Boonie vs. Bashatt

Tänkte köpa en av dessa men vill först kolla med er som testat vilken modell som är att föredra? Hugget som stucket eller finns nån skillnad? Boonien verkar har större brätte men ser lite sladdrig ut (kanske för att det är 100% bomull?) Medan bashatten tydligen har kardborre för storleksjustering men brättet ser mindre och styvare ut? Jag söker framför allt nåt som skyddar ögonen från solen...

Boonien verkar ju finnas i en uppsjö varianter beroende på tillverkare. Jag har själv en variant jag köpte billigt i Thailand, den funkar bra som just solhatt. Väldigt smidigt att kunna knöla ner den i en ficka utan att den tar skada. Praktiskt med hakbandet också, både om det blåser och för att vika upp sidorna av brättet mot kullen om man vill ha sol på öronen. :) Sladdrigheten har jag aldrig upplevt som ett bekymmer. Den funkar helt enkelt.

Bashatten är ju rätt snarlik och har, som du sa, mindre brätte. Att den skulle ha kardborrejustering har jag inte hört tidigare. Det enda jag hört om den i övrigt är att den också skulle ha nedvikbara öronlappar vilket visst är skönt när det blåser och är kallt (?). Jag är själv sugen på en lite diskret khakifärgad modell till sommaren. Tänker på Beppe Wolgers när jag ser den..
/R

Senast ändrad:
Har en brittisk kakifärgad liten hatt till gamla ökenuniformen, mjuk. luftande, skuggande, när det behövs öronlappar behövs oftare en varmare mössa i ylle eller skinn. För normal öronvarmnad fungerar alltid balclavan.
Hatta med för stora brätten måste ha hakrem, innnan flyckten.
//J

En sådan här Bas-hatt har jag!
product_thumb.php

Den har både storleksjustering och öronlappar.
Fast dessa har jag sprättat bort eftersom jag inte anser mig ha användning av dom. Dessutom tar de lite plats i mössan och innan jag sprättat bort dom var den på gränsen till för liten.
Nu passar den perfekt!
//Peter

Min nya favvohatt är Fjällrävens Atacama keps.
Den skyddar mot sol, regn och framför allt mot mygg.
Om man vill kan man vika in sido och nackduken, så att man kan använda den som en vanlig keps.

Har provat med vanlig keps, slokhatt, booniehatt och ett antal olika "Beppehattar".
Förra sommaren köpte jag mig Atacaman och är helnöjd.
Dock kan den möjligen göra ett töntigt intryck bland de okunniga :)

Saknaden är fortfarande stor...

Hade en Boonie-hatt från Berguven,den var så jävla schysst.Skillnaden mot det skit som krängs idag är att den hade ett (Bäver-?)nylonfoder på insidan av kullen som gjorde att insidan aldrig blev blöt,men ventilerade toppen via fyra små öljettförsedda hål i yttertyget.Brättet var lagom brett och lagom styft.Minns jag rätt var yttertyget nån form av bomull-nylon blandning.

En av alla saker som gjorts oåtkomligt.Ett annat sätt att arbeta på....

peter

Senast ändrad:
Hade en Boonie-hatt från Berguven,den var så jävla schysst.Skillnaden mot det skit som krängs idag är att den hade ett (Bäver-?)nylonfoder på insidan av kullen som gjorde att insidan aldrig blev blöt,men ventilerade toppen via fyra små öljettförsedda hål i yttertyget.Brättet var lagom brett och lagom styft.Minns jag rätt var yttertyget nån form av bomull-nylon blandning.

En av alla saker som gjorts oåtkomligt.Ett annat sätt att arbeta på....

peter

Ändring:Ventilationshålen var kantsydda vid lite eftertanke.

En annan sak,passformen efter att den 'gåtts in' var superb.Den släppte aldrig ofrivilligt oavsett vindstyrka eller om jag stod uppochner.Var jag upptagen med händerna var det bara lite vickande med ögonbrynen och en kort nick så var den av.Sånt 'hantverk' görs inte idag,den riktiga skogsgröna färgen finns inte heller.

peter

Använder mg av någon gammal boonie hatt som ska vara gjord för djungelkimat. Den är perfekt på sommaren då det är varm ute, då den är väldigt tunn och ger bra skydd för solen utan att bli för varm. Kostade mig bara någon 100-lapp också och har klart varit värd pengarna.

Stort tack för alla svar! Det blev en boonie idag... från Terräng, i rip stop och M90 kammo. Kanske går den att impregnera med Grönlands Wax. Hade helst velat ha en skogsgrön men men. Den har hakrem och ventilationshål med insektsnät. Brättet var inte så sladdrigt i verkligheten som jag befarade när jag först såg den på bild. Kom väl till pass med en gång på väg från butiken genom all blötsnö!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Vattentät Boonie eller annan friluftshatt? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg