Min absoluta favorit är Horace Kephart, Camping and Woodcraft , en komplett handbok i friluftsliv från 1917 eller så. Kanhända en fackbok, men den är sprängfylld med anekdoter och språket är trevligt.
För något mer åt folklivsskildring kan jag varmt rekommendera Gustaf Schröder. Mest jakthistorier, men liksom för tidigare nämnda Turgenjev blir jakten ibland bara ett svepskäl för att beskriva livet i allmänhet. Tycker mig ha läst att Turgenjevs realistiska bok bidrog till att avskaffa livegenskapen i Ryssland. För mig var det otroligt intressant att i en av Schröders böcker läsa om Sveriges utveckling från mitten av artonhundratalet till tidigt nittonhundratal. På köpet för man trevliga berättelser om "bushcraft"/skogsliv i Sverige.
Vill man ha lite mer illustrerade berättelser gillade jag Sten Selander och Kurt kihlberg.
Sedan får man absolut inte glömma Yngve Ryd. Mest har jag uppskattat boken om eld och boken om samernas förhållande till rovdjur.
En lite annorlunda handbok, men full av pärlor, är "Book of the bivy" av den lätt excentriska Ronald Turnbull. I den får man på ett roligt sätt lära sig konsten att sova i vattentätt sovsäcksöverdrag.
Just nu läser jag Calvin Rutstrum (tips från detta forum tror jag) "paradise below zero". Mycket trevlig bekantskap hitills.