Bolivia

Funderar på Bolivia i oktober. Oktober verkar vara på gränsen mellan torr och regnperiod i bergen. Är det någon som har tips eller råd.
Tacksam för hjälp

Christian

Jag var där i juli-augusti och det var fin fint, finns hur mycket som hällst att göra både i storaberg bestigningar och klippa. Vi höll på en del runt La Paz och nere i djungeln men tänk på de stora höjd skillnaderna.

Ett tips är att köpa Footprint Bolivia en guide över det mesta man kan hitta på i Boliva. MYCKET bra bok dock på engelska. En annan bok som är mer inriktad på klättring är Bolivia, A climbing guide av Yossi Brain. Där finns mycket bra beskrivningar över MÅNGA toppturer och lite vandringar till och från bergen.
Vad har du tänkt dig och göra i Bolivias berg? Vandra eller ta dig upp på Ilimani eller bara kolla in Lamadjuren =D ??

Tack för svar, jag misstänkte att det var bra på sommaren, problemet är att vi inte kan åka förrän slutet av september. Vi hoppas göra några bestigningar och åka till amazonas. Ska kolla klätterguideboken.

Christian

Var glad för att du inte skulle åka nu för det värkar vara lite svår att ta sig fram där nu!

Gas och vitbensin finns och köpa där. Dock är bra batterier och frystorkat hårdvaluta där.

Vilka toppar är det du siktar på?

Siktar inte på några speciella toppar än. Först och främst försöker jag få reda på hur klimatet är och säkerheten i landet och om min flickvän blir ledig från jobbet...

Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maron Vandra i Bolivia Klättring allmänt 5
magpe366 Bolivia Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg