Bornholm

Hej gott folk!

Jag och två andra kompisar planerar att genomföra en sju dagars lång cykelsemester på Bornholm om en vecka. Cyklar har vi tänkt hyra där.

Undrar lite om boende, någon som rekommenderar något särskilt? Vi tänker ta med oss ett eget tält och trangiakök. Antar att allemansrätten inte gäller i Bornholm.

Detta blir vår första cykelsemester och det är säkert hur mycket som helst man bör tänka på. Så, ge oss tips!

Bornholm är mycket trevligt att cykla på. Där finns fina cykelvägar och gott om campingplatser. Receptionen på respektive camping kan berätta var du på morgonen kan cykla för att hämta ditt nybakta bröd. I cykelväskan har du redan sen tidigare kvar någon god pilsner att ta till. De flesta luncher och middagar består av rökt fisk, bröd och öl.

Ett väldigt gott tips är att utgå från Hammershus i norr (alltså åka dit från Simrishamn) och sedan cykla med-urs. Hur det nu gick till så kändes det som nerförsbacke hela tiden. Utom sista backen upp till Hammershus igen. Där fick vi leda cyklarna, men det var det värt.

Vår yngste cyklist fyllde 6 år under turen, så man behöver inte förta sig. Vi klarade av den på 5 dagar.

Ha det gott!

HåkanF

Det är väldigt korta avstånd mellan byarna och ni kommer att ha gott om tid, 7 dagar låter lite för länge , funderat på Gotland istället? Men det kasnke är ölen som lockar och då är det perfekt. Danskarna har inte riktigt samma frihet med tältning men det finns många som tillåter camping på sinna marker mot att man betalar 10-20kr och då brukar det finnas toa. Inte riktigt som att bo på camping för man kan vara helt ensam om man har tur. Passa på att åka ut till Christiansö en dag. Undvik den stora "skogen" som danskarna är så stolta för den är inte så upphetsande för en svensk :)

Tack för svaren och tipsen
Planen är att vi ska vara borta 6 dagar, lördag till fredag. Har precis insett att lördagen vi åker är Danmarks nationaldag, tror ni att det gör någon skillnad? :)

Om du läser mitt svar så ser du att jag tycker att man ska åka till Christiansö :)
Den där skogen ligger inte på Christiansö utan på södra Bornholm tror jag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg