alltihop i samma gryta.